Menu Sluiten

Nieuws en Tips

10 redenen waarom jouw emails niet gelezen worden

EMALMARKETING

Worden jouw marketingmails niet gelezen of gaan ze rechststreekst naar de spambox? Dat komt wel vaker voor.  We slagen er wel vaker in niet het gewenste resultaat te behalen. Toch blijft emailmarketing een krachtig communicatiemiddel op voorwaarde dat het goed wordt uitgevoerd.

Als je merkt dat jouw mails niet worden gelezen of dat ze geen interactie generen ligt het misschien hieraan:

Je probeert al te verkopen in de onderwerpregel

Het doel van het onderwerp is de lezer triggeren om de mail te openen en de inhoud ervan te lezen. Als je probeert te verkopen in de onderwerpregel dan is de kans groot dat jouw mailtje gelijk in Trash gestopt wordt. Tenzij je natuurlijk een niet te weerstaan aanbod kan doen.

Je begint met een onrealistisch aanbod zoals: “Verlies 50 kilo in 5 weken” of “ 10 x je maandelijkse inkomen in 3 weken”. Dergelijke mails worden sowieso als spam gemarkeerd. Klinken je onderwerpregels zo? Tijd voor een andere aanpak!

Je onderwerpregel moet niet alles weggeven. Laat bewust informatie open, gebruik je creativiteit om interesse te wekken, en probeer niet te overdrijven. Het belangrijkste is dat je geen lokkertjes gebruikt, maar waarde toevoegt.

Maak je onderwerpregels ook kort en bondig. Gebruik professionele taal en vermijd uitroeptekens of hoofdletters. Maak je onderwerpregel zo mogelijk persoonlijk – niets wekt meer vertrouwen op dan een onderwerpregel die rechtstreeks tot de ontvanger spreekt.  

Een probleem kan ook verkeerde targetting zijn. Zeker bij bulkemail schenk je minder aandacht aan jouw doelgroep. Een gratis SEO-e-book sturen naar iemand die alleen geïnteresseerd is in video of animatie is niet de beste aanpak.  Probeer jouw e-maillijsten zo veel mogelijk te segmenteren. Het kan handig zijn om al van bij de start personen onder te verdelen volgens interesse of 2 keer per jaar een bevraging door te sturen. Van de mensen die eraan zullen deelnemen krijg je waardevolle informatie en die zul je nadien niet bestoken met onnodige e-mails. Als je hier tijd voor neemt, zul je merken dat jouw e-mailmarketing ook meer resultaat zal opleveren.

Je schrijft te lange mails. Niemand heeft tijd om te lange paragrafen in een e-mail te lezen, tenzij de mail van een vriend of familielid komt. Hou het daarom kort en bondig. Beperk je bij max 3 onderwerpen en zorg dat je de lezer de optie geeft om verder te klikken naar het volledige artikel die op de website te vinden is.  Jouw lezers scannen vooral en zullen wel degelijk verder klikken als iets hen oprecht interesseert.

Als je een e-mail schrijft, begin dan na elke twee regels een nieuwe alinea. Dat verbetert de leesbaarheid en maakt je boodschap begrijpelijker dan een e-mail met veel opeengepakte tekst.

Het doel van een email is er uiteraard voor zorgen dat jouw lezer een volgende stap zal zetten, maar verwacht niet dat een prospect bij het lezen van je mail direct de portefeuille zal bovenhalen. Het gaat vooral om expertise delen en vertrouwen opbouwen. Het salesproces kan bij de ene persoon snel gaan, bij een andere zal er veel meer tijd overgaan.  Volhouden is de boodschap.

Start je met een 2-wekelijkse mailing, hou dit dan ook zo goed mogelijk aan. Om de 6 maanden een nieuwsbrief uitsturen of een jaar niet en dan gedurende een maand wekelijks zal ergernis opwekken.

Let op met te veel afbeeldingen. Misschien is een van de belangrijkste redenen waarom je e-mail niet converteert wel dat je te veel afbeeldingen in je bericht gebruikt. Beeldmateriaal is prachtig, maar het vergt ook veel energie. De meeste mensen die hun e-mail onderweg bekijken of in een koffiehuis zitten, hebben misschien geen toegang tot snel internet. Tegen de tijd dat de afbeeldingen in je e-mail geladen zijn, is het al te laat.

Laat e-mails e-mail zijn. Gebruik altijd tekst in de body van de e-mail om ze te optimaliseren voor snel laden. Als je een afbeelding of een PDF bestand moet sturen, gebruik dan in plaats daarvan bijlagen.

Ongevraagde emails. Kocht je e-maildatabase van een derde partij? Je aanpak van het verzamelen van e-mails kan het verschil betekenen tussen je marketingsucces en mislukking. Daarom is het altijd aan te raden om zelf e-mails te verzamelen of het proces uit te besteden aan iemand die je niche, je doelgroep en je uiteindelijke doel begrijpt.

Zorg in elk geval voor een vlotte afmelding. Maak het je abonnee niet al te moeilijk als ze willen afmelden.  Maak er geen meerdere stappen van.  Zelfs als je ze met geweld laat blijven, eindig je met een mokkende abonnee die elke keer dat ze je e-mail ontvangen met de ogen gaat rollen.

Kom in plaats daarvan met een aanbod dat ze niet kunnen negeren, zoals persoonlijk advies of een gratis e-book. Als ze nu weggaan, is de kans groot dat ze bij je terugkomen vanwege de waarde die je biedt.

Je vertrouwt teveel op e-mail marketing. Uitsluitend vertrouwen op e-mailmarketing voor het genereren van leads of conversies is een slecht idee, vooral als er verschillende andere platforms zijn die gekwalificeerde leads voor je bedrijf kunnen opleveren. Dan denk ik aan Social Media Marketing of Google Ads. E-mailmarketing is een bijkomend middel. Niet het enige middel.

Kortom, als het gaat over e-mailmarketing, dan moet het in eerste instantie zijn om jouw ontvangers te helpen. Je biedt iets nieuws en waardevol in plaats van te verkopen. 

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen. Wil je inschrijven voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze nieuwste blogs? Dat doe je hier gemakkelijk.

Posted in Emailmarketing, Marketing

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.