5 Manieren om social media voor B2B in te zetten

Social media voor B2B? Doen!

Wanneer we aan iemand uitleggen dat wij bedrijven helpen met sociale media, dan krijgen we soms het antwoord: "Ach maar wij doen enkel B2B dus dat is voor ons niet van toepassing." Hoezo, B2B-bedrijven hebben niets te zoeken op sociale media? Tegenwoordig zit zo goed als iedereen op sociale media. Dus ook de mensen die je als B2B-bedrijf wil bereiken. Haal het idee dat sociale media enkel werken voor B2C-bedrijven zoals kledingwinkels en horecazaken dus maar uit je hoofd. Het is juist een heel efficiënt medium om met een beperkt budget dichter bij jouw doel te komen. We delen graag enkele manieren om social media voor B2B in te zetten!

LinkedIn is hét B2B social media kanaal

Het B2B social media netwerk bij uitstek is LinkedIn. Je kan er niet alleen vacatures plaatsen en interessante personen en nieuwsmedia uit jouw sector volgen. Het is ook een goeie plaats om voor jouw B2B-bedrijf aan social media marketing te doen. Je toont er jouw expertise, legt connecties met potentiële klanten en bouwt een netwerk uit. Wist je trouwens dat 80% van de B2B leads gegenereerd via sociale media afkomstig zijn van LinkedIn? Ben je als B2B-bedrijf nog niet bezig met sociale media? Dan raden we je aan om snel te beginnen met LinkedIn, zeker wanneer jouw doel het genereren van leads is.

Gerichte advertenties zorgen voor efficiëntie

Heel vaak wordt gedacht dat, op LinkedIn na, sociale media niet interessant zijn voor B2B-bedrijven. Niets is minder waar! Hoeveel van jouw vrienden hebben een account op Facebook, Instagram en andere sociale media? Inderdaad, heel veel mensen zijn er aanwezig met een persoonlijk profiel. De personen die de beslissingen nemen bij de bedrijven die jij als klant wil, zijn ook maar gewoon mensen met een persoonlijke Facebookaccount. Met de advertentiemogelijkheden van Facebook en co kan je hen zeer gericht aanspreken! Je kan op sociale media advertenties targeten richting een doelgroep op basis van o.a. demografische kenmerken, werkgever, jobfunctie, interesses, gedrag,... Een heel efficiënte manier van adverteren is d.m.v. retargeting campagnes, bv. door mensen die je website eerder bezochten opnieuw aan te spreken.

Meer naamsbekendheid bij de eindconsument leidt tot een stijgende vraag

Ook al verkoop je niet rechtstreeks aan de eindconsument, je kan wel reclame maken voor jouw product bij hen om de vraag ernaar te doen stijgen. Een voorbeeld: je bent aanbieder van zonnepanelen. Jouw klanten zijn installateurs van zonnepanelen. Enerzijds probeer je deze installateurs te bereiken via sociale media. Anderzijds zorg je er ook voor dat mensen die interesse hebben in zonnepanelen jouw producten leren kennen en overtuigd worden om zonnepanelen te installeren. Zo stijgt de vraag van de eindconsument naar jouw panelen bij de installateur, waardoor deze vaker bij jou zullen aankloppen.

Employer branding trekt werkgevers aan

Meer leads, verkoop en naamsbekendheid zijn natuurlijk belangrijk, maar het zijn niet de enige doelen waarvoor je sociale media kan inzetten. Zo gebruiken heel wat B2B-bedrijven hun social media profielen enkel of grotendeels voor employer branding. Bedrijven die snel groeien of in een sector actief zijn met knelpuntberoepen, hebben om de haverklap nood aan nieuwe medewerkers. Misschien ondervond je zelf al hoe moeilijk het kan zijn om nieuwe, goeie werknemers te vinden. Daarom kan het interessant zijn om het hele jaar door, ook wanneer je geen vacatures hebt openstaan, in te zetten op employer branding. Je gaat op Facebook, Instagram, Twitter,... tonen hoe leuk het werken is bij jou. Je creëert een beeld van jouw bedrijf als uitstekende werkgever zodat mensen goesting krijgen om voor jou te komen werken.

Communicatie verloopt sneller via sociale media

Sociale media zijn een fantastische manier om relaties te onderhouden en te communiceren met elkaar. Dit geldt voor vrienden en familie, maar evengoed voor klanten en zakelijke connecties. Zo trekken mensen steeds vaker richting sociale media wanneer ze met een vraag of probleem zitten over een product. Denk maar aan Twitter, waar customer support een grote rol speelt. Ook sturen klanten steeds meer privéberichten naar bedrijfspagina's via Facebook Messenger. Door de snelle aard van sociale media verwachten mensen zo spoedig mogelijk een antwoord. Door dit goed aan te pakken en op te volgen, kan je hier ook als B2B-bedrijf heel wat mee winnen. Daarnaast zijn sociale media ook een handig hulpmiddel voor interne communicatie binnen het bedrijf. Denk maar aan een WhatsApp-groep of Facebook Workplace.Heb jij of werk jij voor een B2B-bedrijf? Wil je sociale media inzetten voor meer verkoop, naamsbekendheid of een ander doel? Neem contact met ons op om samen eens te bekijken hoe we jou kunnen helpen dat doel te bereiken. Social Lemon helpt je met een strategische aanpak van verschillende sociale media, van Facebook tot LinkedIn, van Instagram tot Pinterest. 

Vorige
Vorige

Planable maakt social media content planning eenvoudig

Volgende
Volgende

Waarom een Facebookbericht boosten niet altijd de beste optie is