Facebook onthult eigen slimme bril met Ray-Ban
Het Facebook logo mag er misschien niet op staan en het heeft ook geen AR- functionaliteiten (Augmented Reality) maar het gigantische sociale media platform heeft haar eigen slimme bril voorgesteld! Dat deden ze in samenwerking met Ray Ban, samen komen ze met stijlvolle smart glasses genaamd Ray Ban Stories.
Een slimme bril?
Slimme brillen zijn op zich niet nieuw. We hadden voorheen al Snapchat’s Spectacles, bij Microsoft zitten ze reeds aan de tweede versie van hun hololens en zelfs Google waagde zich al aan smart glasses. Waar de laatste twee zich specifiek focussen op de professionele sector en AR-technologie, moet je de Ray Ban Stories eerder zien als een verbetering van wat Snapchat vijf jaar geleden al deed. Bovendien is Facebook’s gloednieuwe bril een pak stijlvoller dankzij de samenwerking met Ray Ban.
Functionaliteiten?
De slogan luidt, “The new way to capture, share and listen.” Met andere woorden, je zal beelden kunnen vastleggen zonder zelf uit het moment gehaald te worden, je kunt deze dan rechtstreeks delen en bent in staat naar muziek te luisteren of te bellen zonder de hulp van oortjes.De bril beschikt over twee 5-megapixel camera’s, wat een verdubbeling is tegenover de resolutie van de Spectacles van Snapchat. Daarbovenop zullen de camera’s gebruik maken van Facebook’s geavanceerde beeldstabilisatie technologie. Zoals eerder vermeld heb je, door de aanwezigheid van open-ear speakers, geen oortjes of hoofdtelefoon nodig. En alsof dat nog niet genoeg is, zit ook ingebouwde opslag mee in het ontwerp.
De grootste voordelen
Hetgeen wat misschien wel het meest aantrekkelijk is, is natuurlijk de integratie met Facebook en Instagram. Je zal zonder al te veel moeite kunnen posten naar je Facebook en/of Instagram stories en dat is zeer waardevol. Daarbovenop zal Facebook zeker op zoek gaan naar manieren om de Ray Ban Stories bril interessanter te maken door middel van hun algoritme. We zijn benieuwd wat dat zal brengen. Anderzijds mag het oog ook wat en dat doen ze enorm goed. De Stories glasses zien er uit als stijlvolle brillen die ongetwijfeld bij velen in de smaak zullen vallen.
De grootste nadelen
De meeste kritiek komt neer op privacy. De bril heeft namelijk twee camera’s en velen zijn bezorgd hoe Facebook alle info die de brillen te zien krijgen zou kunnen gebruiken. Tegelijkertijd hoopt men dat het toestel degelijk beveiligd zal worden. Wat Facebook wel al toegevoegd heeft, zijn kleine LED indicators die branden wanneer de camera’s in de bril in gebruik zijn.Ten laatste is er natuurlijk de prijs. Die is niet meteen toegankelijk en voor velen ook niet aantrekkelijk voor wat het is. De (start)prijs van de bril bedraagt 300 dollar en dat zal velen hoogstwaarschijnlijk afschrikken. Hoe dan ook, dit is een nieuwe stap in draagbare gadgets en wie weet hebben we binnen enkele jaren allemaal wel zo’n bril!Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen.