De digitale kracht van pastinaak

Wat hebben een traditionele, winterse groente en het grootste social media platform ter wereld met elkaar gemeen? Meer dan we uiteindelijk nog maar zouden durven vermoeden en dankzij de reeks “Facebook en ik”, die werd uitgezonden op de Vlaamse televisie, werd die tastbaar duidelijk.

Adverteren op Facebook? Dat is toch helemaal niets voor mij?

Om de link tussen de boerentrots en de digitale wereld duidelijk te maken, moeten we ons gaan verdiepen in een aantal stereotype opmerkingen die de markt nog steeds domineren.“Adverteren op Facebook? Dat is niets voor mij”, “Ik heb niet echt het geschikte product daarvoor” of zelfs nog “mijn klanten zitten niet op facebook, ik moet het vooral hebben van mond-op-mond”. Het zou ons niet verbazen mochten deze uitdrukkingen je niet geheel onbekend zijn. Adverteren is altijd een cruciale stap, die steevast op een pallet aan excuses kan rekenen. Excuses die ons denkpatroon van ‘ik hoef helemaal niet te investeren in advertising’ moeten onderstrepen.Maar is een advertentiecampagne op social media ECHT weggesmeten geld? Is het ECHT nutteloos voor je onderneming? Heb je het ECHT niet nodig? Zitten je klanten ECHT niet op social media? Het is met die vragen dat de mensen van het programma “Facebook en ik” aan de slag zijn gegaan.Hun doel? Een traditioneel product regionaal en enkel via social media gaan promoten, teneinde de resultaten fysiek te kunnen gaan opmeten.Als product koos men niet voor een boerenkool of een knolselder, neen, men ging creatief aan de slag. Pastinaak droeg de voorkeur weg en met de witte wortel in de hand trok men richting marketingbureau. Na een grondige analyse werd een doelgroep bepaald en werd werk gemaakt van een boodschap, van een verhaal. “Met pastinaak je dieet gaan boosten” zag het daglicht en de advertentiecampagne werd gericht op een vrouwelijk publiek uit Eeklo.Het resultaat liet niet op zich wachten en in de daarop volgende maanden was de vraag naar pastinaak in de streek niet bij te houden. Sommige winkels kregen een stijging van meer dan 400% in de verkoop te verwerken en de lokale Colruyt kon de vraag niet eens bijhouden.

Budget en efficiëntie, niet meteen hetzelfde.

Met een budget van 550€ werd een duidelijk meetbaar en vooral indrukwekkend resultaat behaald. In een regio, die normaliter door een standaard publiciteitskrant wordt gedekt, met een bedrag waar men niet eens 1 inlassing in diezelfde krant voor heeft, werd een louter digitale campagne met succes afgerond. Een duidelijk voorbeeld van hoe ieder product voor iedere doelgroep efficiënt op facebook kan worden geadverteerd …

… indien het correct wordt gedaan.

Voor Pastinaak-gate werd gebruik gemaakt van een communicatiebureau, mensen die helemaal niet thuis zijn in de wereld van groenten en fruit, maar wel in de wereld van bits, bytes, SEO en andere niet-agriculturele termen. Iedereen kan perfect zelf aan de slag met advertising op kanalen zoals Facebook, alleen hebben dergelijke platformen een intensieve leercurve. Het bepalen van doelgroep, zone, kernwoorden en tijdvakken zijn meer dan alleen maar hippe woorden. Een correct gebruik van die termen maakt het verschil tussen een advertising-flop of een marketing-succes.

Is dit verhaal absoluut herkenbaar? Misschien liggen je eerste (niet erg succesvolle) marketingstapjes reeds achter je? Heb je ook een product waarvan je steeds dacht dat reclame helemaal tot niets kon dienen?  Waarom gaan we niet, vrijblijvend, samen rond tafel zitten om te kijken hoe we een effectieve strategie op poten kunnen zetten?

Contacteer ons vandaag nog en we helpen je graag op weg.

Vorige
Vorige

Koning TV vs. Keizer Internet

Volgende
Volgende

5 Doelen die LinkedIn je helpt bereiken