Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Nieuwe creatieve opties voor YouTube Shorts!

Na het succes van TikTok voelde YouTube zich gedwongen een tegenhanger te ontwikkelen. De YouTube Shorts werden geboren en namen heel wat functies van de vertrouwde TikTok omgeving over. Om niet nog verder achter TikTok te blijven hinken, brengt YouTube nu enkele nieuwe updates naar YouTube Shorts. 

De nieuwe “Cut” functie.

Eerst en vooral introduceert YouTube de “Cut” optie waarmee creators korte segmenten van andere Shorts gebruiken als een intro clip voor hun eigen (of nieuwe) Short. Wanneer je content neemt die al populair is als start van jouw Short heeft de functie veel potentieel om grotere aantallen nieuwe kijkers aan te trekken. Dit werkt natuurlijk alleen goed als de context het toelaat. Als je een Short maakt via de “Cut”-feature linkt deze automatisch terug naar de originele clip, zoals dat bij TikTok het geval is met “Stitch”. Voorlopig is de functie alleen beschikbaar voor een beperkt aantal gebruikers, maar met tijd zullen meer en meer creators toegang krijgen.

Maar hoe verdienen creators geld met "Cut"?

YouTube meldt dat ze het genereren van inkomsten rond de “Cut”-feature nog op punt aan het zetten zijn.  Voorlopig genereert de maker van de originele clip niets via deze functie. Creators krijgen natuurlijk meer exposure dankzij de doorverwijzende links, maar meer verdiensten zijn er nog niet. 

Updates voor de Green Screen feature.

YouTube’s Green Screen feature, die ze in mei dit jaar lanceerden, krijgt ook een update. Net zoals de vergelijkbare functie op TikTok gebruik je de Green Screen feature om een sample (maximum 60 seconden) van een Short of andere video’s op YouTube op te nemen en die te gebruiken als achtergrond in jouw eigen Short-clip.

Het zal mogelijk zijn te kiezen of je enkel de audio, video of beide wil gebruiken in jouw sample. Ook heb je zelf de controle over hoe prominent jij op de voorgrond verschijnt. De Short zal ook hier een doorverwijzende link bevatten naar de originele video. Voor deze functionaliteit hebben een beperkt aantal creators voorlopig toegang. YouTube is wel van plan dit verder uit te rollen.

Sla vanaf nu meerdere drafts op!

Als laatste breidt YouTube hun drafts voor YouTube Shorts uit. Tot voor kort was het mogelijk slechts één Short op te slaan als draft. Vanaf nu sla je zoveel drafts op als je wil! Let wel, drafts voor YouTube Shorts zijn nog steeds enkel beschikbaar op iOS-apparaten.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen. Wil je inschrijven voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze nieuwste blogs? Dat doe je hier gemakkelijk.

Posted in Social Media, YouTube

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.