6 tips om LinkedIn stories effectief in te zetten als bedrijf

Overweeg je LinkedIn stories in te zetten voor je onderneming? Wij raden je het alvast ten zeerste aan! De story-functie biedt een persoonlijkere, ongedwongen connectie en stelt je in staat meer van je bedrijf/ merk te laten zien via een aantrekkelijk, mobiel-georiënteerd format. Daarbovenop zijn verhalen bovenaan de feed een sterk lokmiddel om naamsbekendheid te vergroten en meer mensen te laten doorklikken. Let wel: het is belangrijk ervoor te zorgen dat alle story content perfect aansluit bij het professionele sociale netwerk. Daarom delen wij hieronder 6 tips om LinkedIn stories effectief in te zetten als bedrijf. 

1. Leer je publiek iets bij

Focus op het verschaffen van educatieve, inzichtelijke informatie wat betreft story content. Bied je volgers waarde door nuttige tips, gegevens en inzichten uit een nieuwe (al dan niet door jou gepubliceerde) blogpost, whitepaper of brancherapport te delen. Daarbovenop kan je eventueel relevante stemmen of influencers in jouw verhaal taggen om de geloofwaardigheid te versterken. Onderstaand voorbeeld toont aan hoe Adobe belangrijke informatie opsplitst in kleine, hapklare updates. 

Afbeelding: LinkedIn, Social Media Today

2. Zet je producten in de kijker

LinkedIn stories vormen het perfecte format om nieuwe producten of samenwerkingen aan je volgers te laten zien. Klanten houden er namelijk van op een snelle, overzichtelijke manier updates te krijgen. Bovendien heb jij als voordeel dat je volgers in staat zijn op jouw verhalen te reageren, waardoor je wellicht meteen feedback krijgt op je gloednieuwe release(s). Opgelet: Maak geen verkooppraatje of advertentie van jouw story.

We raden je aan een 'member-first mindset' te hanteren bij het benaderen van je productpresentatie. Dat wil zeggen dat je de wensen en verlangens van jouw klanten op de eerste plaats zet en rekening houdt met de manier waarop zij de nieuwe releases in beeld gebracht willen zien. Kijk bovendien welke lay-out of vormgeving het best scoort of de meeste reacties uitlokt.

3. Zorg voor een persoonlijke toets

De story-functie op LinkedIn is ideaal om de klant bedrijfsinzicht te geven. Hierdoor krijgt jouw publiek een persoonlijkere kant van je organisatie te zien en wordt het voor hen makkelijker om een connectie met je merk te vormen. Verder is het nuttig te laten zien hoe jouw medewerkers zich tot elkaar verhouden en wat hun uiteenlopende ervaringen of eigenschappen zijn. Méér nog: volgers vinden het fijn om de werknemers van je organisatie beter te leren kennen. Aarzel dus niet om hen in jouw verhalen te taggen. De stories van het bedrijf Ernst & Young tonen hieronder aan hoe stagiaires onlangs voor een persoonlijke toets zorgden door de LinkedIn-pagina enkele uurtjes over te nemen.

Afbeelding: LinkedIn, Social Media Today

4. Deel updates omtrent aankomende evenementen

LinkedIn verhalen kunnen eveneens ingezet worden om aankomende evenementen te promoten. Het loont om af en toe een visueel overzicht te delen van enkele belangrijke gebeurtenissen die jouw bedrijf in de recente toekomst op de planning heeft staan. Op die manier worden je volgers gestimuleerd aan die evenementen deel te nemen én zorg je ervoor dat er over jouw merk gepraat wordt.

Kortom: het directe karakter van stories is in dit opzicht bijzonder gunstig omdat je updates een pak actueler zijn en beter kunnen worden afgestemd op belangrijke data.

5. Zorg voor hapklare informatie

Het spreekt voor zich dat de informatie die je jouw volgers presenteert in lijn moet liggen met de consumptie van stories, met andere woorden: snel en 'tappable', met de focus op afbeeldingen en video's. Probeer je publiek dus niet te bombarderen met te veel informatie in één story-frame. Upload in plaats daarvan een reeks verhalen waarin video's, afbeeldingen en tekst worden gecombineerd en een samenhangend geheel vormen. Op die manier kunnen kijkers je content op hun eigen tempo consumeren, iets wat ze ongetwijfeld zullen appreciëren. In onderstaande stories van Pfizer zie je hoe een complex onderwerp wordt opgedeeld in kleine, hapklare stukjes informatie.

6. Ga op zoek naar manieren om voor interactie met je kijkers te zorgen

Stimuleer aan de hand van interactieve content op de LinkedIn stories van je bedrijf de betrokkenheid van jouw online community. Onderwijs jouw volgers bijvoorbeeld door middel van een quiz of laat hen de 'vraag van de dag' stellen. Ga hier opnieuw uit van de 'member-first' mindset en stel jezelf telkens volgende vraag: "Zal deze story de kijker even doen stoppen met scrollen, aan het denken zetten óf stimuleren een actie te ondernemen?".

Is het antwoord op die vraag affirmatief, dan is de kans groot dat je de betrokkenheid van jouw publiek zal verhogen. Iets wat op zijn beurt voor een maximalisatie van bereik en respons zorgt... Van een win-winsituatie gesproken! 

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen.

Vorige
Vorige

Apple iOS 14.5 update: de grootste veranderingen op een rijtje

Volgende
Volgende

Call me maybe? Alles over click-to-call ads op Facebook