Wat je moet weten over emoji op sociale media
Tips en weetjes over emoji op sociale media
Emoji zijn alomtegenwoordig op sociale media, in sms'jes en berichten via messaging apps zoals WhatsApp. Je gebruikt ze ongetwijfeld zelf ook. Vroeger gebruikten we ze op MSN en co, nu in zowat iedere app waarmee je met anderen kan communiceren. Emoji zijn een vorm van non-verbale communicatie, vergelijkbaar met lichaamstaal, gebaren of gezichtsuitdrukkingen, die je kan meegeven zonder dat je elkaar daarbij echt hoeft te zien.Soms gebruiken we emoji om een bepaald gevoel mee te geven aan een tekstboodschap, soms als boodschap op zich. Want een 'lachend kakske' spreekt toch voor zich, niet? 💩 Een emoji zegt soms meer dan 1000 woorden. En laat één ding duidelijk zijn: de emoji is niet gewoon een hype, maar is here to stay. In dit artikel geven we wat tips om als bedrijf emojis in te zetten. Daarnaast delen we ook heel wat boeiende facts en cijfers over emoji!
Hoe ga je als bedrijf om met emoji op sociale media?
De tijd dat emoji enkel voor persoonlijke communicatie bestemd zijn, is al lang voorbij. Als bedrijf is het zeker oké om emoji te gebruiken op sociale media. Sterker nog, het is zelfs aangeraden in de meeste gevallen. Emojis grijpen de aandacht. Ze verduidelijken of versterken de boodschap die je wil overbrengen.
Bovendien maken ze jouw bedrijf menselijker, want mensen reageren op dezelfde manier op emojis als op menselijke gezichten in levende lijve. Ze geven je bedrijf persoonlijkheid want ze delen gevoelens, nuances, wensen, frustraties en gedrag met anderen. Emojis zijn ook gewoon leuk natuurlijk en zorgen voor genot en vermaak!
Net daarom moet je afwegen of het wel bij jouw bedrijf past. Wat is je doel en je doelgroep? Wil je eerder een serieuze tone of voice behouden en puur kennis en informatie overbrengen? Dan is het gebruik van emojis misschien geen zo'n goed idee - hoewel sociale media fun en entertainend horen te zijn. Maar bestaat je doelgroep bijvoorbeeld voor een groot deel uit millenials? Wil je interactie creëren op sociale media? Dan hebben ze zeker een toegevoegde waarde. Go for it!
Uiteraard gebruik je niet zomaar willekeurig emoji's bij je berichten op sociale media. Er zijn wel enkele zaken die je in overweging moet nemen. Past de emoji die jij voor ogen hebt wel bij jouw doel of je doelgroep? Misschien interpreteren zij de emoji op een andere manier dan jij bedoelde. De emojitaal mag dan wel een universele taal zijn, sommige emojis hebben een dubbele betekenis of worden door de ene als positief en de andere als niet-gemeend of sarcastisch ervaren. Tip: gebruik Emojipedia om te zien waar bepaalde emojis voor staan. Ook moeten de gebruikte emojis matchen met de persoonlijkheid en waarden van jouw bedrijf.
Denk niet alleen na over welke emoji, maar ook over de hoeveelheid emojis die je gaat gebruiken in je bericht. In het algemeen geldt: less is more. Overdrijf niet maar beperk je eerder tot maximum 2 à 3 emojis per bericht. Meer kan wel, maar het is belangrijk dat je nagaat of ze wel degelijk een toegevoegde waarde zijn bij het bericht. Brengen ze emotie of betekenis over? Geven ze een gevoel of sfeer weer? Gebruik ze enkel wanneer ze een meerwaarde zijn en ze de boodschap verhelderen of versterken. Daarnaast geldt ook: hoe meer emojis je gebruikt, hoe meer kans op misinterpretatie.
Je bekijkt het gebruik van emojis dus best bericht per bericht. Het is belangrijk om te variëren. Als je teveel dezelfde emojis gebruikt, loopt je het gevaar dat ze hun kracht verliezen. Je hoeft ook niet bij elk bericht emojis te plaatsen, soms is het beter van een boodschap te laten zoals het is, afhankelijk van bericht tot bericht. Hou het natuurlijk en forceer niets.
Het is ook interessant om eens te onderzoeken welke emojis jouw doelgroep gebruikt in hun communicatie over je bedrijf. Zijn dit berichten met overwegend negatieve emoji, dan zou je wel eens heel goed met ontevreden klanten te maken kunnen hebben...
Heb je nog twijfels over hoe je emojis best gebruikt? Het kan nooit kwaad om eens te kijken hoe andere bedrijven in jouw sector het aanpakken en inspiratie op te doen bij succesvolle voorbeelden. Ook kan je A/B- testing toepassen om te zien wat beste werkt in jouw geval. Op onze blog lees je ook wat een goede A/B-test is.
Facts & numbers over emoji
- Op 17 juli is het World Emoji Day. Dit is niet zomaar een willekeurige datum maar komt omdat Apple op 17 juli 2002 voor het eerst zijn Agenda-app aankondigde (die daarom ook standaard op 17 juli staat). De makers van andere besturingssystemen namen die gewoonte over en gebruikten de datum van 17 juli bij het creëren van de agenda-emoji.
- Tegenwoordig bestaan er 3645 smiley's en 2823 officiële emoji's. Een emoji is de meer grafische variant van de smiley.
- De smiley is ooit bedacht door Nicolas Loufrani, CEO van The Smiley Company.
- Ondertussen worden er per dag 6 miljard emojis of stickers verzonden via mobiele messaging-apps. Op Facebook alleen al zouden er gemiddeld 60 miljoen emojis verzonden worden per dag.
- De meest gebruikte emoji is de emoji die huilt van het lachen. Deze is al 18,5 miljard keer gebruikt. 😂
- Nog meer prijzen voor de emoji 'tranen van geluk': hij werd uitverkozen tot het Britse woord van het jaar 2015. Jawel, je leest het goed: woord. Emojis vervangen meer en meer onze taal.
- Emojis werden de voorbije jaren zodanig populair dat Sony Pictures er in 2017 een film over uitbracht.
- Emoji-gebruikers zijn volgens onderzoek aangenaam en meegaand. Daarbij zijn ze vaker sociaal ontvankelijker en meer empathisch.
- Uit onderzoek blijkt dat we op Twitter steeds vaker blije emojis inzetten. Keep up the positive vibe!
- We gebruiken in het voorjaar het meest emojis, fanatieker dan andere momenten in het jaar.
- 92% van de online populatie gebruikt emojis. 78% van de vrouwelijke internetgebruikers past emojis zelfs regelmatig toe, tegenover 60% van de mannelijke gebruikers. Vooral de groep 25- tot 29-jarigen maakt kwistig gebruik van emojis.
- Op tweets met emoji wordt meer gereageerd dan tweets zonder (25,4% meer engagement). Ook op Instagram is er meer interactie (47,7%) wanneer er emoji gebruikt worden. Door ze op Facebook te gebruiken kan het aantal likes met 57% stijgen en het aantal reacties en delingen met 33%!
- Bijna 1 op de 2 Instagramgebruikers reageert in de comments met emoji.
- Op Twitter kan je advertenties targeten op mensen die in interactie gingen met bepaalde emojis of deze zelf getweet hebben, net zoals je andere keywoorden kan gebruiken. Een voorbeeld: als restaurant je advertentie richten op mensen die foodemoji gebruiken
- Jaar na jaar gebruiken merken en bedrijven meer emojis in hun marketing en communicatie. We spreken van een stijging van 775%!
- Uit een ander onderzoek blijkt dat 59% van de mensen tussen 18 en 34 jaar vindt dat bedrijven te hard proberen als het gaat om het gebruik van emoji in advertenties of campagnes. Een extra reden om het natuurlijk te houden en niets te forceren!
- Volgens nog een andere studie zouden boodschappen met een emoji beter onthouden worden dan boodschappen zonder.
- Je kan ook jouw eigen emojis creëren! De eenvoudigste manier hiervoor is Bitmoji. Bitmoji zijn vooral een must wanneer Snapchat deel uitmaakt van je sociale media strategie.
- Kim Kardashian was één van de eerste om dit uit te proberen met haar eigen Kimoji-app.
- Emojis blijven verder ontwikkelen. Zo introduceerde Apple bij de release van de iPhone X de animoji. Deze geanimeerde emoji imiteert jouw mimiek en gezichtsuitdrukking.
- Vroeg je je af waarom we in dit artikel zowel over emoji als emojis spreken als het over de meervoudsvorm gaat? Dat komt omdat beide vormen correct zijn en er niet echt consensus is over wat nu eigenlijk gebruikt moet worden.
Conclusie
Nu ken je al de ins & outs van emoji. Emojis blijven stijgen in populariteit en zijn niet meer weg te denken uit onze dagelijkse communicatie, zowel op persoonlijk vlak als voor bedrijven. Passen emojis bij jouw bedrijf, jouw doel, jouw doelgroep en jouw specifieke boodschap? Gebruik ze dan zeker om meerwaarde toe te voegen en je berichten op sociale media te versterken of te verduidelijken! Onthoud wel: doseren en variëren is belangrijk. Hou rekening met de betekenis en context. Wanneer je emojis juist gebruikt, zal je veel meer interactie opwekken. Veel succes! 👍
Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen