Val op in het nieuw algoritme van Instagram!

Algoritmes: voor velen een vage term, die in de vingers snijdt van bedrijven. Maar algoritmes hebben grote voordelen als je er goed op inspeelt. In april 2022 introduceerde Instagram een nieuwtje, eigenlijk een oude functie die ze nieuw leven inblazen, namelijk de comeback van de chronologische feed. Wat Instagram doet, doet geen enkel ander socialmediakanaal: tegen het algoritme ingaan. Gebruikers ontwijken het algoritme met de nieuwe functies ‘Favorieten’ en ‘Volgend’. Ontdek in deze blog hoe je toch opvalt in het algoritme van Instagram.

The comeback van de chronologische feed:

De chronologische feed van Instagram was de voorganger van het algoritme. Het concept was simpel: de eerste content die online kwam, was de eerste content die je zag. Het probleem? Op één dag werd er meer content gepost dan mensen konden verwerken. Hierdoor miste je de content die je interessant vond. Een echte domper! Vele gebruikers wilden hun chronologische feed terug, en Instagram luisterde. Ze ontwikkelden daarom een nieuwe (oude) functie. 

Alles over de nieuwe (oude) Instagram update

Het algoritme bepaalt sinds 2016 op basis van je interesses en activiteit welke posts je als eerste ziet. Instagram kiest onder invloed van verschillende factoren hoe hoog je post in het nieuwsoverzicht komt van je volgers.

De belangrijkste factoren zetten we even op een rijtje:

  • Algemene informatie van je post:
    het formaat, aantal likes, de locatie, de hashtags ...
  • Je relatie met je doelpubliek:
    als je veel interactie hebt met je volgers ziet Instagram jouw account als waardevol. Dit bereik je door middel van likes, reacties of DM’s.
  • Je frequentie en eigen activiteit op Instagram:
    het algoritme gaat op basis van je data inschatten wanneer jij actief bent en wat je interesses zijn.

5 tips om te scoren op het nieuwe algoritme!

Wie de app sinds 24 maart 2022 bijwerkte, krijgt de optie te kiezen of je het algoritme volgt of de chronologische feed wilt zien. Instagram gaat automatisch na goeie gewoonte, de content volgens het algoritme tonen. Wens je de chronologische feed te zien? Klik dan linksboven op het Instagram logo. Een optie ‘Volgend’ verschijnt. Nu zie je de foto’s en video’s van de mensen die jij volgt chronologisch.

Een update zou geen update zijn, zonder een extraatje. Naast de optie ‘Volgend’ staat is er nu ook de optie ‘Favorieten’. Nu ben je helemaal in charge van de content je wil zien. Selecteer je favoriete accounts en bekijk hun content, en ja hoor: ook chronologisch!

Met deze nieuwe (oude) functie geeft Instagram de gebruikers meer macht over de content ze willen zien. Dat maakt het als bedrijf moeilijker je doelpubliek organisch te bereiken. Geen nood, Social Lemon heeft een aantal tips neergepend om optimaal te presenteren in het vernieuwde algoritme.

Let op: de update werkt alleen wanneer jouw smartphone ook geüpdatet is naar het meest recente besturingssysteem. 

Tip 1: Regelmaat

Het algoritme gaat inspelen op de recentheid van je post. Post content dus frequent, maar zorg dat ze relevant is. Om consistent te blijven, maak je best een contentkalender met datum, tijd en onderwerpen voor de komende periode. Plan je Instagram post(s) in wanneer je volgers actief zijn.

Wanneer zijn mijn volgers online?  

Indien je Instagramaccount een bedrijfsprofiel is, vind je bij statistieken en vervolgens het tabblad doelgroep je volgers.  Hier ontdek je de dagen en uren waarop jouw volgers het actiefst zijn.

Tip 2: Eerste indruk is belangrijk!

Alhoewel Instagram een platform is waar de visual een centrale rol speelt, blijft de copy even belangrijk. Gebruik call-to-actions die de gebruiker triggert de post verder te bekijken. Een goede call-to-action is een combinatie van creativiteit, laagdrempeligheid en handige informatie. Hoe meer interactie op je post, hoe makkelijker het algoritme jouw content vindt en tot bij de doelgroep brengt. 

Extra tip:

Een reactie plaatsen op een post is voor volgers een grotere drempel dan een like plaatsen. Hou je call-to-action simpel, maar creatief.

Tip 3: Post Instagram reels en video’s in het juiste formaat

Video’s zijn booming op sociale media! Gebruikers besteden minder aandacht aan een Instagrampost met afbeeldingen dan een video. Iedereen wil het einde of grappige moment zien van de video en gaan dus langer in interactie met je post. Dit is ook de reden waarom het algoritme van Instagram een voorkeur heeft aan video’s. De gebruikers zijn een langere periode actief op de app, wat op het einde van de rit het doel is van Instagram.

Hoe val je op?

Maak korte en krachtige video’s met authentieke, innovatieve en entertainende content. Je onderwerp en verhaal mogen niet aanvoelen als de duizendste advertentie. Film jezelf, maak fouten, en wees vooral jezelf. Authenticiteit is zo belangrijk op sociale media. Perfect is passé. 

Naast de inhoud moet het formaat van je post kloppen. Een portretfoto (4:5) gaat meer beeld vullen waardoor je meer aandacht krijgt van de gebruiker. De andere standaard formaten op Instagram zijn square (1:1) en landscape (16:9).

Tip 4: Hashtags zijn de grootste boosters!

Het nieuw algoritme heeft een voorkeur voor specifieke en relevante hashtags. Speel hierop in en zoek uit welke hashtags voor jouw post relevant zijn. Door variatie te brengen in je hashtags gaat het algoritme je op verschillende plaatsen vinden en je bereik stimuleren.

Welke hashtags zijn relevant?

Elke hashtag heeft zijn eigen waarde. Gebruik geen hashtags die mensen duizendmaal gebruiken. De kans dat jij opvalt of het algoritme jou oppikt, is miniem. Kies voor hashtags die passen bij je post, branche, product en regio. Niche hashtags zijn de stille boosters voor jouw account.

Tip 5: Interactie

Zorg voor interactie met je doelpubliek. Wie zijn ze en wat drijft hen? Speel hierop in en start een persoonlijke band. Reageren ze op een van je posts? Like hun reactie of reageer met een persoonlijke begroeting. Antwoord op hun persoonlijke berichten of beantwoord hun vragen in een live Q&A.

Neemt dit te veel tijd en werk in beslag?

Neen, als je gebruik maakt van ‘keyword automation’ via ManyChat is het een fluitje van een cent! Indien je volgers nood hebben aan meer informatie over een bepaalde post, sturen ze jou een persoonlijk bericht met een hashtag en ze ontvangen een automatisch antwoord met de gewenste informatie. Bijvoorbeeld: "Benieuwd hoe dit werkt? Stuur mij bericht met “#INTERACTIE” en krijg alle informatie over deze post."

Waar wacht je op? Update de Instagram-app en boost jouw account

Vorige
Vorige

Hoe schrijf je de pérfecte nieuwsbrief?

Volgende
Volgende

Rebrand je huisstijl in 4 stappen!