Waarom een Facebookbericht boosten niet altijd de beste optie is
Wat is het verschil tussen een Facebookbericht promoten en Facebook adverteren?
Vaak horen we mensen zeggen dat ze ervaring hebben met Facebook adverteren. Wat blijkt dan meestal? Dat ze al geregeld eens een Facebookbericht geboost of gepromoot hebben. Hoewel dit ook een soort van adverteren is - je betaalt namelijk om je post aan meer mensen te laten zien - is het niet hetzelfde als Facebook adverteren via het Advertentiebeheer. Deze laatste optie heeft heel wat meer mogelijkheden. Daardoor is het een stukje ingewikkelder, maar het brengt ook veel meer op dan een Facebookbericht boosten of promoten.
Een Facebookbericht promoten: wat, waarom (niet), hoe?
Deze optie is de eenvoudigste en snelste manier van promoten op Facebook. Zeker voor wie geen wijs geraakt uit de andere advertentiemogelijkheden op Facebook is het heel verleidelijk. Je vertrekt vanuit een bestaand bericht en klikt op de knop 'Bericht promoten' of ‘Boost post’. Facebook geeft zelf soms aan welke berichten goed presteren en dus interessant zijn om een boost te geven.
Facebook verleidt je tot het boosten van berichten met de grote blauwe knop onder elk bericht, en door geregeld te melden wanneer een bericht goed presteert.
Vervolgens krijg je een aantal beperkte opties voorgeschoteld die je kan instellen naar keuze. Zo dien je een doel te kiezen. Bij het boosten van een Facebookbericht ben je vaak beperkt tot de opties 'Meer betrokkenheid genereren' en 'Meer chatberichten ontvangen'. Afhankelijk van het soort bericht zijn er wel enkele extra doelstellingen mogelijk, bv. bij het delen van een link kan je kiezen om meer websiteklikken te genereren en bij een video kan je kiezen om meer videoweergaven als doel in te stellen.
Je hebt ook de keuze om een call-to-action knop onder je gesponsorde bericht toe te voegen, zoals 'Meer informatie', 'Registreren' of 'Shoppen'. Daarna selecteer je nog de doelgroep aan wie je het bericht wil laten zien, op welke plaatsen (bv. ook op Instagram of in Messenger), hoeveel dagen en voor welk budget. Uiteraard dien je ook aan te geven hoe je dit gaat betalen. Op deze manier kan je in slechts enkele minuten een Facebookbericht promoten.
Wanneer je op de 'Bericht promoten'-knop klikt, krijg je eenvoudige interface te zien waar je enkele beperkte instellingen kan selecteren.
Wat bereik je nu precies met het boosten van een Facebookpost? Je bericht wordt frequenter en aan meer mensen getoond die behoren tot de door jou geselecteerde doelgroep. Het is vooral aan te raden voor beginners in adverteren. Het kan ook een handig duwtje in de rug zijn om meer betrokkenheid te creëren bij een goed presterend bericht in slechts enkele muisklikken.
Klinkt goed, niet? Toch zijn er een aantal beperkingen bij het promoten van een bericht, vooral als het gaat over het kiezen van je doelgroep en de doelstelling waarvoor je je advertentie wil optimaliseren. Bij een Facebookadvertentie via advertentiebeheer heb je op dat vlak veel meer mogelijkheden. Ook kan je je bericht niet aanpassen van zodra je op de boost knop geduwd hebt. Via advertentiebeheer kan je je resultaten voortdurend opvolgen en aanpassingen doorvoeren indien nodig.
Facebook adverteren via Advertentiebeheer: wat, waarom, hoe?
Een advertentiecampagne opmaken via de advertentiebeheertool van Facebook houdt wat meer werk in dan een simpele klik op de boost knop. Maar het kan je wél veel meer resultaat opleveren. Door te adverteren bereik je heel wat meer mensen dan door het boosten van een bericht. Bovendien heb je meer controle over welke mensen dat zijn en welke actie je ze wil laten ondernemen.
Je dient alles in te stellen op 3 niveaus: campagne (vooral doelstelling), advertentieset (doelgroep, plaatsing, planning en budget) en de advertentie zelf (tekst, beeld, link,...). Op elk niveau heb je de mogelijkheid om de cijfers en statistieken nauwgezet op te volgen.
Een belangrijk verschil tussen Facebook adverteren en het boosten van een Facebookbericht, is het feit dat je via advertentiebeheer uit een stuk meer doelstellingen kan kiezen. Zo kan je niet alleen gaan voor meer betrokkenheid, meer websiteklikken of meer videoweergaven, maar ook focussen op leadgeneratie, merkbekendheid, conversies, verkopen uit catalogus, ... Je advertentie wordt dan geoptimaliseerd voor het gekozen doel. Zo wordt jouw budget beter ingezet voor wat je echt wil bereiken met je Facebookadvertentie.
Ook kan je via advertentiebeheer je doelgroep specifieker maken. Je hebt meer opties om demografische kenmerken, interesses maar vooral ook gedrag te gaan selecteren. Daarnaast kan je aangepaste doelgroepen maken (bv. je bestaande klanten of mensen die je site al eerder bezocht hebben) of mensen targeten die lijken op een bepaalde doelgroep (bv. mensen die gelijkaardig gedrag en kenmerken vertonen als je bestaande klanten). Het instellen van een Facebook pixel is hiervoor trouwens zeker aan te raden! Op het advertentiesetniveau bepaal je niet enkel je doelgroep maar ook het budget, de planning en de plaatsing. Deze zaken kan je een stuk gedetailleerder instellen in advertentiebeheer, in vergelijking met het boosten van een bericht. Je bepaalt toch liever zelf waar en wanneer je advertentie getoond wordt, niet?
Via advertentiebeheer kies je voor welk doel jouw campagne moet geoptimaliseerd worden.
Een ander verschil is dat je bij het boosten vertrekt vanuit een bestaand bericht op je Facebookpagina. Via advertentiebeheer kan je een Facebookadvertentie aanmaken die niet te zien is wanneer mensen je pagina bezoeken. Dit wordt ook wel een dark post genoemd. Heel interessant wanneer je bijvoorbeeld meerdere doelgroepen probeert te bereiken met verschillende boodschappen. Wil je toch een bestaand bericht adverteren maar daarbij bv. de uitgebreidere targeting opties van advertentiebeheer gebruiken? Dat is nog steeds mogelijk.
Aangezien je niet (noodzakelijk) vertrekt vanuit een bestaand bericht, kan je jou creatief volledig uitleven in advertentiebeheer. Afbeeldingen in verschillende formaten naargelang de plaatsing, een carrousel met producten uit je webshop of een video met daarbij een duidelijke call-to-action om je website te bezoeken? Er zijn heel wat mogelijkheden! Ook kan je een dynamische advertentie opmaken, waarbij verschillende visuals en copy afwisselend gebruikt worden.
Wil je weten wat voor advertentie best werkt bij je doelgroep? Dan heb je via advertentiebeheer ook de mogelijkheid om een A/B-test uit te voeren en parameters te vergelijken. Tussentijds is het ook veel eenvoudiger om aanpassingen te doen. Het is dus zeker eens de moeite om je te verdiepen in de wondere wereld van Facebook advertentiebeheer!
Conclusie
Kortom, je centen brengen meer op als je adverteert via het meer geavanceerde advertentiebeheer in plaats van een Facebookbericht te boosten. Het vraagt iets meer tijd en kennis, maar is een stuk efficiënter.
Wil je meer leren over de verschillende manieren van adverteren op Facebook? Van een Facebookbericht boosten tot een heuse campagne opmaken via advertentiebeheer? Dan is onze training 'Succesvol adverteren via Facebook' zeker iets voor jou. Wil je een bepaald product, dienst, evenement of actie onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep? We kunnen je ook helpen bij het opstellen van een advertentiecampagne, van de aanmaak tot de rapportage. Contacteer ons vrijblijvend!