Na Twitter neemt ook LinkedIn afscheid van Stories

Vorig jaar pakte LinkedIn heel trots uit met haar eigen Stories functie. Dat idee kregen ze natuurlijk van andere platformen zoals Instagram, Facebook en Snapchat. Maar recent kondigde LinkedIn (net als Twitter) aan dat hun stories functie verdwijnt.

Negatieve feedback

Veel gebruikers uitten bij de introductie van Stories op LinkedIn vorig jaar hun ongenoegen. Volgens velen paste het concept van de verhalenfunctie niet binnen de professionele context waar het platform voor stond en het meest voor gebruikt werd. LinkedIn verzamelde over het voorbije jaar dan ook veel feedback over de functionaliteit en kwam uiteindelijk tot een conclusie: de Stories moeten, vooral in hun huidige vorm, verdwijnen.

“We kondigen grote veranderingen aan voor LinkedIn Stories. Op maandag 30 september stopt het platform met Stories. We werken achter de schermen echter wel aan een nieuw format dat beter past in de professionele context van LinkedIn en haar gebruikers.”

Het LinkedIn Team

De functie bleek bovendien absoluut geen succes te zijn met een laag bereik en nog lagere click-through rates. De verhalen kampten met dezelfde problemen als Twitter met hun Fleets, verhalen lenen zich gewoonweg niet tot deze platformen.

Waardevolle lessen

Aangezien de Stories toch iets meer dan een jaar een deel vormden van de LinkedIn ervaring heeft het platform wel heel wat dingen geleerd. Gebruikers wilden dat hun verhalen veel langer zichtbaar bleven, met andere woorden: veel langer dan de voorziene 24 uur. Verder wilde men ook meer creatieve tools om video te maken en te verspreiden op het platform. Laat het nu die aspecten zijn die LinkedIn zal meenemen in hun volgende video project dat de Stories zal vervangen.

Plan voor de toekomst

Naast het feit dat ze vaarwel zeggen aan hun verhalenfunctie gaf LinkedIn nog niet van verdere details. Wat we wel weten is dat LinkedIn eerder in augustus het how-to video platform ‘Jumprope’ overnam. Het lijkt dus niet onmogelijk dat men voor video zal focussen op educatieve, creatieve content in een zakelijk en professioneel kader.

Hoe dan ook lijkt de hele situatie niet meteen een verlies van tijd en werk, want nu weet LinkedIn dat verhalen niet voor hen zijn. Sterker nog; ze kunnen de dingen die ze leerden en de elementen die wél werkten toepassen in hun nieuwe functie.

Op die manier sneuvelt er dus nog een verhalenoptie en laat je de LinkedIn stories best uit je strategische planning. Wat we echter wel aanraden is om na te denken over wat voor educatieve how-to video’s je kan maken, aangezien dit de volgende stap lijkt te zijn voor LinkedIn.

Vorige
Vorige

Twitter ontwikkelt reeks nieuwe shopping tools

Volgende
Volgende

Facebook voegt nieuwe functies toe aan Messenger voor hun 10e verjaardag