Meer interactie op jouw sociale media? Ontdek onze 10 tips!

Content creëren die tot interactie leidt; het blijft voor veel marketeers een struikelblok. De oorzaak? Complexe algoritmes van sociale media platformen, maar nog belangrijker: een gebrek aan kennis. Ontdek in dit blogartikel 10 tips die je helpen om met weinig tijd en moeite meer online interactie te creëren.

Het wordt steeds moeilijker om de aandacht van social media gebruikers te trekken. Veel berichten genereren weinig tot geen interactie en bedrijven dreigen hun online zichtbaarheid te verliezen. Hoe ga je dit tegen? En hoe zorg je ervoor dat je volgers liken, delen en reageren? Wij bundelden 10 snelle en gemakkelijke tips die jou hierbij helpen.

1. Stel vragen

Vragen zetten je volgers aan tot denken én tonen dat je om hun mening geeft. Hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn om te reageren op je bericht.

Maar, hoe stel je nu een vraag aan je volgers?

De meeste sociale media kanalen voorzien polls, gebruik deze. Zo hoeven je volgers alleen maar een antwoord aan te klikken. Hoe minder moeite ze moeten doen, hoe eerder ze zullen reageren.

Op Facebook en LinkedIn heb je meerdere like-knoppen. Laat je volgers kiezen tussen één van deze knoppen om hun mening aan te geven.

Je kan je volgers ook vragen om een reactie achter te laten onder je bericht. Vraag hierbij naar hun ervaringen of verwachtingen, of naar hun mening of advies.

Stel relevante vragen. ‘Vragen-om-te-vragen’ vallen snel.

2. Reageer op reacties

Reageer op alle reacties onder je bericht. Zo betrek je je publiek en krijg je de kans om een band op te bouwen. Een like of kort bedankje volstaat vaak. Sluit je reactie altijd af met je naam, dat creëert meer persoonlijkheid.

Negatieve reacties zijn vaak moeilijk om op te reageren, maar laat ze niet links liggen. Beschouw deze reacties als feedback. Bedank de persoon voor de input en help hem/haar/x verder indien nodig. Kan de reactie de reputatie jouw bedrijf schaden? Vraag dan om het gesprek via privébericht of e-mail verder te zetten.

Let er wel op dat je niet enkel op negatieve berichten reageert. Reacties op comments komen altijd bovenaan te staan en worden dus als eerste gelezen door je volgers. Je wilt dus niet dat ze eerst de negatieve reacties zien.

3. Vrienden taggen

Vraag je volgers expliciet om vrienden te taggen in je bericht. Doe dit door copy toe te voegen die begint met “tag iemand die …” of “met wie zou jij …”. Hierdoor krijg je niet enkel meer interacties, maar ook een groter bereik.

Onthoud dat niet elk doelpubliek geschikt is voor dit soort berichten. Overweeg dus eerst of dit soort content bij jouw volgers past.

4. Kies een goed tijdstip

Er bestaat niet zoiets als het ideale tijdstip om een bericht te publiceren. Alles hangt af van wanneer jouw doelpubliek online is en klaar is om te reageren.

Wil je weten wanneer dat precies is? Graaf dan in de data van je voorbije posts. Experimenteer met de populairste tijdstippen en monitor de resultaten. Doe dit een tijdje en pas dan je strategie aan op basis van je bevindingen.

De tijdstippen kunnen per sociale media kanaal variëren.

5. Gebruik een inhaker

De beste inhakers spelen in op de huidige actualiteit van het medium. Door te linken met een actuele situatie blijft je bericht beter hangen, want het sluit aan bij de belevingswereld van de gebruikers.

Past een vleugje humor bij jouw organisatie én bij de situatie? Maak hier dan zeker gebruik van.

Wees origineel. Neem geen ideeën over van anderen, dit kan zich tegen jou keren.

6. Gebruik afbeeldingen/video’s

Afbeeldingen en video’s trekken de aandacht. Een afbeelding zegt soms ook meer dan woorden. Kies daarom altijd voor afbeeldingen die jouw boodschap onmiddellijk duidelijk maken.

Wil je veel informatie delen in een korte tijd? Gebruik dan video’s.

Zorg ervoor dat je afbeeldingen en video’s altijd matchen met je organisatie en huisstijl.

7. Speel in op emoties

Breng je boodschap op jouw persoonlijke manier. Door in te spelen op de emoties van je volgers herkennen ze zichzelf mogelijks in je bericht. Hierdoor zullen ze jou sneller onthouden én zullen ze ook eerder geneigd zijn om te reageren.

Inspelen op de emoties doe je door krachtige beelden te combineren met een goede copy en de juiste emojis.

8. Voeg je locatie toe

Facebook en Instagram geven hun gebruikers de kans om te zoeken op locaties.

Wie zoekt op een bepaalde locatie krijgt alle afbeeldingen te zien die gekoppeld zijn aan die specifieke locatie. Staat jouw bedrijf daartussen? Dan betekent dat meer exposure, wat kan resulteren in meer interactie met je post.

9. Gebruik hashtags

Via Facebook en Instagram kan je niet enkel zoeken op een bepaalde locatie, maar ook op een bepaalde hashtag. Andere sociale media platformen zoals LinkedIn, Twitter, Pinterest en YouTube geven je daar ook de kans toe.

Wie zoekt op een bepaalde hashtag krijgt alle berichten te zien die gekoppeld zijn aan de hashtag. Voorzie je berichten dus van de juiste hashtags.

Overdrijf niet met hashtags. Houd het relevant en overzichtelijk.

10. Vraag je collega’s om te liken, delen of reageren

De simpelste manier om meer interactie te creëren is door je collega’s, vrienden en familie in te schakelen. Vraag hen om je post te liken of delen, of om erop te reageren.

Vorige
Vorige

6 tips voor meer conversie op je website

Volgende
Volgende

Clubhouse: wat is het en hoe werkt de app?