Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Wat is de perfecte formule voor het posten op Facebook?

De perfecte formule voor het posten van berichten op sociale media met name Facebook. Ik heb ze nog niet gevonden. Ja, je hebt wel enkele ‘richtlijnen’, maar die werken niet voor iedereen. Neem het van mij aan, Het is geen exacte wetenschap. Wat voor de één werkt, heeft voor de ander gewoon een omgekeerd effect. Soms krijgt een bericht waar je het totaal niet van verwacht de meeste interactie. Nu is het wel zo dat een persoonlijk bericht met een boodschap meer reacties krijgt dan een gewone link of status update. 

Als bedrijf volg je ook beter bepaalde strategie en ga je niet zomaar wat posten.  Denk dus eerst goed na over welke boodschap je wil overbrengen en voor welke doelgroep. Stel een schema op. Eens je fans een bepaald stramien gewoon zijn zul je ook meer interactie genereren. Met een gestage groei van volgers als resultaat.  Volhouden is dus de boodschap!

Wat ik nog heel vaak zie dat zijn mensen die hun persoonlijke pagina inzetten voor hun eigen zaak. Niet doen!

  • Mensen worden vriend met jou en niet met je bedrijf. Van een bedrijf ben je al dan niet fan.
  • Een wildvreemde zal minder geneigd zijn om vriend te worden met een persoon en wel daarom: Vriend worden met iemand betekent dat je iemand toelaat in uw privésfeer. Het klinkt raar maar een beheerder van een fanpagina kan niet gaan ‘gluren’ op de persoonlijke pagina van zijn fans. Als je eerst vriend moet worden dan kan dat wel. Als je er dan niet aan denkt om het ‘bedrijf’ onder te brengen in een afgeschermde lijst dan kan die persoon al uw statusupdates volgen.
  • Als mensen vriend worden voor uw bedrijf en je post teveel dingen die niet relevant zijn dan zullen jouw fans afhaken.

Een andere fout die ik vaak tegenkom is dat personen teveel berichten van de bedrijfspagina delen op hun persoonlijke pagina. 

Ok, soms wil je voor een bericht een groter bereik en delen helpt uiteraard. MAAR, en hier hangt een grote MAAR aan vast, zorg ervoor dat dit niet dagelijks gebeurt.

Onlangs heb ik nog een oude kennis uit mijn vriendenlijst gewipt omdat het echt de spuigaten uitliep.  Begrijp me niet verkeerd. Het is best OK om trots te zijn op wat je bedrijf realiseert, maar het is iets teveel van het goeie als je dagdagelijks reclame ziet voorbijkomen van iets dat je niet echt interesseert.

Als een onderwerp me wel interesseert dan ga ik die pagina of het bedrijf zelf wel volgen. Vriend word ik met iemand voor de persoon zelf.

Maar nu eventjes terug naar de succesformule. Wat is nu een perfecte Facebookpost?

  1. De statusupdate moet kort en persoonlijk zijn.
  2. Stem uw berichten af op jouw doelgroep en hou je daaraan!
  3. Post een bericht in de daluren.
  4. Zorg dat je bericht een bepaalde nieuwswaarde heeft.
  5. Gebruik een afbeelding bij jouw bericht.
  6. Gebruik bij het posten van een link de linkformat van Facebook zelf en bewerk die naar believen.
  7. Stel vragen en ga een gesprek aan.

En belangrijk!  Stuur  niet meer dan 3 updates per dag. Meer is vervelend voor jouw volgers omdat ze eigenlijk toch liever zaken van hun vrienden voorbij zien komen.

Maar waar reageren mensen nu het meeste op? Wel, mensen reageren het meest op en delen het vaakst berichten waarvan:

  • Ze (emotioneel) geraakt worden
  • Ze iets zinvols/waardevols toe te voegen hebben
  • Dingen die ze interessant en/of waardevol vinden
  • Als het humor bevat/ze moeten lachen/het grappig is
  • Omdat het van een bekende is (het wordt hen gegund of ze voelen zich betrokken bij deze persoon)
  • Als het hen inspireert/echt een nieuw inzicht geeft
Posted in Facebook

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.