Rebrand je huisstijl in 4 stappen!
Een nieuwe huisstijl ontwerpen voor je bedrijf is een grote stap. De reden tot verandering is bij iedere bedrijf verschillend. Ook Social Lemon koos na 8 jaar voor een nieuw logo en bijhorend lettertype. Maar wanneer begin je hieraan? Wat is het belang van een goede huisstijl en hoe begin je hieraan?
Belang huisstijl
Een goede huisstijl maakt of kraakt het imago van je bedrijf. Presenteert je huisstijl verzorgd? Heeft het een leuke tone of voice? Valt het op in vergelijking met de concurrenten? Dan ben je op de goede weg! Maar een huisstijl is meer dan dat.Een huisstijl geeft je identiteit weer. Het toont aan wie je bent en hoe je jezelf als bedrijf op de kaart zet. Zolang je identiteit niet honderd procent uitgewerkt is, is het onmogelijk een doeltreffende huisstijl te creëren.Bij die identiteit horen USP’s (unique selling points): de elementen die jou onderscheiden van de concurrenten. Wat zijn je sterktes, kwaliteiten en krachten? Verwerk ze in je huisstijl en maak van je bedrijf een statement.
Wanneer moet je veranderen van huisstijl?
Het is belangrijk dat je huisstijl past bij de manier van werken en het aanbod van je bedrijf. Vinden hier veranderingen plaats? Dan valt een rebranding te overwegen. De mate waarop kies je volledig zelf: met een compleet nieuwe huisstijl of een subtiele aanpassing om de boel op te frissen, zoals bij Social Lemon. Hoe dan ook, het is belangrijk om up-to-date te blijven.
Hoe verander je een huisstijl?
Een huisstijl veranderen neemt tijd. Het is een combinatie van verschillende elementen:
- Logo
- Typografie
- Kleur
- Storytelling
Wees herkenbaar met een logo
Een logo zorgt voor herkenbaarheid. Door keer op keer hetzelfde (woord)beeld te zien onthouden mensen je bedrijf en creëer je herkenbaarheid. Een logo is veel meer dan een grafisch ontwerp dat een bedrijf of merk vertegenwoordigd. Het is jouw trots, jouw kind, jouw bedrijf. Neem tijd om je logo te (laten) ontwerpen. Het geeft tenslotte de eerste indruk, en toont waarvoor je staat.
Typografie is meer dan een lettertype
Weinig bedrijven staan stil bij het belang van typografie. Het is een essentieel onderdeel van je huisstijl. Een lettertype is subtiel, maar is een krachtig onderdeel. Is het sterk genoeg? Dan gaan mensen bij het zien van het lettertype meteen aan jouw bedrijf denken. Vooral gepersonaliseerde lettertypes, zoals bij Coca-Cola, zijn de toekomst.
Kleuren geven gevoelens weer
Kleur is heel persoonlijk en heeft raakvlakken met vele psychologische aspecten. Selecteer nauwkeurig jouw kleurencombinaties om de juiste indruk na te laten. Een kort overzicht:
- Rood: energie, passie en kracht
- Oranje: enthousiast, jong, betaalbaar
- Groen: rustgevend, verfrissend en harmonieus
- Blauw: kalmte, succes en loyaliteit
- Paars: luxe, rijkdom en spiritualiteit
- Grijs: intelligentie, praktisch en solide
Storytelling: de persoon achter het bedrijf
Storytelling creëert verbinding met jouw merkverhaal. Vertel een verhaal met een personage waarin je lezer zich met gemak plaatst of binding mee voelt. Vertel subtiel over je product of dienst zodat de lezer erover begin te dromen en verlangen. Vermijd “koop dit” of “doe dat”, maar creëer een verhaal om de ontvanger te overtuigen.
Nieuwe huisstijl nodig?
Sta stil bij je huisstijl. Past deze nog steeds bij jouw bedrijf of is het tijd voor verandering? Heb je hulp nodig of twijfel je nog? Social Lemon is specialist in de marketing- en communicatiewereld en helpt graag! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.