10 Tips voor meer organisch bereik op Facebook

Wat is organisch bereik?

Facebook definieert organisch bereik als: “het totale aantal unieke personen aan wie je bericht is weergegeven als resultaat van onbetaalde verspreiding.” Organisch bereik staat dus tegenover betaald bereik, door advertenties. En wat zou het toch mooi zijn als we dit onbetaald bereik naar omhoog krijg.Toch… Voor niets gaat de zon op. Facebook krijgt toch liever geld van je en maakt het je niet makkelijk om voldoende bereik te halen zonder te betalen voor een advertentie. Gemiddeld krijgen slechts 3 tot 5% van je fans je paginabericht te zien. Gelukkig kan je er wel wat aan doen, maar daarvoor moet je eerst weten hoe dit organisch bereik werkt:

Hoe beslist Facebook aan wie je bericht getoond wordt?

Mark Zuckerberg & co zijn niet dom en geven deze informatie natuurlijk niet zomaar prijs, toch zeker bij het organisch bereik. Wat we wel weten:Facebook kiest welke berichten op je tijdlijn getoond worden door zijn Edgerank-algoritme. Drie elementen uit je bericht zijn belangrijk:

  • Affiniteit: Hoe vaak bezoekt de persoon je pagina? Hoeveel likes, shares of comments gaf de persoon op je vorige berichten? Doen vrienden van die persoon dit ook? 
  • Gewicht: Welk type content heeft het bericht? Foto, video of enkel tekst? Op welk type content reageert de persoon meestal? 
  • Tijd: Hoe lang geleden werd het bericht gepost? Wanneer was er voor het laatst interactie op het bericht (like, share, comment)?

Uit deze informatie, uit onze eigen ervaringen en uit informatie van andere communicatie-experts haalden wij 10 tips die je makkelijk kan inzetten om het organisch bereik van jouw Facebook-pagina te verhogen, gratis en voor niets.

1. Wees persoonlijk en fun

Het eerste waar je aan moet denken bij het opstellen van een bericht is: Wat willen mijn fans zien op hun tijdlijn? Wellicht is dit niet constante reclame voor je nieuw product. Facebook is voor de meeste mensen een vorm van ontspanning, ze houden er contact met vrienden en familie en zoeken even afleiding van de drukke werkdag. Speel hier dus op in bij het bepalen van de inhoud van de post: Laat eens letterlijk je gezicht zien en neem een teamfoto, ga op zoek naar leuke weetjes of grappige foto’s die bij je diensten passen. Heb je een fietsenwinkel? Deel dan eens leuke fietsroutes of een grappig filmpje van een kindje dat leert fietsen. Zo is er voor elk onderwerp wel leuke content te bedenken.Uiteraard wil je dat je Facebookpagina niet alleen zorgt voor fans die eens lachen met je berichten, maar wil je ook echte klanten werven. Toch lukt dit ook met deze ‘leuke content’: Elke fan leert je bedrijf op een toffe manier kennen en wordt geregeld aan je herinnerd. Wanneer ze je nodig hebben, weten ze wel waarheen! Wekelijks of dagelijks herinnerd worden aan toffe weetjes laten we toe, maar wekelijkse en dagelijkse reclameboodschappen of boodschappen die steeds hetzelfde zeggen slaan we liever over. De algemene regel is 80-20, voor elke vier posts (80%) mag er één (20%) meer verkoopgerichte post bij zitten. Nog beter werkt natuurlijk wanneer je reclame vermomt als toffe content. Zo kan het delen van die leuke fietsroute toevallig net langs je winkel liggen en wordt dus best eerst bij jullie een fiets gehuurd.

2. Zorg voor interactie

Eens je het ‘thema’ van je bericht bepaald hebt, zorg je er ook best voor dat je interactie aan deze inhoud koppelt. Een interactieve post zet fans aan om op je bericht te reageren, je bericht te liken of te delen. Stel een vraag over de inhoud die je deelt, laat de mensen stemmen met de reactieknoppen of vraag om een vriend te taggen. Zorg er wel voor dat je hierin varieert, je fans zullen niet bij elke post de vriendin taggen die ze graag meenemen naar je evenement en willen hun eigen profielpagina nu ook niet vol met gedeelde posts van je.Let dus op voor de ‘like & share’-acties. Wij zijn geen grote fan van pagina’s die alles gratis weggeven met dit soort acties. Ten eerste omdat ze het belang van de variatie vergeten, zelfs de kans om gratis iets te winnen worden we beu. Maar vooral omdat je hiermee helemaal niet het juiste doelpubliek bereikt. Wil je fans die ook echt je product of dienst willen of fans die graag alles gratis krijgen? Punt gemaakt.Waarom is de interactie wel belangrijk? Bij elke interactie op je bericht, bereik je meer mensen. Je bericht wordt dan namelijk ook getoond aan vrienden van de persoon die je een like gaf. Daarnaast blijft je bericht ook ‘recent’ voor Facebook door steeds nieuwe interactie. Hoe meer interactie, hoe meer bereik, simpel.

3. Kies voor een sprekende visual

Facebook zal het minst organisch bereik geven aan puur tekst, meer aan een afbeelding en het meest aan een video. Een afbeelding met weinig tekst scoort bovendien ook beter dan een afbeelding vol met tekst. Moet je nu altijd video’s gaan maken? Helemaal niet! Zoals al veel herhaald, variatie is belangrijk. Bovendien bestaat er vandaag de dag al heel wat tussen afbeelding en video: memes, GIFs, boomerangs, reverse-video’s… Met tal van gebruiksvriendelijke apps om in één-twee-drie een toffe visual te maken.Waar moet je op letten bij de keuze van je afbeelding? Beeld je in dat je door je tijdlijn heen scrolt, bij welke post stop je om die even te bekijken? De post die het meest aanspreekt en wellicht de mooiste, leukste… afbeelding heeft. Denk ook weer aan het persoonlijke karakter van Facebook, een gezicht is graag gezien en als we er nog eens mee kunnen lachen zijn we al helemaal tevreden.

4. Schrijf een wervende en korte tekst

De basisregel 'wees persoonlijk en fun' is echt bij elke stap in het achterhoofd te houden. Tips van de copywriter:

  • Gebruik nooit 'u' op sociale media, je fans zijn vertrouwd genoeg om hen met 'je' aan te spreken.
  • Maak je tekst kort, ongeveer een maximum van drie regels. Wil je toch veel informatie geven? Zorg dan voor een goed overzicht. Schrijf in één zin waarover je post gaat of stel een wervende vraag en laat daarna plaats over. De rest van de informatie schrijf je liefst zo veel mogelijk in een soort opsomming met pijltjes en korte zinnen.
  • Denk er aan om je fans rechtstreeks aan te spreken. Stel liever de vraag ‘Wil jij…’ dan de beschrijving ‘Op 2 juni…’
  • Bij dit alles mag je natuurlijk wel de stijl van je bedrijf niet vergeten: de ene pagina kan wel wat meer fun en familiariteit aan dan de andere.

5. Target (een deel van) je berichten

Bij het opmaken van een post, kan je ervoor kiezen aan welk deel van je fans je bericht (vooral) getoond wordt.. Filteren kan op leeftijd, geslacht, interesses of regio. Heb jij bijvoorbeeld een vacature te publiceren? Dan hoeven lang niet al je fans dit te zien: filter op het profiel waar je naar op zoek bent. Door de nauwere doelgroep zullen er misschien minder mensen bereikt worden, maar wel de mensen voor wie het relevant is. Indien je niet zou targetten, zou het aantal bereikte personen binnen de juiste doelgroep wellicht nog lager zijn.Het tweede voordeel is dat je fans niet-relevante content niet of minder te zien krijgen. Zo raken ze niet verveeld met voor hen onbelangrijke berichten en blijven ze trouwe fan. Target dus wanneer een bericht echt een specifieke doelgroep aanbelangt en niet interessant is voor je andere fans.Wil je meer weten over targeting van je berichten, zowel organisch als betalend? Lees dan zeker dit artikel over doelgroepbepaling op sociale media.

6. Gebruik ambassadeurs

Bereik meer mensen door je bericht te delen. Er kan gevraagd worden in je bericht om te delen, maar het werkt nog veel meer wanneer mensen dat ‘spontaan’ doen. Ambassadeurs zijn mensen die bereid zijn jouw berichten te delen. Af en toe krijgen ze een mail met de vraag om een post te delen op hun sociale media, dit kan dan met één klik op de knop. Ze kiezen zelf of en hoe vaak ze dit doen. Zo bereik je meteen ook het netwerk van je ambassadeur en de mening van deze ‘onafhankelijke’ persoon is vaak veel geloofwaardiger dan die van jou. Als beloning geef je hen dan af en toe eens een geschenkje of nodig je hen uit op een evenement.

7. Leer net genoeg posten op het juiste moment

Liever 1 leuke post per week dan 10 posts per dag. Probeer hier voor jezelf een regelmaat in te zoeken, want de pagina moet wel levend blijven. Denk zeker ook na wat haalbaar is, gemiddeld moet je toch zo’n 15 minuten per bericht rekenen. En voor echt leuke content vaak nog meer. Onthoud: kwaliteit boven kwantiteit!Nadat je hebt bepaald hoe vaak je zal posten, is het tijd om je berichten te plannen. Je hoort vaak wel eens dat dit of dat uur perfect zou zijn. Wij merken echter van niet. Je bereik is het grootst de eerste uren na publiceren. Facebook is vandaag de dag zo ingeburgerd dat er elk moment van de dag wel een fan online is. Het belangrijkste is daarom net om deze uren steeds af te wisselen, post zeker ook eens buiten de kantooruren. En naast de piektijden heeft Facebook trouwens minder te fileren.

8. Plaats een link niet meer dan één keer

Facebook onthoudt welke links reeds gedeeld werden en vermijdt dat zijn gebruikers te vaak hetzelfde te zien krijgen door deze links steeds minder weer te geven. Link je dus bij elke post naar de homepagina van je website, zal je steeds minder bereik krijgen. Natuurlijk wil je er wel voor zorgen dat er voldoende mensen doorklikken naar je websites. Een oplossing is om ervoor te zorgen dat je websites uit meerdere pagina’s en dus uit meerdere links bestaat. Zo link je telkens naar je website, maar toch nooit naar hetzelfde.

9. Geef Facebook informatie over je link

Een tweede reden om bericht met een link meer of minder te tonen haalt Facebook bij de informatie die erover te vinden is. Als Facebook kan achterhalen wat de inhoud van de link, zal het bericht getoond worden aan mensen met deze interesses. Indien de inhoud van de link niet overeenstemt met die van je bericht, zal Facebook je daarop afstraffen. Zo gaan ze de irriterende ‘clickbaits’ tegen. Onlangs werden deze algoritmes nog verstrengd.Hoe laat je weten aan Facebook waarover je link gaat? De beste optie is werken met Open Graph. Via dit protocol kan je aan jouw links de nodige informatie toevoegen. Het duurt echter eventjes om hier om een correcte manier mee te leren werken. Een eenvoudigere manier is om de headers van je webpagina’s duidelijk te maken en te zorgen voor een link met deze benaming in plaats van 85456%dz7778457 in je link staan te hebben.

10. Meet je resultaten

Met deze stappen lukt het je vast en zeker! Al blijft elke Facebookpagina natuurlijk zijn eigen karakter hebben en zijn eigen type fans. Daarom is het belangrijk om eens je deze tips gebruikt hebt, je resultaten te bekijken. Facebook biedt je heel wat statistieken daarvoor. Vergelijk je berichten en zie welke meer bereik opleverden. Zo leer je nog meer wat jouw doelgroep echt interesseert en wat voor jouw pagina werkt. Veel succes! Kunnen we je toch nog ergens mee helpen?  Geef ons gerust een belletje :  056 35 87 67 of mail: info@sociallemon.beHeb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Vorige
Vorige

Wat levert social media nu eigenlijk op?

Volgende
Volgende

Doelgroepbepaling: bereik enkel de mensen die voor jou belangrijk zijn!