Hoe gebruik je Twitter voor je bedrijf?

2018 is een beslissend jaar voor Twitter

In ons artikel over de sociale mediatrends voor 2018 eind vorig jaar hadden we het al over de moeilijke periode waar Twitter in verkeerde en dat 2018 wel eens een beslissend jaar kon zijn voor het platform. Maar recent werden de cijfers van Q4 2017 gepubliceerd en die brachten hoopvol nieuws. De winst die Twitter maakte bleek hoger te liggen dan men verwachtte. Hoewel het gebruikersaantal gestagneerd is, rendeert het bedrijf Twitter dus wel en spelen ze nog steeds mee. Onder andere de veranderingen bij Facebook zorgen voor heel wat onzekerheid bij bedrijven, en Twitter kan hiervan profiteren.

Waarom Twitter?

Veel Twitteraars of tweeps volgen accounts die tweeten over een bepaalde sector of onderwerp dat hen interesseert. Je kan er dus als bedrijf updates plaatsen over je bedrijf of je sector, maar ook zelf up-to-date blijven met de laatste trends in je branche door de juiste accounts te volgen. Je kan er een vrij breed publiek bereiken en met hen zeer direct in interactie gaan.

Vooral voor customer service is het een interessant platform, aangezien je snel kan communiceren en mensen wel houden van het publieke, transparante karakter ervan. Klanten hebben het geduld niet meer om met hun klachten of problemen contact op te nemen via een formulier op je website. Ze stellen hun vraag openlijk via Twitter en verwachten daar snel een antwoord op. Zet je hierop in als bedrijf, dan scoor je zeker op het vlak van klantenloyaliteit.

Functies zoals retweeten en het gebruik van hashtags zorgen ervoor dat je content eenvoudig kan verspreiden en terugvinden. Het is het beste platform voor dringende communicatie, zoals in geval van crisis of breaking newsWat gebeurt op Twitter, overstijgt het platform ook vaak. Twitter heeft een grote invloed op wat er online leeft. Ook worden tweets door zoekmachines opgenomen in de zoekresultaten.
 

Hoe zet je in op Twitter?

  • Optimaliseer je profiel

    Een compleet profiel zorgt voor een professionele uitstraling. Zorg voor een eenvoudige gebruikersnaam die de lading dekt. Mensen moeten je makkelijk kunnen terugvinden. Voeg een herkenbare profielfoto, bv. het logo van je bedrijf, toe in plaats van het standaard ei als je foto te gebruiken. Ook een mooie omslagfoto zorgt voor een aantrekkelijk profiel. In je bio kan je een korte maar krachtige omschrijving geven van je bedrijf: wat is jouw bedrijf en waar blink je in uit? Plaats er meteen ook de url naar je website bij, zodat mensen je snel kunnen vinden buiten Twitter.
     

  • Wees informatief

    Post nieuwsupdates en informatie die interessant en relevant is voor je volgers. Je tweets moeten een zekere meerwaarde bieden aan je volgers, anders ga je hen verliezen. Twitter is zeker geen kanaal om constant verkoopspraatjes te doen en net zoals andere sociale media willen gebruikers boeiende content zien van bedrijven die ze volgen. Heb je bijvoorbeeld een interessante blog? Deel dan deze artikels op Twitter. Zo stuur je mensen meteen ook richting je website. Let wel op dat je niet gewoon al je Facebookberichten ook op Twitter post. Sommige mensen volgen je via meerdere kanalen en zullen liever unieke content zien per kanaal.
     

  • Antwoord op mensen

    Wanneer mensen je vermelden in een tweet, reageer dan steeds op een vriendelijke manier. Mensen vinden het leuk dat je de tijd neemt om te antwoorden en dat ze serieus genomen worden. Ook als ze niet rechtstreeks naar jouw gebruikersnaam tweeten, is het interessant om hen te beantwoorden. Zoek dus geregeld op jouw bedrijfsnaam op Twitter om te zien wat er over jou gezegd wordt. Ook in het geval van negatieve berichten is het belangrijk om vriendelijk te blijven. Misschien kan je die persoon wel helpen en zo hun mening doen herzien. In sommige ingewikkelde kwesties is het beter om het probleem via een ander kanaal op te lossen. Dan vraag je best om hun e-mail of telefoonnummer via een dm of direct message door te sturen.
     

  • Gebruik relevante hashtags

    Twitter is de plaats waar de hashtag populair werd, juist omdat het zo’n handig hulpmiddel is om bepaalde content terug te vinden en te verzamelen. Wanneer je dus bepaalde tweets post, voeg dan zeker een hashtag toe die gerelateerd is aan de inhoud van de tweet. Zo kunnen ook mensen die je nog niet volgen maar wel geïnteresseerd zijn in het onderwerp van de hashtag je vinden. Overdrijf niet in het aantal hashtags. Je hebt tenslotte maar 280 tekens en die hoeven zeker niet steeds allemaal gebruikt te worden. Zorg dat je tweet leesbaar en gestructureerd blijft. Heb je geen inspiratie voor content? Dan kan je eens kijken welke hashtags of topics trending zijn en daarop inspelen – zolang het nog iets te maken heeft met je bedrijf of branche natuurlijk.
     

  • Zorg voor een eigen hashtag

    Naast algemene hashtags die je kan gebruiken om mensen die je nog niet volgen te bereiken, kan je ook een hashtag gebruiken voor je bedrijf. Gebruik die hashtag bij al je tweets en eventueel ook via andere kanalen, zodat mensen je hashtag snel zullen oppikken. Zorg dat je hashtag uniek is en duidelijk gelinkt aan je bedrijf of eventueel je product. De bedoeling is dat klanten over jou tweeten met deze hashtag, wat zorgt voor user generated content en mond-aan-mondreclame voor jouw bedrijf.
     

  • Wees actief

    Zoals eerder gezegd is het belangrijk om te reageren op mensen. Maar ga ook zelf het gesprek aan met (potentiële) klanten of zelfs andere bedrijven. Wees actief aanwezig op Twitter door te tweeten maar ook door andere mensen hun tweets te liken of retweeten indien ze relevant zijn. Zo zorg je dat je zichtbaar bent en dat mensen aan je blijven denken. Ze zien dat je bezig bent met je volgers en dat je kennis van zaken hebt. Door bewust actief te zijn op Twitter kan je ook opportuniteiten ontdekken, zoals een ontevreden klant van een concurrent waar je op kan inspelen. Té actief is natuurlijk ook niet goed, want mensen kunnen je als spam ervaren. Om extra op te vallen tussen andere tweets, is het best dat je een visueel aspect toevoegt aan je tweet. Een mooie afbeelding of video werkt altijd om eruit te springen.
     

  • Creëer een persoonlijke band met je volgers

    Twitter is een heel direct medium met een losse, open sfeer. Spreek twitteraars dan ook direct en persoonlijk aan. Geef complimentjes, wees spontaan, bedank hen, toon interesse en bied hulp aan. Creëer interactie door vragen te stellen. Vraag je volgers ook om input en feedback, zo zullen ze zich nog meer betrokken voelen bij je bedrijf of product. Beloon je volgers af en toe door bijvoorbeeld eens iets exclusief te delen met hen of een tweet van hen te retweeten. Een leuke actie of inspelen op de actualiteit kunnen ook helpen.
     

  • Promoot je Twitterkanaal

    Ga volgers werven op andere sociale mediakanalen door er eens naar je Twitterprofiel te verzwijzen. Plaats je Twitter account ook op je website, voeg het toe aan je e-mailhandtekening en zet het op je visitekaartjes. Je kan via Twitter zelf ook volgers aantrekken door te adverteren en tweets te laten uitlichten. Door andere accounts te volgen kan het zijn dat er mensen je gaan terugvolgen. Wanneer je amper accounts volgt, gaan mensen denken dat je niet echt geïnteresseerd bent. Als bedrijf is het dus sowieso nuttig om andere (relevante) pagina’s te volgen.

Zo heb je al heel wat zaken waar je rekening mee kan houden op Twitter. Probeer vooral enkele zaken uit. Via de Twitter Analytics kan je zien wat goed werkt en wat niet en daaruit leren. Veel succes!

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Vorige
Vorige

Generation Z: Wie zijn ze en hoe bereik je hen?

Volgende
Volgende

Wat moet je weten over het nieuwe Facebook algoritme