Zo gebruik je Instagram om elke fase van de sales funnel te stimuleren
Het is geen geheim dat Instagram een populair marketinginstrument is. Bedrijven en merken van over heel de wereld gebruiken het platform om (al dan niet in samenwerking met influencers) bekendheid om te bouwen en verkoop te genereren. Toch zijn er nog een heleboel ondernemingen die hun Instagram profiel niet inzetten als aanvullend marketingkanaal. Jammer, want het welbekende social media kanaal maakt de creatie van een effectievere sales tunnel een pak eenvoudiger. Niet overtuigd? Lees dan zeker verder, want wij delen hieronder hoe je er met behulp van Instagram in slaagt om elke fase van de verkooptrechter te stimuleren.
De voorbije jaren hebben uitgewezen dat Instagram ook voor marketeers een effectief platform is om nieuwe (potentiële) klanten te verwerven én de verkoop te stimuleren. Méér nog: gebruik je het social media platform op de correcte manier dan is het mogelijk om elke fase van de sales funnel te stimuleren. Zo'n sales funnel of verkooptrechter is een visuele voorstelling van de verschillende fases die aan de aankoop van een consument voorafgaan. De gemiddelde funnel bestaat uit drie hoofdfasen:
- Top van de trechter: de eerste introductie van van jouw merk en producten aan een klant
- Midden van de trechter: de fase waarin de klant zich geïnteresseerd of nieuwsgierig genoeg voelt om meer over jouw merk of product te weten te komen
- Onderkant van de trechter: het moment waarop jouw klant een product toevoegt aan zijn/ haar winkelwagen of de aankoop afrondt
1. Top van de sales funnel: zorg voor Instagram stories die relevante klikken genereren
Sinds de mogelijkheid om swipe-up links aan Instagram verhalen toe te voegen, is de story functie een steeds effectievere marketingtool geworden. Wanneer een volger omhoog swiped wordt namelijk direct verwijzingsverkeer van Instagram gegenereerd. Doe je jouw werk goed, dan zal dat verkeer bovendien goed getarget en zéér converterend zijn. Let wel: niet iedereen is in staat om swipe-up links aan een story toe te voegen. Wil je in aanmerking komen voor die optie dan dien je over 10.000 volgers te beschikken én een geverifieerd account te zijn. Hoewel het wat werk kost, is dat relatief haalbaar.
Het gebruik van swipe-up links mag dan wel waardevol zijn, toch is het niet de bedoeling om jouw verhalen tot verkooppraatjes om te toveren. Je volgers/ potentiële klanten zullen dit absoluut niet appreciëren en er misschien zelfs voor kiezen om jouw account te ontvolgen. We raden je dan ook aan om je story prestaties te maximaliseren aan de hand van onderstaande methodes.
- Vertel boeiende verhalen die opvallen en de aandacht van je volgers of klanten vasthouden
- Bedenk creatieve ideeën die het mogelijk maken om te 'softsellen' zonder jouw producten of diensten aan de klant op te dringen
Maak bij bovenstaande methodes bovendien zeker gebruik van creatieve visuals, korte video's of invalshoeken die een tikkeltje out-of-the-box zijn. Dit zal interesse opwekken bij de klant en hem/ haar het gevoel geven dat je niemand producten opdringt of verplicht om te kopen.
2. Midden van de sales funnel: gebruik Instagram om 'social proof' te cureren en weer te geven
Instagram content die voor het midden van de sales funnel gecreëerd wordt, vormt de brug tussen de eerste kennismaking en het eerste engagement. Met andere woorden: een cruciaal moment. Het is de fase waarin je klant beslist of hij/ zij weggaat of blijft en jouw product een kans geeft. Iets wat de consument helpt bij het maken van die beslissing is 'social proof', vooral wanneer het makkelijk te verifiëren is.
Niet familiair met het concept? Bij 'social proof' gaat het om gecureerde content die een product (of dienst) in een levensechte context toont én waarbij trouwe klanten/ volgers worden betrokken. Denk hierbij aan het reposten van een foto of video die een consument eerder op zijn of haar sociale media platformen plaatste. Jouw merk gebruikt dus content van iemand die jouw product of dienst, op eigen houtje en zonder enige verplichting, op een creatieve en aantrekkelijke manier in de kijker heeft gezet. Let wel: vergeet niet om steeds toestemming te vragen aan Instagram gebruikers vooraleer je hun foto's of video's op jouw feed gebruikt.
3. Onderkant van de sales funnel: maak gebruik van Instagram retargeting
Je hebt vast al gemerkt dat je op zowel Facebook als Instagram vaak advertenties ziet voorbijkomen die afkomstig zijn van sites of merken die je onlangs hebt bezocht of contact mee hebt gehad. Dit is retargeting in actie. Facebook stelt bedrijven namelijk in staat om Instagram en Facebook advertenties te richten op de personen die recent jouw website hebben bezocht óf een andere actie hebben uitgevoerd. Op die manier kan je klanten die hun winkelkarretje hebben achtergelaten zonder de aankoop te voltooien opnieuw targeten. Kortom: zet je Instagram advertenties in, dan verbeter je ongetwijfeld de prestaties van jouw verkooptrechter.