Social Media trends 2021

Nieuw jaar, nieuwe Social Media trends!

Naast een pak goede voornemens brengt 2021 ook heel wat nieuwe opportuniteiten met zich mee om de sociale media van jouw bedrijf of merk nog beter aan te pakken. Wij sommen even de belangrijkste voor je op.

Gebruik van Social Media blijft stijgen

Mensen zijn van nature sociale wezens: geen wonder dus dat we elkaar ondanks de vele coronamaatregelen toch willen blijven opzoeken. Dankzij sociale media zoals Facebook en Instagram, maar ook dankzij communicatietools zoals Teams, Zoom en Skype bestaan er gelukkig meer dan genoeg mogelijkheden om elkaar online te vinden. Het uitpluizen van alle nieuwigheden op de verschillende sociale media maakt het thuis zitten bovendien ook een pak aangenamer. Meer dan ooit is iedereen online aanwezig en daar maken bedrijven en marketeers uiteraard gretig gebruik van.

Sociale media als verkoopplatform

Terwijl sociale media aanvankelijk enkel gebruikt werden door bedrijven om content te delen, merkbekendheid te creëren en kliks naar de website te realiseren, kunnen kanalen zoals Facebook, Instagram en Pinterest sinds een tijdje ook ingezet worden als verkoopplatform. Voor Belgische Facebook-gebruikers begon het verhaal in 2017 toen Facebook Marketplace bij ons geïntroduceerd werd, wat voor velen meteen de aanzet was voor een bijzonder laagdrempelige manier e-commerce. Verkoop via sociale media werd niet alleen goed ontvangen bij particulieren die zo gemakkelijk een tweedehandshandeltje konden opstarten, maar bleek ook bij professionele partijen een schot in de roos te zijn. In 2020 werd er nog nooit zoveel gekocht en verkocht op sociale media: een cijfer dat we in 2021 zeker verder zien stijgen indien sociale media de features voor ‘social commerce’ blijven uitbreiden.

Hoe goed ken jij je doelgroep op sociale media?

Dankzij de opkomst van social commerce wordt er op sociale media onrechtstreeks ook teruggegrepen naar hun oorspronkelijke doel, namelijk mensen met elkaar te laten communiceren. Een succesvolle online marketing voeren zonder in dialoog te gaan met je publiek, da’s al langer verleden tijd, maar door aan ‘social listening’ te doen, leer je als bedrijf nog beter te begrijpen wat er zich in het hoofd van je volgers afspeelt. Een beter begrip van de wensen van je doelpubliek opent nieuwe mogelijkheden en dus is het een goede zaak om verder in te blijven zetten op zaken zoals ‘social media webcare’ en ‘community building’. Actief reageren op Facebook comments, interactieve posts waarbij het publiek om hun mening over iets gevraagd wordt en omgaan met zowel positieve als negatieve reviews zijn daar enkele voorbeeldjes van. Het vergt daarnaast ook de moeite om stil te staan bij thema’s die het beslissingsproces van de consument anno 2021 beïnvloeden. We denken hierbij aan zaken zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid, steun aan goede doelen, enzovoort.

Fake news?

Dat het recht op vrije meningsuiting weldegelijk een grens heeft bereikt op sociale media, dat bewijst o.a. de permanente ban van president Trump op Twitter. Vroeger kon iedereen beweren wat hij of zij zelf wou op sociale media, maar door de massale verspreiding van fake news en desinformatie de voorbije maanden doen zo goed als alle sociale media platformen ondertussen massaal een beroep op zogenaamde factcheckers. Een onderzoek van het Murrow College of Communications van de Washington State University bewees onlangs dat mensen sneller nepnieuws gaan geloven naarmate ze bezorgder over iets zijn. Hoe meer de testpersonen gebruik maakten van sociale media, hoe sneller ze bezorgd raakten en dat heeft veel te maken met de grote hoeveelheid ongegronde berichten en complottheorieën die daar circuleren. Zonder factcheckers kiezen mensen er gewoon voor om te geloven wat in lijn ligt met hun overtuigingen. In tijden waarin veel mensen sociale media bekijken als hun voornaamste nieuwsbron is het met andere woorden van groot belang dat de informatie die verspreid wordt met een kritisch oog bekeken wordt.

De vergrijzing van de sociale media?

Zoals we hier eerder aangaven, werden sociale media belangrijker dan ooit om met elkaar in contact te treden. Opa en oma maakten kennis met het concept ‘facetimen’ en ontdekten ook de andere sociale media, wat vooral bij Facebook voor een enorme groei zorgde op vlak van het aantal gebruikers. Wie de voorbije maanden gebruik maakte van Facebook-advertenties zal vast wel gemerkt hebben dat de leeftijdscategorie 65+ een groot deel van de koek opeist, iets waar marketeers veel meer dan vroeger op zullen moeten letten.

TikTok: een sociaal medium voor de jeugd?

Nog zo’n opmerkelijke verschuiving op vlak van leeftijdscategorie en doelgroep zien we op het in 2017 opgerichte TikTok. Na de jongeren omarmen ook oudere doelgroepen én bedrijven het platform. Voor volwassenen draait het vooral om humor en plezier, maar bij bedrijven gaat er een andere strategie achter schuil: de jongeren van nu, dat zijn namelijk de consumenten van de toekomst. Het advertentiemodel van TikTok is nog maar enkele maanden echt actief en onze voorspelling is dan ook dat er hier nog heel wat veranderingen op komst zijn.

Vorige
Vorige

5 soorten videocontent die je marketingstrategie een trapje hoger tillen

Volgende
Volgende

Waarom B2B-marketeers blijven inzetten op LinkedIn