Call me maybe? Alles over click-to-call ads op Facebook

De snelste vorm van contact tussen een geïnteresseerde klant en een bedrijf, da’s over het algemeen nog steeds gewoon telefonisch. Oké, op vandaag zijn er via sociale media heel wat mogelijkheden die rechtstreeks contact mogelijk maken, maar als de persoon aan de andere kant van de telefoonlijn antwoordt, ben je letterlijk meteen met elkaar verbonden.

Click-to-call ads: klikken om te bellen

Ondanks het digitale tijdperk waarin we leven, lijkt telefonisch contact als middel om verkoop te stimuleren nog lang niet verdwenen. Via Google Ads beschik je over de mogelijkheid om alleen-bellenadvertenties op te maken of oproepextensies toe te voegen, maar hoe bereik je nu de mensen die nog niet actief naar je bedrijf op zoek zijn via Google? Juist ja, met Facebook ‘click-to-call’ advertenties!

Dankzij Facebook kan je online adverteren voor je bedrijf tegen een relatief lage prijs en zo je product of dienst onder de aandacht brengen van passieve doelgroepen. De meeste advertenties hebben als doel zoveel mogelijk verkeer naar de website te genereren, maar met behulp van een click-to-call advertentie kan je ook ‘Bel nu’ als call-to-action toevoegen, waarmee geïnteresseerden meteen je telefoonnummer te zien krijgen. Klikt de persoon in kwestie op het groene telefoontje, dan wordt hij of zij rechtstreeks in contact gebracht met je bedrijf zonder eerst een contactformulier in te moeten vullen of te moeten mailen. Net als bij alle andere advertentietypes op Facebook kan je met een click-to-call ad gedetailleerd targeten en bijvoorbeeld ervoor kiezen je advertentie enkele te laten zien aan personen die zich binnen een bepaalde straal van je bedrijf bevinden. 

De grote vraag: hoe goed werken click-to-call ads?

Vandaag de dag is alles online terug te vinden, zeker voor mensen die helemaal meesurfen op de digitale vibe. Zijn click-to-call advertenties daarom nutteloos? Helemaal niet! Er bestaat namelijk nog altijd een enorm doelpubliek dat wel aanwezig is op sociale media, maar er eigenlijk vrij weinig tot niets van kent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die een leven gekend hebben zonder internet en de nodige info eigenlijk liever verzamelen op de manier die ze gewoon zijn van vroeger. Het zal je misschien verbazen, maar voor kleine bedrijven geldt dat maar liefst 60% van hun klanten liever belt. Click-to-call ads? Click-to-call ads! 

Meetbaarheid?

Zoals steeds geldt ook hier: ‘meten is weten’. Zonder te weten hoe effectief je advertentie eigenlijk echt is, heeft het weinig zin om op die manier te blijven adverteren. Via Facebook krijg je uiteraard wel enkele basisstatistieken zoals het aantal vertoningen, het totale gespendeerde bedrag en hoeveel mensen er op de call-to-action hebben geklikt, maar dat vertelt echter nog niets over het aantal effectieve oproepen dat er gedaan wordt. Hoewel de ‘Bel nu’-knop een Facebook-gebruiker aanzet om te bellen, heb je nog geen garantie dat er effectief een oproep is gedaan. En zelfs als dat het geval was, heb je nog geen garantie dat het telefoontje tot verkoop heeft geleid.

Om echt goed bij te kunnen houden hoeveel waarde de ads creëren, heb je dus in principe software nodig die inkomende oproepen registreert zodat je achteraf kan bepalen hoeveel inkomsten je erdoor gegeneerd hebt. Voorbeelden van dergelijke software zijn Qooqie, Zadarma, Ruler Analytics, enzovoort. 

Wil je graag dergelijke advertenties inzetten voor jouw online verkoop? Wij helpen graag!

Vorige
Vorige

6 tips om LinkedIn stories effectief in te zetten als bedrijf

Volgende
Volgende

Zo gebruik je Instagram om elke fase van de sales funnel te stimuleren