Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Gaan adverteerders je dromen hacken?

Gaan adverteerders je dromen hacken?

Onderzoekers en slaapdeskundigen trekken aan de alarmbel over een opkomende marketingtechniek: het ‘injecteren’ van advertenties in je dromen. Verschillende studies tonen dat het mogelijk is onbewust in te dringen terwijl iemand slaapt. De verwerking die dan plaatsvindt, is volledig beïnvloedbaar. De mens die slaapt, is de perfecte toestand om gedachten te manipuleren.

Stel je het volgende scenario voor: je bent van plan een nieuwe auto te kopen. Ter voorbereiding bekijk je autowebsites, bezoek je showrooms en maak je zelfs een proefrit.  Maar is het mogelijk je een specifieke auto levendig in je dromen ziet terwijl je slaapt? Was je spontane gedachte “neen”? Dit onwerkelijke scenario komt althans dichterbij dan we denken.  

Met behulp van algoritmen en gesynchroniseerde systemen zijn zoekmachines in staat surfgedrag te analyseren. Zo zie je advertenties die perfect bij je passen. Zij zijn ook in staat je wensen en toekomstige koopbeslissingen te voorspellen met behulp van geavanceerde technologie en data-analyse.

 

Advertenties injecteren in je slaap

Reclame in ons dagelijks leven staan we niet meer van versteld. Maar advertenties in onze slaap? Daar staan we allemaal van te kijken. Toch denken marketeers er over na. Branded Dreams oppert de mogelijkheid dat adverteerders onze dromen binnendringen. Het laatste onderzoek en de ontwikkelingen in de hersenwetenschap technologie wijzen er sterk op dat het binnendringen van onze dromen een van de vele creatieve manieren is waarop adverteerders ons in de (nabije) toekomt gaan beïnvloeden.

 

Maar hoe gaan ze dit aanpakken?

Een vraag die je jezelf allicht dit volledige artikel afvraagt: hoe gaan ze dit in godsnaam doen? Wel, de techniek heet droomincubatie. Al jaren lang zoeken  mensen naar manieren om dromen te beïnvloeden, maar onlangs ontwikkelden wetenschappers instrumenten om nauwkeurig te meten wanneer iemand in diepe slaap komt en hun droominhoud veranderd.

Tijdens de slaap beslissen onze hersenen welke herinneringen ze bewaren en welke ze weggooien. Onderzoekers ontdekten dat dit proces op verschillende manieren beïnvloedbaar is. Onder meer door op belangrijke momenten in de slaapcyclus geluiden, geuren of knipperende lichten te introduceren.

Bekijk zeker onderstaande video. Dit is het perfecte voorbeeld hoe een “branded dream” eruit kan zien. Herken jij het merk waarover deze droom gaat?

 

Herken jij het merk in deze branded dream?

Posted in Adverteren, Marketing

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.