Facebook User Rep: een reputatiescore om fake news tegen te gaan

“Fake News”, mocht het een Nederlandstalig woord zijn zou het vast een kans maken om opgenomen te worden in onze literatuur. Een prijs voor “woord van het jaar” zou zomaar even voor het grijpen liggen. Maar hoe hilarisch de term vaak ook wordt gebruikt, de verspreiding van fake news, vals of leugenachtig nieuws, is een niet te onderschatten probleem in deze moderne tijd.

The power of facebook

Waar valse nieuwtjes vroeger werden herleid naar de lokale toog in het volkse café, beschikt de moderne internaut van vandaag over een aanzienlijk pallet aan tools die de draagkracht van info tot ongekende hoogtes brengen. Met een klik op de knop wordt nieuws wereldkundig gemaakt en wie wenst kan heuse marketingcampagnes op poten zetten, zonder het comfort van de zetel te verlaten. Nieuws op het internet is niet onderhevig aan grenzen en marketeers hebben dit goed begrepen. Producten promoten, zaken aanbevelen, meningen vragen, … het behoort allemaal tot de grenzeloze mogelijkheden van onze maatschappij.

Waar vroeger Google zowat het walhalla was van de cyberpromotie, draaide de macht meer en meer toe naar Facebook. Het social media platform bij uitstek is immers de grootste online community ter wereld en de impact van nieuws, vooral bij jongeren, is tig-keren groter dan eender welke zoekmachine. Het volstaat om iets voldoende facebookwaardig te maken opdat de gebruikers het oppikken en verdelen. De hemel .. maar soms ook de hel.

Het flinterdunne verschil tussen goed en kwaad

Het goede van het Facebook potentieel wordt helaas niet altijd even netjes gebruikt. Het duurde al niet lang alvorens obscure bedrijven, uit obscure plaatsen met al even obscure personen gespecialiseerde diensten begonnen aanbieden. Het tegen betaling schrijven van recensies, maar dan niet van je eigen zaak. Neen, voor een fikse som konden zij je concurrenten met de grond gelijk maken. Een nieuw product op de markt? Voor de juiste prijs wordt diezelfde markt overspoeld met negatieve reviews nog voor het product goed en wel wordt verdeeld. Uit die betreurenswaardige tendens groeide ook de term “fake news”. De laatste presidentsverkiezingen die de USA heeft georganiseerd, werden gekenmerkt door social media berichtgeving die facebook domineerde. Kanaal A zegt zus, Kanaal B zegt zo en de gebruiker weet niet echt meer wat juist of fout is.

Facebook User Rep

Hoe ga je, als grootste webplatform ter wereld, de strijd aan met deze tsunami aan informatie? Wat is juist en wat is fout? Je kan moeilijk gaan verwachten dat Zuckerberg & friends alle info van hun meer dan 2 miljard gebruikers zelf gaan controleren. De bal wordt, begrijpelijk, in het kamp van de gebruikers gelegd. Ik weet immers beter dan eender wie, wat er in mijn thuisgemeente gebeurt en wie of wat het bij het rechte eind heeft.
Met dit idee in het achterhoofd is Facebook gestaag begonnen met het toekennen van een reputatiescore aan hun gebruikers. Een getal tussen 0 en 1 moet aantonen net hoe betrouwbaar je bent als facebooker en moet je in staat stellen vals nieuws, fake news, te gaan rapporteren aan facebook zelf. De score die je krijgt toebedeeld hangt af van een resem aan factoren en je activiteit op het platform zelf.
De belangrijkste rekenoefening is hier om de mening van de gebruiker niet te gaan verwaarlozen zonder die mening teveel te laten doorwegen. Het is immers niet omdat je niet akkoord bent met iets dat het daarom fout is. Een grens die vooral op het internet vaak erg vaag wordt.

Op die manier geeft Facebook gevolg aan de Europese richtlijnen om de strijd tegen “fake news” op te drijven en probeert het platform ook zijn gebruikers te sensibiliseren.

Het toont ook aan dat het meer dan ooit belangrijk is om marketingcampagnes op Facebook goed te omkaderen. Aandacht is goed, negatieve aandacht is te vermijden.

We staan jullie graag bij om net die omkadering op maat te gaan aanbieden. Contacteer ons zonder aarzelen voor een gepersonaliseerd plan.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Vorige
Vorige

Tieners en sociale media: Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?

Volgende
Volgende

Alles wat je moet weten over de vernieuwde Facebook aanbevelingen