5 Doelen die LinkedIn je helpt bereiken
Hoe kan LinkedIn jouw bedrijf helpen?
Er bestaan heel wat misverstanden over het nut van LinkedIn. Vaak denken mensen dat het enkel interessant is voor B2B-bedrijven om er actief op te zijn. Of mensen zien het puur als een tool om vacatures te zoeken en te plaatsen. Maar er komt veel meer bij kijken, van personal branding tot netwerken! LinkedIn kan bedrijven, organisaties, freelancers, werkzoekenden, ... helpen om heel wat uiteenlopende doelen te bereiken. We zetten er 5 op een rijtje voor jou.
1. Personal branding
Personal Branding wordt steeds belangrijker en LinkedIn kan je hier zeker en vast mee helpen. Jouw persoonlijke LinkedIn-profiel moet je zien als je digitale visitekaartje. Wie ben je en welke diensten bied je? Maak je als persoon een goeie indruk online, dan heeft dit een positieve invloed op je bedrijf of organisatie. Wees actief op LinkedIn met een sterk profiel en je zal sneller, makkelijker en beter gevonden worden online.
Zorg dat je ergens voor staat, dat je een duidelijke visie hebt op jouw vakgebied en deze wil delen met de buitenwereld. Heb je een sterk personal brand? Dan zullen potentiële klanten vaak sneller uit zichzelf naar jou toe komen. Let op voor de valkuil: werken aan je brand is niet hetzelfde als voortdurend opscheppen. Laat jezelf zien op een authentieke manier.
2. Netwerken
LinkedIn is het online netwerkplatform bij uitstek. Niet alleen is het belangrijk om connecties te maken met prospects, je ontmoet er ook mensen die jouw business vooruit kunnen helpen. Interessante personen om van bij te leren of om mee samen te werken. Begin met netwerken voor je naar iets concreet op zoek bent. Werk aan een langdurige, sterke relatie met je connecties zodat wanneer je echt iets nodig hebt, je niet ver hoeft te zoeken.
Lid worden van groepen op LinkedIn en er actief deel van uitmaken, kan een goeie tip zijn als je niet weet waar te beginnen met het uitbouwen van een netwerk. Let op: netwerken betekent niet gewoon willekeurig mensen toevoegen als connectie op LinkedIn. Wanneer je met iemand een connectie wil maken, vertel dan ook steeds bij jouw uitnodiging wat je denkt te kunnen betekenen voor elkaar.
3. Je bedrijf promoten en je business boosten
Zowat alle bedrijven hebben natuurlijk dit doel: hun diensten of producten verkopen. Op LinkedIn ga je dit niet enkel direct proberen te doen door jouw producten of diensten in de kijker te zetten. Je gebruikt dit sociale netwerk om te bouwen aan je naamsbekendheid, interactie te creëren met je volgers en het genereren van leads om uiteindelijk nieuwe klanten te werven (en deze klantrelaties te onderhouden).
Dit doe je niet enkel met je persoonlijke profiel, door te netwerken en aan je personal branding te werken. Je maakt ook een bedrijfspagina aan en deelt daar jouw expertise en informatie over je producten of diensten. Social selling is dé verkoopwijze van de toekomst dus zet hier zeker op in! Naast boeiende content delen en networking, kan je jouw bedrijf ook promoten op LinkedIn door te betalen voor advertenties.
4. Werk(nemers) zoeken
Een andere missie van LinkedIn is om werkgevers en werkzoekenden elkaar te helpen vinden. Als werkzoekende kan je jouw opleiding, ervaring en vaardigheden vermelden op je profiel, een beetje vergelijkbaar met je CV. Je kan op zoek gaan naar interessante vacatures die bij jouw profiel passen. Soms heb je zelfs de mogelijkheid om er eenvoudig op te solliciteren via LinkedIn .
Wil je als werkgever een vacature invullen? Dan kan het zeker helpen om deze op LinkedIn te plaatsen. Ook al heeft Facebook nu ook de mogelijkheid om vacatures te delen, LinkedIn blijft toch het belangrijkste sociale netwerk op dat vlak.
5. Kennis en expertise delen en opdoen
Kennis en expertise delen helpt je bij het versterken van je personal brand en het promoten van je bedrijf. Je toont namelijk dat je er iets van kent en je creëert waarde voor je volgers. Maar LinkedIn kan ook heel erg interessant zijn om zelf kennis op te doen.
Door verschillende personen, bedrijven, groepen, nieuwsorganisaties,... te volgen die berichten over jouw sector, blijf je helemaal up-to-date met wat er leeft binnen jouw vakgebied. Heel wat industrieën kennen momenteel een snelle evolutie vol technologische, juridische of andere ontwikkelingen. Voortdurend blijven leren is belangrijk als je jouw positie niet wil kwijtspelen of zelfs wil verbeteren.
Zet LinkedIn op een professionele manier in voor deze 5 doelen
Genoeg redenen om zelf ook een persoonlijk én bedrijfsprofiel aan te maken op LinkedIn. Wil je meer leren over hoe een goed profiel eruit ziet en welke content je best plaatst? Volg onze opleiding 'Hoe LinkedIn nu echt inzetten?' en ontdek hoe je LinkedIn op een professionele manier gebruikt.
Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen