Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Doelgroepbepaling: bereik enkel de mensen die voor jou belangrijk zijn!

Waarom is doelgroepbepaling op sociale media zo belangrijk?

Sociale media zijn een handig hulpmiddel om een groot publiek te bereiken. Niet iedereen uit dat publiek is geïnteresseerd in jouw boodschap. Sociale media zoals Facebook geven je de mogelijkheid om te focussen op bepaalde doelgroepen en andere, niet-relevante doelgroepen uit te sluiten. Dit is niet enkel het geval bij advertenties waarvoor je moet betalen maar ook bij gewone posts. Voor een efficiënt gebruik van sociale media is het dus noodzakelijk om je doelgroep te kiezen.

Je kan een zeer breed publiek aanspreken of juist heel erg specifiek gaan. Dit hangt uiteraard vooral af van wat je boodschap is. Meestal wordt aangeraden om een mooi evenwicht te vinden tussen te breed en te specifiek. Facebook helpt je hierbij bij het adverteren.

Mensen geven heel veel data prijs aan sociale media. Data die ze zelf ingevuld hebben op hun profiel of gegevens die verzameld worden door hun gedrag online. Telkens wanneer jij bijvoorbeeld Facebook gebruikt om op een andere site in te loggen, weet Facebook weer wat meer van jou. Doordat sociale media zoveel weten van jou kunnen ze ook goed inschatten wat jij mogelijks interessant vindt. Door doelgroepbepaling koppelen sociale media boodschappen van bedrijven aan het publiek waarvoor het relevant zou kunnen zijn.

Voor het sociale netwerk is het ook van belang dat hun gebruikers enkel advertenties zien die relevant zijn voor hen. Irrelevante advertenties zorgen namelijk voor een minder goede gebruikerservaring. Daarom werkt Facebook bijvoorbeeld met een relevantiescore. Goed presterende advertenties kosten je ook minder budget voor betere resultaten. Goed afgebakende doelgroepen kunnen op maat aangesproken worden.

Heb je geen budget voor advertenties? Ook bij gewone posts kan je aan segmentering doen. Wanneer je denkt dat een bericht slechts voor een bepaald deel van je fans relevant is, bv. enkel jonge fans, dan kan je ervoor zorgen dat enkel zij dit bericht in hun nieuwsoverzicht zien. Dit is de nieuwsoverzichtdoelgroep. Je kan ook een volledige doelgroep uitsluiten, bv. oudere fans omdat je bang bent dat je post gericht op de jeugd hen zal afschrikken. Bij deze doelgroepbeperkingen komt het bericht niet tevoorschijn in het nieuwsoverzicht van de uitgesloten fans en kunnen zij het bericht ook niet terugvinden op de pagina.

Om aan doelgroepbepaling te doen, is het best dat je je huidige fans goed leert kennen. Bekijk eens de Audience Insights van je pagina. Doelgroepbepaling is vaak ook wat zoeken en experimenteren. Test bepaalde doelgroepen, meet en vergelijk resultaten. Zo weet je welke kenmerken van je doelgroep een goeie differentiator zijn en kan je volgende advertenties optimaliseren. Hoe meer je weet over je doelgroep, hoe beter.

Een voorbeeld van doelgroepgericht adverteren

Stel: Je hebt een kledingwinkel. Je hebt heel veel mogelijkheden om te adverteren. Uiteraard kan je gewoon zoveel mogelijk mensen in één keer proberen aan te spreken. Efficiënter is om je doelgroep(en) af te bakenen en – eventueel via meerdere advertenties – deze doelgroep(en) aan te spreken.

– Je kan advertenties richten naar mensen die geïnteresseerd zijn in shopping of mode. Zo betaal je al niet voor de mensen die hier geen interesse in hebben.

– Je kan verschillende producten of kledinglijnen uit je collectie promoten. Op basis van demografische kenmerken die je selecteert, kan je bijvoorbeeld met een jeugdige herenkledinglijn adverteren richting heren van 18 tot 30 jaar. Voor een handtassenlijn kan je dan weer vrouwen targeten.

– In sommige gevallen beschikt Facebook over data van vorige aankopen. Zo kunnen ze je ook helpen om potentiële klanten te bereiken.

– Ook ander online gedrag wordt vaak bijgehouden door Facebook & co. Ze weten met welke posts en pagina’s iemand engageerde en kunnen zo weten wie waarschijnlijk jouw bericht leuk zal vinden.

– Wanneer je een fysieke winkel hebt, kan je mikken op mensen die in de buurt wonen of de buurt bezoeken. Hierbij bepaal je je doelgroep op basis van hun locatie.

– Je kan zelf een doelgroep uploaden van een database met klanten die je wil targeten (bv. de gegevens van mensen met een klantenkaart van je winkel).  Wanneer je nieuwe klanten wil aantrekken kan je je richten naar een volledige nieuwe doelgroep en jouw bestaande klanten uitsluiten. Zo betaal je niet om mensen te bereiken die reeds klant van jouw zaak zijn.  

– Op basis van een bestaande doelgroep of klantenbestand kan je een nieuwe doelgroep aanmaken waarin je je richt op mensen met gelijkaardige kenmerken als de bestaande doelgroep.

– Je kan je richten op vrienden van je fans. Mensen zijn dikwijls bevriend met mensen met dezelfde interesses of levensstijl, of in dit geval kledingsmaak. Vrienden van je fans kunnen dus potentieel ook je fans worden.

– Heb je een mobiele app van je winkel die je wil promoten? Je kan ook je doelgroep afbakenen tot mensen die een mobiel toestel gebruiken. Naast afbakening op basis van toestel kan je ook andere technische kenmerken selecteren, bv. het besturingssysteem waarmee ze werken.

Niet enkel Facebook

Tot nu hebben we ons vooral gefocust op Facebook. Google en andere sociale media geven veel gelijkaardige opties om je doelgroep te kiezen bij het adverterenSegmenteren kan ook op andere sociale media zonder te moeten betalen voor een advertentie. De hashtag op Twitter zorgt ervoor dat je kan segmenteren op thema of interesses. Enkel fans van bijvoorbeeld een bepaald televisieprogramma zullen onder de hashtag van dat programma kijken. Hetzelfde geldt voor Instagram en andere sociale netwerksites die met hashtags werken. Zorg dus wel steeds dat je enkel relevante berichten post onder een hashtag. Zelfs de keuze van een sociale netwerksite is vaak al een vorm van doelgroepbepaling. Wanneer je voor Snapchat kiest bijvoorbeeld, dan verkrijg je een overwegend jeugdige doelgroep. LinkedIn heeft dan weer een zakelijke doelgroep.

Conclusie

Er zijn dus verschillende niveaus waarop je aan doelgroepbepaling kunt doen. Sociale media bieden vrij veel keuzemogelijkheden aan van kenmerken op basis waarvan je kan segmenteren. Denk goed na over je doelgroep en hun belangrijkste kenmerken. Leer je publiek kennen en experimenteer met verschillende doelgroepen. Spreek je doelgroep aan met relevante berichten, op hun maat.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Posted in Adverteren

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.