Google verbetert algoritme om gebruikers snel van antwoorden te voorzien.
Google wil de verspreiding van verkeerde informatie tegengaan. Door verbeterde gegevens toe te voegen aan hun Search Snippets1, en meer aanvullende informatie toe te voegen aan zoekresultaten, willen ze gebruikers helpen door de meest accurate resultaten te tonen.
1 Een Search Snippet bestaat meestal uit een titel, een URL of een beschrijving van de pagina. De inhoud van een Search Snippet komt overeen met de zoekopdracht. Zo zie je jouw zoekwoord, of het antwoord op jouw zoekwoord, vaak vetgedrukt in de Search Snippet beschrijving.
Google controleert verschillende bronnen in slechts enkele seconden
Om te beginnen verbeterde Google hun algoritmen van de Search Snippets. Deze Search Snippets moeten, als ze goed werken, meteen een antwoord geven op de vraag van de gebruiker.
"Door gebruik te maken van ons nieuwste AI-model begrijpen onze systemen nu het begrip 'consensus begrijpen'. Dat is wanneer meerdere bronnen van hoge kwaliteit allemaal dezelfde informatie geven. Onze systemen vergelijken bronnen van hoge kwaliteit op het web. Zelfs wanneer bronnen andere beschrijvingen hebben of andere termen gebruiken, herkent het systeem gelijkenissen. Deze techniek heeft de kwaliteit en bruikbaarheid van Search Snippets aanzienlijk verbeterd."
Het systeem van Google controleert vanaf nu Search Snippets dubbel. Dit helpt om de nauwkeurigheid en correctheid van zoekresultaten te verbeteren.
Elk voordeel heeft zijn nadeel - ook bij Search Snippets
Niet iedereen zal blij zijn met deze optimalisatie van de Search Snippets. De Search Snippets bieden meteen een antwoord aan gebruikers van Google. Hierdoor klikken mensen minder snel door naar effectieve websites. Waarom? Ze hebben het antwoord al gevonden in de Search Snippet. Hoera voor Google, maar boehoe voor marketeers. De verbetering van hun algoritmes is goed voor Google’s UI, maar voor organisch een groot bereik te halen, is dit een domper.
Maar waar komt deze informatie vandaan?
Google wil haar gebruikers ook meer context geven waarom ze bepaalde resultaten zien. Daarom introduceren ze: 'Over dit resultaat'. Aan de Search Snippets wordt dus informatie toegevoegd zoals reviews van de bron of informatie over de bron. Ook zal Google zelf 'Content Advisory'-waarschuwingen uitsturen voor zoekresultaten waarbij het systeem denkt dat het niet te vertrouwen is.