YouTube introduceert het 'YouTube Shorts Fund'
Met de gigantische groei van Tiktok het voorbije jaar besloot ook YouTube extra in te zetten op short-form content. Het reusachtige videoplatform van Google introduceerde zo in het begin van 2021, YouTube Shorts. Deze relatief nieuwe feature (waarvoor overduidelijk bij Tiktok werd gespiekt), lijkt goed te draaien aangezien het bedrijf er nu 100 miljoen dollar voor belooft te investeren in de vorm van het YouTube Shorts Fund.
Wat speelt er tussen Tiktok en YouTube?
Laten we even de situatie schetsen, Tiktok is een videoplatform waar je eindeloos kunt scrollen voor entertainment door middel van short-form video content. De populariteit van de app schoot de lucht in begin vorig jaar met de start van de pandemie. YouTube merkte dit op en voegde begin dit jaar een YouTube Shorts tabblad toe in hun mobiele app waar je, je raadt het nooit, eindeloos kan scrollen door korte video’s waarvan het algoritme denkt dat je ze leuk zal vinden. Waar zouden ze het gehaald hebben?
Immens grote investeringen
Hoe dan ook, zowel Tiktok als YouTube boeken fantastische resultaten met hun short-form content. Net daarom kondigde het Chinese moederbedrijf van Tiktok (ByteDance), in juli van 2020, het Tiktok Creator Fund aan waar ze beloofden een monsterbedrag van 200 miljoen dollar in te pompen. Ondertussen lieten ze ook al weten dat dat fonds de komende drie jaar zou groeien tot maar liefst 1 miljard dollar. Waar gaat dit geld naar toe, vraag je je af? Het wordt verdeeld onder een heleboel makers op het platform waarvan de content populair is. Wanneer je met jouw video’s aan bepaalde voorwaardes voldoet kun je je dus aanmelden voor het Creator Fund en kan je zo geld verdienen met je content.
Competitiviteit doet wonderen
YouTube kon op dat vlak natuurlijk niet achter blijven, ook zij starten nu dus zo’n fonds op. Verder mag je er ook niet aan twijfelen dat YouTube dit eerste bedrag ook nog zal verhogen, ze moeten immers opboksen tegen Tiktok wat op vlak van short-form content vele malen groter is dan hen. Deze competitiviteit is zeer goed voor creators en influencers op beide platformen, ze zorgen ervoor dat ze allebei te allen tijde beter willen doen dan de andere. Nieuwe features worden aan de lopende band aangekondigd door beide bedrijven en hun respectievelijke gebruikers komt dat alleen maar ten goede.
De toekomst
De toekomst brengt ongetwijfeld nog heel wat ontwikkelingen met zich mee in het landschap van short-form entertainment. Beide bedrijven zullen blijven investeren en bij YouTube werken ze al vast aan features die voorlopig nog ontbreken waar Tiktok een stapje voor heeft. Denk aan filters, automatische ondertiteling, geluiden van YouTube video’s kunnen gebruiken en zo verder. We zijn alvast nieuwsgierig naar hoe het verder zal evolueren.