De voordelen van het uitbesteden van social media zijn heel duidelijk:
1. Er is een consistente stroom van content, ongeacht de drukte binnen je bedrijf.
2. Je wordt ontzorgd.
3. Het maakt het mogelijk om binnen je organisatie tijd vrij te maken voor andere dingen.
4. Je krijgt nieuwe creatieve ideeën want een extern bureau denkt ‘out of the box.
5. Het externe uurtarief is vaak goedkoper dan het interne uurtarief, omdat je alleen betaalt voor de diensten die je hebt geleverd, zonder rekening te houden met vakanties of ziekteverlof.
6. Je kunt je 100% focussen op jouw eigen activiteit
7. Je hoeft je niet constant bij te scholen
Natuurlijk zijn er ook enkele nadelen.
Daar zijn we heel eerlijk over. Je wordt zelf minder betrokken bij wat er op sociale media gebeurt.
Een digital agency zal nooit zo goed op de hoogte zijn van het reilen en zeilen binnen jouw bedrijf dan jezelf. Gelukkig valt dit op te lossen. Een agency die betrokken is met zijn klanten zal zich goed inwerken. Hoe nauwer er wordt samengewerkt, hoe beter. Op regelmatige tijdstippen afstemmen zorgt voor een optimale samenwerking.
4. Uurtarief: Een laag uurtarief lijkt misschien gunstig, maar is dat ook zo? Goede social media experts investeren voortdurend in kennis, omdat de regels en richtlijnen constant veranderen. Bij een laag uurtarief kun je je afvragen of er voldoende tijd en inzet wordt besteed aan het bijhouden van deze ontwikkelingen. Een laag tarief voor social media kan tevens aangeven dat berichten automatisch worden geplaatst, zonder de nodige aandacht en creativiteit. Snelle stockbeelden, geen vormgeving, geen rekening houden met inhakers. Kortom, bandwerk om zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd gedaan te krijgen.

Overweging van het uitbesteden van social media
Voordat je begint met het selecteren van een social media bureau, is het de moeite om jezelf af te vragen wat het uitbesteden voor jou waard is:
1. Hoeveel plezier haal je uit het beheren van jouw social media?
2. Hoeveel uur besteed jij of een collega momenteel per week aan social media?
3. Wat zou het opleveren als die uren ingezet kunnen worden voor andere taken?
4. Zijn er frustraties? Te weinig resultaat?
5. Ben je momenteel consistent? Consistentie is een belangrijke factor voor succes op social media.
6. Lukt het je om te adverteren met resultaat?
Wanneer het beheren van social media momenteel ad hoc gebeurt, omdat andere taken prioriteit krijgen en er weinig tijd beschikbaar is, kan dat een reden zijn om (gedeeltelijk) uit te besteden.
Werkwijze van social media beheer
Wanneer je de werkwijze van verschillende aanbieders van dichtbij bekijkt, zul je merken dat er cruciale elementen zijn om het beheer van social media over te dragen:
Daarnaast is het van essentieel belang om te bespreken hoe te reageren op opmerkingen en feedback van de doelgroep, om ervoor te zorgen dat de interactie op social media effectief en in lijn met jouw normen en waarden verloopt.
Criteria voor het uitbesteden van social media
Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen. Wil je inschrijven voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze nieuwste blogs? Dat doe je hier gemakkelijk.