Alles wat je moet weten over de vernieuwde Facebook aanbevelingen

Facebook aanbevelingen: de opvolger van beoordelingen

Tot voor kort konden klanten je bedrijf een beoordeling geven op Facebook van 1 tot 5 sterren. Deze manier van beoordelen wordt nu vervangen door de nog eenvoudigere Facebook aanbevelingen. De vraag is simpel: bevelen ze jouw bedrijf aan, ja of nee? Zo wil Facebook de recensies meer op een normaal gesprek doen lijken, i.p.v. het systeem met de sterren. In dit artikel bekijken we de nieuwigheden eens en bespreken we hoe Facebook aanbevelingen je kunnen helpen om een goede reputatie op te bouwen en meer klanten aan te trekken.

Nieuwigheden bij Facebook aanbevelingen

Beoordelingen worden nu aanbevelingen genoemd. Niet enkel de naam verandert, maar ook de manier van vraagstelling. Mensen die een recensie willen achterlaten op je pagina, kunnen nu eenvoudig aangeven of ze je bedrijf of service wel of niet aanbevelen. Daarnaast wordt het ook mogelijk om meer informatie en details bij te voegen met behulp van tekst en foto's, of om tags te selecteren. Voorbeelden van tags zijn 'Uitstekende service', 'Gratis wifi' of 'Gezellige sfeer'. De tags maken duidelijk aan potentiële klanten waarvoor jouw bedrijf bekend staat.Wanneer mensen je pagina aanbevelen, zijn ze nu ook verplicht om een recensie te schrijven van minimum 25 tekens. Zo heeft de aanbeveling meer toegevoegde waarde, in tegenstelling tot heel wat beoordelingen met het oude sterrensysteem. Toen was het niet vereist om er wat bij te schrijven, waardoor ze vaak minder oprecht waren. Bovendien kan je er nu als bedrijf meer informatie uit halen over wat je al dan niet goed doet.De kans is ook groot dat je nu meer Facebook aanbevelingen zal krijgen. Mensen die namelijk je bedrijf taggen in een bericht of foto, krijgen de vraag te zien of ze jouw bedrijf openbaar willen aanbevelen. Zo is de drempel lager dan wanneer ze zelf het initiatief moeten nemen om naar je pagina te gaan en een aanbeveling te geven. Daardoor zou je er dus sneller moeten krijgen!Wat gebeurt er dan met de bestaande recensies op je pagina? Deze blijven zichtbaar, maar worden weergegeven als aanbevelingen. Facebook is volop bezig met het omzetten van beoordelingen in aanbevelingen.

Facebook aanbevelingen inzetten om klanten aan te trekken

Facebook aanbevelingen zijn voor iedereen interessant, maar vooral voor lokale bedrijfspagina's. Wanneer klanten uitgebreide feedback delen over jouw bedrijf, word je zichtbaarder in je lokale community. De aanbevelingen kunnen uitgelicht worden op je pagina. Wist je trouwens dat één op de drie mensen op Facebook het platform gebruikt om naar aanbevelingen en recensies te zoeken? En dat twee op de drie Facebookgebruikers minstens één keer per week de pagina van een lokaal bedrijf bezoeken?De aanbevelingen zijn niet alleen zichtbaar op je pagina maar kunnen overal bekeken worden op Facebook als mensen zoeken naar of praten over je bedrijf. Facebook weet natuurlijk dat we het meeste belang hechten aan de mening van onze vrienden, dus worden aanbevelingen van onze connecties het prominentst in beeld gebracht.Facebook aanbevelingen zijn uiteraard enkel een meerwaarde voor je bedrijf wanneer het over positieve en authentieke aanbevelingen gaat. Wanneer je van mening bent dat een bepaalde aanbeveling niet authentiek is maar eerder frauduleus of spam, dan kan je de inhoud rapporteren. Denk bv. aan een negatieve aanbeveling van iemand waarvan je zeker bent dat hij of zij nooit in je winkel is geweest.Wanneer het gaat om een authentieke maar negatieve aanbeveling, dan is het best dat je vriendelijk en beleefd antwoordt hierop. Eventueel excuses wanneer ze een bepaalde klacht hadden over je service, of zelfs een tegemoetkoming kan zorgen dat deze ontevreden klant toch nog een heel loyale klant wordt. Ook bij een positieve aanbeveling kan het nooit kwaad om even de tijd te nemen om een bedankje te schrijven, het kan alleen maar de klantrelatie versterken!Kortom, aanbevelingen geven wordt eenvoudiger op Facebook en dat is positief. Het kan je namelijk helpen om een goeie reputatie op te bouwen en meer klanten aan te trekken. Meer weten over hoe je de vele mogelijkheden van Facebook efficiënt inzet voor jouw bedrijf? Bekijk dan zeker eens onze open opleidingen!Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen.

Vorige
Vorige

Facebook User Rep: een reputatiescore om fake news tegen te gaan

Volgende
Volgende

Wat je moet weten over emoji op sociale media