Hashtags gebruiken op verschillende socialemediakanalen: hoe zit dat nu eigenlijk?

Wanneer ik een Facebookpost zie langskomen waarin duizend-en-een #hashtags voorkomen, krab ik me soms wel eens achter de oren. Merk ik tijdens het scrollen op Instagram een bericht op waarin dan weer geen enkele hashtag gebruikt wordt, dan zal je me evenzeer zien fronsen. Laat het duidelijk zijn: niet op alle socialemediakanalen zijn hashtags even relevant. Voor eens en altijd duidelijkheid? Je leest het hieronder.

Hashtags?

Laat ons beginnen bij het begin. Een hashtag is een combinatie van het #-teken en een trefwoord dat aangeeft waarover je bericht gaat. Algemeen kan je stellen dat hashtags vooral gebruikt worden op sociale media om berichten over bepaalde onderwerpen te groeperen. Gebruik je die hashtags op een relevante manier dan kan dat leiden tot meer bereik, meer interacties en meer likes/volgers. De moeite waarde om even mee te nemen in je contentstrategie, niet? Toch zijn er enkele richtlijnen waar je best rekening mee houdt om het gebruik van je hashtags per kanaal te optimaliseren.

PS: vermijd het gebruik van spaties of interpuncties in je hashtags en schrijf alles aan elkaar indien je hashtag uit meerdere woorden bestaat.

Facebook

Algemene richtlijn: gebruik maximum 1 à 2 hashtags per post

Op Facebook houd je je hashtaggebruik beter wat beperkt. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat meer trefwoorden net zorgen voor minder betrokkenheid op je posts en laat dat nu net zijn wat elke social media manager zoveel mogelijk wil vermijden. Aangezien je op Facebook geen specifieke hashtags kan volgen – iets wat dus wel kan op Instagram – zet je ze op dit platform best enkel in om een bepaald woord op te doen vallen. Hashtags worden op Facebook in het blauw weergegeven, waardoor dat stukje tekst net ietsje meer in het oog springt dan de rest van je copy. Een alternatieve manier om bepaalde woorden te benadrukken, is door je tekst op te maken via unicode.

Naast het feit dat we niet graag twee maal exact dezelfde content zien voorbijkomen op twee verschillende socialemediakanalen, zijn ook de hashtags een van de redenen waarom we onze klanten steeds afraden hun Instagramberichten door te posten op hun Facebookpagina. Op Instagram word je net aangemoedigd hashtags te gebruiken, terwijl Facebook dit ‘afstraft’.

Instagram

Algemene richtlijn: gebruik 5 à 15 hashtags per post of story

We gaven het hierboven reeds aan, maar een van de voornaamste redenen om op een doordachte manier hashtags in te zetten op Instagram is omdat mensen ze kunnen volgen. Wie een bepaalde hashtag volgt, krijgt dankzij de algoritmes van Instagram regelmatig (populaire) berichten op zijn/haar feed waarin die hashtag voorkomt. Op die manier worden je berichten getoond aan mensen die jouw pagina nog niet volgen, waardoor je ze over de streep kan trekken om dat toch te doen. Zijn er bepaalde trefwoorden waarvan je denkt dat iemand uit je doelpubliek deze volgt, dan voeg je ze dus best periodiek aan je berichten toe.

Iets wat veel mensen wel als storend ondervinden op Instagram is wanneer de trefwoorden en de caption te veel op elkaar geplakt staan. Dit leidt niet alleen de aandacht weg van je boodschap, maar zorgt er ook voor dat de tekst onder je foto niet mooi weergegeven wordt. Probeer je hashtags daarom steeds onderaan toe te voegen met voldoende ruimte (puntjes, spaties,…) tussen je caption.

Probeer daarnaast ook om steeds te blijven variëren met je hashtags. Enkele keren dezelfde trefwoorden hergebruiken kan best wel werken, maar doe je het te vaak dan zorgen de algoritmes van Instagram voor een lager bereik.

LinkedIn

Algemene richtlijn: Gebruik maximum 3 hashtags per post

Ook op LinkedIn kan je er als gebruiker voor kiezen om enkele relevante hashtags te volgen. Vaak zijn dat eerdere algemene trefwoorden over onderwerpen waarin je interesse hebt – denk aan #marketing of #ondernemen – maar uiteraard kan dat in sommige gevallen ook wat specifieker. De truc is dus, net als bij Instagram, om na te denken over welke trefwoorden jouw ideale klant mogelijks volgt.

LinkedIn stelt trouwens ook regelmatig voor om bepaalde hashtags te gebruiken, maar ga daar niet zomaar blind op in. Kritisch zijn en checken of de voorgestelde trefwoorden wel bij je bedrijf passen is dus de boodschap.

PS: gebruik ook zeker een vijftal hashtags in het ‘about’-gedeelte van je bedrijfspagina op LinkedIn.

Twitter

Algemene richtlijn: gebruik standaard twee hashtags per tweet

Twitter mag dan wel het platform zijn waarop hashtags voor het eerst actief ingezet werden, toch houd je het gebruik ervan ook hier maar beter wat beperkt. Het socialemediakanaal raadt zijn gebruikers zelf aan om per post twee hashtags te voorzien, waarbij een combinatie van een eerder algemeen met een iets specifieker trefwoord als de ideale aanpak gezien wordt. Door een hashtag toe te voegen aan je tweet wordt je bericht gecategoriseerd en makkelijker vindbaar voor mensen die jouw account nog niet volgen. Denk echter niet dat het dé oplossing is om gewoon de meest populaire hashtags van het moment in te zetten. In dat geval gaat jouw tweet gewoon op in de massa.

Op Twitter zie je trouwens ook altijd een korte lijst met hashtags staan die aangeven wat de zogenaamde ‘trending topics’ van het moment zijn. Indien je op één van die trefwoorden relevant kan inhaken, dan mag je dat uiteraard altijd doen, maar weet dat je echt wel origineel uit de hoek zal moeten komen om op te vallen tussen die duizenden andere tweets.

YouTube

Algemene richtlijn: gebruik maximum 5 hashtags per video

Na Instagram is YouTube misschien wel het belangrijkste platform om gebruik te maken van relevante hashtags. Ze vergroten niet alleen de vindbaarheid van je kanaal en je video’s, maar hebben ook een positieve invloed op je YouTube-ranking. Op het populaire videokanaal kan je op drie verschillende plaatsen trefwoorden toevoegen. In de beschrijving van je video beperk je je best tot maximum 5 hashtags, maar ook boven de titel van je video en zelfs in je titel kan je trefwoorden toevoegen. Boven de titel toont YouTube automatisch de eerste drie hashtags uit je videobeschrijving. Gebruik je echter een hashtag in je titel, dan zal YouTube geen extra hashtags boven je titel weergeven, zelfs niet als je deze in de beschrijving van je video hebt opgenomen.

Let zeker op dat je video niet te veel trefwoorden heeft: het gebruik van meer dan 15 hashtags zorgt er namelijk voor dat meteen alle tags genegeerd worden of in sommige gevallen zelfs dat je video uit je uploads of de zoekresultaten verwijderd wordt. Ook te algemene tags of herhalende zinnen kunnen ertoe leiden dat je video van het platform gegooid wordt.

TikTok

Algemene richtlijn: gebruik 4 à 5 hashtags per video

Er is soms wat onenigheid over het feit of je hashtags best in de caption of de ‘comment’-sectie toevoegt, maar eigenlijk kies je best altijd voor die eerste optie. TikTok hecht namelijk altijd automatisch minder belang aan wat er in de comments gepost wordt. De voornaamste tip die we je kunnen geven is om gewoon ALTIJD de hashtag #voorjou – in het Engels #foryou – toe te voegen zodat je content ook op de feed van andere gebruikers terechtkomt. De overige tags die je inzet hangen vooral af van de trend waarop je inspeelt in je TikTok, maar je kan je uiteraard ook altijd laten inspireren via de ‘Discover’-pagina.

PS: van zodra je TikTok live gaat, kan je je hashtags niet meer aanpassen.

Pinterest

Geen specifieke richtlijn

Als laatste socialemediakanaal in het rijtje bespreken we nog even heel kort Pinterest en dat heeft een goeie reden: sinds 2020 kan je via dit platform namelijk niet meer op hashtags klikken. Trefwoorden spelen er bijgevolg een opmerkelijk minder belangrijk rol dan op de andere kanalen die we hierboven aanhaalden. Alhoewel Pinterest niet meer actief inzet op hashtags, kan je ze wel nog steeds toevoegen aan de beschrijvingen van je ‘pins’. Echt helemaal verdwenen zijn ze dus voorlopig nog niet.

Vorige
Vorige

Op je Instagram bedrijfspagina posten in verschillende talen: hoe doe je dat het best?

Volgende
Volgende

5 essentiële zaken om te overwegen bij het opbouwen van je website