Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Til jouw copywriting naar een hoger niveau met onze key takeaways.

Wat hebben heersers op social media zoals Coca-Cola, Apple en Nike met elkaar gemeen? Inderdaad – ijzersterke copy. Ze hebben niet altijd alinea’s tekst nodig om te vertellen wat ze willen vertellen. Soms volstaat één zin of enkele losse woorden. Of je met onze takeaways de volgende copywriter van Coca-Cola wordt? Dat beloven we niet. Maar ze zullen je zeker vooruit helpen om jouw copywriting naar een hoger niveau te tillen. 

1/ Pak de aandacht met de headline of eerste zin.

De headline, of de tekst die je het meest accentueert, moet de aandacht van de lezer pakken. 80% van de mensen lezen de headline, maar niet de rest van de tekst. De headline moet op een korte, maar krachtige manier vertellen waar de rest over zal gaan. Het moet een vraag opwekken, waar de lezer een antwoord op wil. De headline meer doen opvallen doe je met grafische elementen zoals lettergrootte, in een andere kleur zetten of het simpelweg in het vet zetten. Heb je de aandacht niet te pakken met de headline? Dan zullen mensen gewoon niet verder lezen. 

2/ Verkoop niet jouw product, maar jouw verhaal.

Goeie copywriting vertelt niet hoe goed je product is of welke hoge kwaliteit het heeft. Goeie copywriting vertelt wat jouw product mogelijk betekent voor de lezer en hoe het hen vooruit helpt. De ontvanger wil weten welk probleem jouw product gaat oplossen, niet dat het gemaakt is van de beste materialen.

Voorbeeld: We nemen er even het voorbeeld bij van Nike – een krak op vlak van marketing. Nike schrijft niet “Onze schoenen zijn de beste.”, in de plaats daarvan schrijven ze: “Met onze schoenen bereik je wat je wil bereiken.”. Met andere woorden: ze koppelen een duidelijk verhaal aan hun product en dat verhaal verkopen ze, zonder te stoefen met hoe goed hun schoenen wel niet zijn. 

3/ Ga in op vragen.

Dit is belangrijk wanneer je mensen wil bereiken die jouw product of dienst niet kennen. Nieuwe klanten hebben altijd vragen. Dit kan gaan over de prijs, veiligheid, duurzaamheid … Zorg ervoor dat in jouw copy de vragen beantwoord worden. Nog beter is de lezer een antwoord geven op hun vraag nog voor ze die kunnen stellen.

Voorbeeld: Apple heeft al veel kritiek ontvangen dat ze niet op vlak van privacy niet altijd te vertrouwen zijn. Hier speelden ze op in, in één van hun campagnes, met heel simpele copy: Privacy. That’s iPhone.”

4/ Gebruik woorden die aanzetten tot acties.

Het doel van jouw copy mag niet gewoon informeren zijn. Het uiteindelijke doel is de lezer aanzetten tot iets: bezoeken van de website, contact opnemen of misschien wel het product kopen. Dit moet je uitstralen in je copy. Je doet dit door actieve woorden te gebruiken die aanzetten tot actie. Zo overtuig je de lezer van jouw boodschap.  

5/ Het moet niet altijd formeel zijn.

De boog moet niet altijd gespannen zijn. Wees niet bang om soms iets luchtig in jouw copy op te nemen. De mate waarin je dit doet, hangt natuurlijk helemaal af van het platform waarop je de content zal plaatsen en de doelgroep die je wil bereiken.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen. Wil je inschrijven voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze nieuwste blogs? Dat doe je hier gemakkelijk.

Posted in Marketing

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.