Wat met meerdere talen op mijn Facebook bedrijfspagina?

Bij ons in België kennen we de 3 landstalen. Nederlands, Frans en Duits en dan hebben we nog eens het Engels die toch ook wel vaak online wordt gebruikt.  Vorige week kreeg ik de vraag of een bedrijf niet beter meerdere fanpagina's in verschillende talen online zet bij eenzelfde diversiteit van talen onder hun klanten hebben.

Het antwoord is NEE. Internationale bedrijven opteren er meestal voor om als voertaal op Facebook het Engels te hanteren maar een kleinere KMO zal die keuze niet maken.  Je spreekt uw klanten nog altijd graag aan in hun eigen taal is het niet?

Facebook heeft hiervoor een handige oplossing. Je moet er even naar zoeken maar eens je de instelling goed zet kun je uw posts richten naar bepaalde doelgroepen. Dit volgens leeftijd, taal, locatie  en/of geslacht.  Handig niet?

Zo kun jij bij het aanmaken van uw berichten zelf bepalen aan wie je die laat zien. Een bericht opgemaakt in de Franse taal zal dus enkel maar getoond worden aan personen die hun taal instellingen van Facebook op het Frans hebben staan.  Zo krijg je een propere tijdslijn en is het geen allegaartje van dubbele berichten. Natuurlijk moet je erop letten dat je bij dubbele berichten telkens de doelgroep juist zet. Want als je een bericht opmaakt voor uw Franstalig publiek en je maakt eenzelfde bericht op voor uw Nederlandse volgers en je vergeet in het bericht die groep aan te duiden zal het heel waarschijnlijk zijn dat uw Franstalige volgers dit bericht ook in het Nederlands te zien krijgen.  Voor unieke content hoef je dit niet te doen.  Een afbeelding plaatsen waar je geen tekst bij plaatst zonder doelgroep wordt aan iedereen getoond.

Het is voor jou om te beslissen welk bericht je aan wie wil laten zien.

Eén bericht opmaken waar zowel Frans als Nederlands in te lezen is zou ik zelf afraden. Misschien gemakkelijk maar je krijgt er wel een bericht voor terug met enorm veel content. En welke taal plaats je bovenaan?

Doelgroepopties en privacy van bericht

Hoe ga je nu precies te werk?

Ga naar via uw bedrijfspagina naar de > Instellingen.
Je krijgt een lijst met verschillende opties.

Zoek naar > Doelgroep voor nieuwsoverzicht en zichtbaarheid van berichten.

Deze functie staat volgens de standaard instellingen uit.
Je kunt deze functie inschakelen door naar Instellingen > Algemeen > Doelgroepopties en privacy van bericht te gaan.  Zet het vinkje aan en sla je de gemaakte wijzigingen op.

Je zult nu zien dat je bij het opmaken van een nieuw bericht meerdere opties hebt. Je kunt uw doelgroep dus op 2 manieren instellen.

Je kunt nu zelf kiezen aan wie je uw nieuwe bericht laat zien.  Als je opteert voor doelgroepbeperking dan krijgen enkel de personen die jij hebt geselecteerd, in het geval van de gekozen optie hieronder zullen dit enkel Nederlandstalige mensen zijn. Dit betekent dus dat het bericht ook in geval van deling enkel aan Nederlandstalige personen zal getoond worden. Zelfs al is het iemand met heel veel anderstaligen onder zijn vrienden.  Als je de keuze maakt om uw doelgroep te beperken op nieuwsoverzicht zal het bericht in geval van deling wel getoond worden aan de anderstalige vrienden van uw fan. 

Wil je meer weten over hoe je Facebook op een goeie manier voor uw bedrijf kunt inzetten, Facebookpagina’s of sociale media in het algemeen? Volg een sociale media opleiding of workshop of kom gewoon eens langs voor een koffie. 

Vorige
Vorige

10 do's and don'ts voor professioneel Facebook gebruik

Volgende
Volgende

Wat kan ik met die Facebook Fotocarrousel?