YouTube voegt watermerk toe aan Shorts.

YouTube onderneemt stappen om het hergebruik van YouTube Shorts op andere platformen tegen te gaan. Het videoplatform gaat automatisch watermerken toevoegen aan clips wanneer mensen een YouTube Short downloaden vanuit YouTube Studio. Op die manier wil YouTube zorgen dat, als de creator een YouTube Short deelt op bijvoorbeeld Tiktok, de kijker weet dat deze video oorspronkelijk van YouTube Shorts komt.

“Ben jij een creator die jouw Shorts vanuit YouTube Studio downloadt om die op andere platformen te delen? Je zal zien dat vanaf nu een watermerk wordt toegevoegd aan de clip. We hebben deze functie toegevoegd zodat jouw kijkers weten dat de content die je deelt op andere platformen ook te vinden is op YouTube Shorts.”

YouTube

TikTok en Instagram hadden hetzelfde idee

In het kader van cross-platform promotion, waar merken gericht adverteren op diverse platformen, is dit eigenlijk een goede zaak. Kijkers weten zo dat ze de content van creators ook op andere platformen te zien is. Zo bestaat er een kans dat ze ook daar de creator willen volgen. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Andere apps beginnen clips met watermerken te ‘straffen’ door bewust het bereik tegen te houden. TikTok en Instagram Reels voegden al veel eerder een gelijkaardige feature toe met de bedoeling zoveel mogelijk originele content op hun eigen platform te houden. In alle waarschijnlijkheid had YouTube dezelfde redenering en zetten ze dus veel minder in op cross-platform promotion dan ze laten uitschijnen.

Verminderde prestaties op clips met watermerken

Het is een trend dat al een tijdje bezig is. Meer en meer creators merken dat hun clips met watermerken slechter scoren op andere platformen. Zo doet - in vergelijking met vroeger - een video met het TikTok watermerk het opvallend minder goed op Instagram Reels (en omgekeerd). Deze videoplatformen hebben uiteraard liever dat de originele content meer op hun eigen platform blijft. Dit in de hoop om meer gebruikers naar hun platform te lokken.

Content creators zijn slimmer dan dat

Het duurde niet lang vooraleer creators een oplossing hadden. Ze proberen algoritmes en platformen te omzeilen door hun content niet meer op het platform zelf te maken. Ze nemen de beelden los van eender welk platform op en monteren hun video in een externe app. Het eindresultaat uploaden ze dan op elk platform apart. Op die manier zijn er geen watermerken te zien op hun video’s. Slim gezien.

Vorige
Vorige

Google verbetert algoritme om gebruikers snel van antwoorden te voorzien.

Volgende
Volgende

De beste momenten om te posten op sociale media?