Wat moet je weten over het nieuwe Facebook algoritme

Het Facebook algoritme zal nog maar eens wijzigen

Facebook gaat terug naar de roots: meer persoonlijke updates van vrienden, minder berichten van bedrijven in je nieuwsoverzicht

Facebook kondigde met grote trots het nieuwe Facebook algoritme aan: ze gaan terug meer focussen op community, sociale interacties en relaties tussen vrienden en familie.

Dat klinkt natuurlijk zeer mooi, maar heeft grote gevolgen voor bedrijfspagina's.

Doordat Facebook terug meer berichten van 'gewone' mensen wil tonen in het nieuwsoverzicht, betekent dit dat het organisch bereik voor pagina's zal blijven dalen. Concreet betekent dit dat Facebook minder berichten van pagina's zal tonen in de newsfeed.   Berichten die bijdragen aan het community-gevoel en die sociale interactie onder vrienden uitlokken gaan meer getoond worden.

Met andere woorden, informatieve posts die geen conversatie opwekken, zal je amper nog voorbij zien komen in jouw newsfeed. Ook al is jouw content nog zo boeiend voor je volgers, zolang die er niet op reageren zal Facebook het bericht niet tonen. 

Adverteren zal aan belang winnen, waardoor je er ook meer voor zal betalen.

Wil je toch gezien worden in de newsfeed van jouw fans, dan is de kans groot dat je zal moeten adverteren.  GEVOLG:  Aangezien veel meer bedrijven zullen adverteren, zal je tegen elkaar opbieden en worden advertenties bijgevolg duurder. Facebook mag dan wel verkondigen dat ze de ervaring voor de gebruiker beter wil maken, het feit dat ze meer inkomsten uit advertenties gaan genereren, zegt genoeg. 

Berichten moeten conversatie uitlokken, zonder engagement bait te zijn.

Wil je geen budget uitgeven aan advertenties maar liever investeren in content die wel nog getoond wordt? Dan is het belangrijk dat mensen op je bericht reageren en vooral ook met hun vrienden in interactie gaan. Je kan dus steeds een vraag stellen, discussie uitlokken of een probleem voorleggen.

Let wel op: Facebook gaat de strijd aan tegen posts die engagement bait zijn. Dat wil zeggen: posts die geen spontane interactie uitlokken maar simpelweg een oproep zijn om iets leuk te vinden of te delen of iemand te taggen. Vergeet dus like & share wedstrijden, posts in de aard van "tag iemand die..." of "like als je ook..." en vragen om te stemmen aan de hand van de verschillende emotiereacties. Dergelijke posts zullen door Facebook amper nog getoond worden.

Kwaliteitsvolle content, live video en groepen zijn zaken waarop je zal moeten focussen.

Geen engagement bait dus en geen passieve content waarmee mensen niet in interactie gaan. Content moet betekenisvol en kwalitatief zijn, sociale interactie onder mensen aanmoedigen zonder er expliciet om te vragen. Zo is een live video een goeie vorm van content aangezien mensen hiermee vaker in interactie gaan, ook al heb je geïnvesteerd in een mooie, informatieve video waar uiteindelijk niet echt wordt op gereageerd. Volgens Facebook krijgen deze live video’s tot zes keer meer interacties, als ze relevant zijn natuurlijk.

Een andere optie om je content wel makkelijk vindbaar voor je fans te maken, is door hen te verzamelen in een FacebookgroepHier schreven we recent nog een artikel over.

Naast advertenties kan je ook nog brand ambassadeurs inzetten die je content delen op hun persoonlijk profiel. Mensen die echt graag pagina-updates van je willen blijven zien, kunnen 'see first' selecteren, maar het is niet bepaald professioneel om te bedelen bij je fans om dit te doen.

Hoe zal jij omgaan met deze veranderingen en het nieuwe Facebook algoritme?

Laat ons zeker weten hoe jij van plan bent om met deze wijzigingen van het nieuwe Facebook algoritme om te gaan! Ga je je strategie aanpassen? Meer adverteren? Andere content maken?

Het is nog niet duidelijk wanneer de veranderingen doorgevoerd zullen worden. Het zou een gradueel proces worden, dus goed opletten is de boodschap. We hopen dat dit nieuws je niet gedemotiveerd heeft, want hoe het ook uitdraait: aanwezig zijn op Facebook blijft interessant. Wil je hulp bij het uitwerken van je strategie, content planning, adverteren, enz.?

Aarzel niet om contact met ons op te nemen! Samen kunnen we eens bekijken hoe we je het beste kunnen helpen.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Vorige
Vorige

Hoe gebruik je Twitter voor je bedrijf?

Volgende
Volgende

Facebook groepen: Waarom en hoe gebruik je een Facebook groep voor jouw bedrijf?