5 essentiële zaken om te overwegen bij het opbouwen van je website

Ben je als ondernemer nog steeds “onzichtbaar” op het internet? Dan wordt het hoog tijd dat je de opbouw van een eigen website opneemt in jouw bedrijfs- of marketingplan. Het internet is vandaag de dag namelijk een onmisbaar instrument. Online communicatie met (potentiële) consumenten zorgt ervoor dat jouw organisatie een grotere naamsbekendheid verwerft én vergemakkelijkt in veel gevallen bovendien de marketing funnel. Om je op weg te helpen delen wij hieronder vijf essentiële zaken om te overwegen bij de creatie van je gloednieuwe website.

De consument van de 21e eeuw is een scepticus. Maar liefst 56% van de mensen geeft aan dat ze geen bedrijven vertrouwen die niet over een eigen website beschikken. Dat betekent dat een online presence je geloofwaardigheid als legitieme organisatie meteen de lucht in doet gaan. Het is dan ook algemeen geweten dat een eerste indruk telt, en laat een website nu net hét middel zijn waarmee je voor een goede of sterke first impression zorgt.

Een webpagina helpt je om jouw bedrijf beter te positioneren en geeft je de kans om je expertise aan de klant te laten zien. Bovendien fungeert je site als een platform om jouw boodschap/ visie/ missie te verspreiden én geeft het vorm aan de online perceptie van je organisatie (op een manier die via sociale mediakanalen vaak niet mogelijk is). Precies die consumenten aantrekken waarnaar je op zoek bent, wordt zo een stuk eenvoudiger.

1. Je doelgroep

Wanneer je een website ontwerpt, doe je dat met een specifieke doelgroep in het achterhoofd. Wil je dat jouw pagina de juiste mensen bereikt, dan dien je in te spelen op de wensen en behoeften van die groep gebruikers. Doe je dat niet, dan gaat je site verloren in een zee van online webpagina’s.

Onzeker hoe je jouw specifieke doelgroep en hun behoeftes onderzoekt? Er bestaan tal van analytische tools (denk aan Google analytics of doelgroep analyses van Facebook) die je helpen bij het zoeken naar een antwoord op je vraag. Enkel wanneer je een inzicht krijgt in de verlangens, interesses, enz. van je doelpubliek, kan je voor een website zorgen die door hen als snel en eenvoudig te navigeren én doeltreffend beschouwd wordt.

2. Compatibiliteit/ mobielvriendelijk

Compatibiliteit vormt een van de belangrijkste aspecten van een website. Een pagina moet in elke browser geopend kunnen worden; van Firefox over Safari tot Internet Explorer. Ook vanuit oudere browsers moeten gebruikers de site kunnen bereiken. Is dit niet het geval, dan loop je het risico consumenten teleur te stellen of in het ergste geval zelfs te verliezen. En dat is natuurlijk zeer nadelig voor een online webpagina die nog in de kinderschoenen staat.

Daarbovenop moet de site ook op mobiele apparaten worden ondersteund. Cijfers geven aan dat maar liefst 95% van de mensen hun smartphone of tablet verkiest boven een laptop of computer voor online zoekopdrachten. Een groot deel van de personen die jouw website bezoeken, zullen met andere woorden dus mobiele gebruikers zijn. Reden te meer om ervoor te zorgen dat jouw webpagina ondersteund wordt op alle soorten apparaten en browsers.

3. Veiligheid

Veiligheid is anno 2021 een grote zorg, en dat geldt ook voor het internet. Technologische ontwikkelingen hebben in de loop der jaren geleid tot verschillende malwares, virusses en andere kwaadaardige toepassingen die de integriteit van websites in gevaar brengen. Voeg daar de dreiging van hackers aan toe en je hebt de handen vol.

Specifiek: bevindt je organisatie zich in de e-commerce sector of een gelijkaardige branche waarbij gevoelige informatie als persoonlijke gegevens of creditcardnummers vaak vereist zijn van de klant, dan is het van uitermate belang om de veiligheid van jouw webpagina (extra) te waarborgen.

Het spreekt dan ook voor zich dat alle hierboven beschreven bedreigingen moeten worden geëvalueerd tijdens het ontwerpproces van een website. Elke pagina moet van een SSL-certificaat voorzien zijn. Daarbovenop dienen er op regelmatige basis veiligheidscontroles uitgevoerd te worden.

4. SEO-vriendelijk

Een website mag dan nog het meest fenomenale design hebben of de meest interessante content bevatten, zonder publiek is het niet veel waard. Daarom vormt Search Engine Optimization (SEO) een cruciaal onderdeel van de ontwikkeling van je webpagina. Het stelt de beoogde gebruiker namelijk in staat toegang te krijgen tot jouw online pagina of content.

Belangrijk hierbij is dat je gebruik maakt van duidelijke en SEO-vriendelijke codes en woorden. Een eenvoudige manier om hiermee aan de slag te gaan is met behulp van specifieke CMS-diensten. Let wel: sommige CMS-diensten vereisen een technische kennis wat betreft coderen, terwijl dit bij andere platformen zoals bijvoorbeeld WordPress niet het geval is.

5. Kleurenpsychologie

Ook kleurgebruik is van uitermate belang bij de opbouw en vormgeving van je website. Het is bewezen dat de kleuren waarvoor je kiest een psychologisch effect hebben op de consument én bovendien moeten passen bij het doel van jouw online webpagina. Probeer je bij het opzetten van je site dus wat in te lezen over kleurenpsychologie. Het zal het vertrouwen van de klant in jouw bedrijf en je goederen/ diensten alleen maar ten goede komen.

Vorige
Vorige

Hashtags gebruiken op verschillende socialemediakanalen: hoe zit dat nu eigenlijk?

Volgende
Volgende

Waarom adverteren op Waze?