6 tips voor meer conversie op je website

Wie aan (content) marketing doet, heeft – meestal dan toch – als doel zoveel mogelijk websiteverkeer te genereren. Zo’n websitebezoeker, die wil je daarna natuurlijk het liefst van al ook binnenhalen als lead. Gewoon even een contactknop aan je startpagina toevoegen zal helaas niet leiden tot de resultaten die jij verwacht, maar er zijn gelukkig wel een aantal andere manieren om je website te optimaliseren voor leadgeneratie.

Take it from the top: zorg voor een duidelijke navigatie

Aangezien iemand die op je website terechtkomt je navigatie als een van de allereerste zaken te zien krijgt, bouw je dit het best zo logisch mogelijk op. Je navigatiebalk bepaalt natuurlijk voor een deel je SEO-ranking en dus is een zoekwoordanalyse zeker geen slecht idee. Probeer vakjargon zoveel mogelijk te vermijden in je navigatie, tenzij je er echt zeker van bent dat alles duidelijk is. Als uit je trefwoordenonderzoek blijkt dat bepaalde woorden vaak ingevoerd worden, dan zullen de meeste mensen de betekenis ervan wel kennen.Zorg er daarnaast ook zeker voor dat je navigatiebalk consistent op dezelfde manier weergegeven wordt op je verschillende webpagina’s. Er is niets vervelender dan terechtkomen op een pagina waarop geen navigatie meer te vinden is, tenzij het specifiek om een landingspagina gaat natuurlijk. Navigatietitels zoals ‘Wie zijn we?’ en ‘Onze diensten’ hebben we al meer dan 1000 keer zien langskomen: specifiek en origineel zijn is hier dus de boodschap.

Safety first

Wie een website bezoekt, wil natuurlijk niet terechtkomen in een onveilige omgeving. Zomaar even adres – of bankgegevens achterlaten op een site die niet zo betrouwbaar lijkt? No way! Dankzij een groen hangslot of een groene adresbalk die aantoont dat jouw website een SSL-certificaat heeft dat gevoelige gegevens codeert, weten je websitebezoekers echter dat je site veilig is. Daarnaast is zo’n certificaat trouwens ook bepalend voor je ranking in de zoekresultaten. Je wekt er namelijk niet alleen meer vertrouwen mee op bij je doelpubliek, ook zoekmachines zien dat graag en geven je website bijgevolg een betere SEO-ranking.

Geef duidelijk aan waar je iets van de websitebezoeker verwacht

Een conversie is per definitie het moment waarop een websitebezoeker overgaat tot een specifieke actie die jij van hem of haar verwacht. Zonder expliciet op te roepen om iets te doen, zal je sowieso al niet veel vissen aan de haak slaan; een call-to-action is hier dan ook onmisbaar. Gouden tip: verwoord je boodschap zo simpel mogelijk en wees vooral duidelijk over wat je verwacht van een klik op de CTA. Vermijd verwarring of dubbele betekenis, geef een reden om door te klikken en gebruik altijd directe, actieve taal.Is het je bedoeling om gegevens te verzamelen via een contactformulier? Zorg er dan voor dat de drempel voor het invullen ervan zo laag mogelijk ligt. Houd het aantal velden beperkt, leg altijd concreet uit waarom je bepaalde gegevens nodig hebt en geef bij elk tekstveld aan wat er precies ingevuld moet worden. Hoe meer waarde jij in ruil voor het achterlaten van de gegevens biedt, hoe meer informatie je mag vragen.

Te trage website? Conversie-killer!

Tegenwoordig verwacht iedereen dat alles, vooral online, zo snel mogelijk verloopt en dus kan een webpagina die niet binnen de twee seconden ingeladen is bijvoorbeeld voor heel wat frustratie zorgen. Zaken die je website enorm kunnen vertragen zijn afbeeldingen die niet geoptimaliseerd zijn voor het web, plugins die complexe taken uitvoeren, onnodige redirects, teveel verschillende fonts, enzovoort. Ook hier geldt dat deze factor niet alleen belangrijk is voor je bezoekers, maar ook voor zoekmachines. Een hogere ranking door een snellere laadtijd dus? Jazeker!De laadtijd van je website testen kan trouwens via Google Pagespeed Insights.

Chatbot als laagdrempelige vorm van communicatie en leadgeneratie

You love it or you hate it, maar dankzij een chattool geef je je bezoekers meteen een kans om hun vragen te stellen in plaats van eerst een contactformulier in te moeten vullen. In principe is dit trouwens ook een manier om leads te generen: ben je niet aanwezig dan kan je via de chatbot namelijk een mailadres opvragen om de vraag van de persoon in kwestie later te kunnen beantwoorden.

Weg met die carrousel

Een carrousel in de hoofding van een website is een tijd lang heel erg populair geweest, maar tegenwoordig zie je ze minder en minder. De reden waarom veel mensen kiezen voor een carrousel op hun website is omdat ze op die manier afbeeldingen kunnen toevoegen met meerdere boodschappen. Het probleem daarmee is echter dat je bezoekers zo te veel verschillende prikkels krijgen en je kernboodschap uit het oog verliezen. Door verschillende call-to-actions toe te voegen zal je heus niet meer conversies binnenhalen, integendeel. Keep it simple!

Vorige
Vorige

Een kopie van je Facebook-posts exporteren naar een andere service? Poepsimpel!

Volgende
Volgende

Meer interactie op jouw sociale media? Ontdek onze 10 tips!