10 do's and don'ts voor professioneel Facebook gebruik
Je herkent het wel. Die ene vriend of vriendin die via Facebook de ene na de andere statusupdate van baby, hond of kat post. Wekt bij de meeste onder jullie een bepaalde vorm van ergernis op en na een tijdje zul je die persoon gewoon ontvolgen of gewoon verbergen. Wist je dat dit eigenlijk hetzelfde is bij het posten van berichten op uw professionele pagina?
Daarom gaan we even stilstaan bij de 10 do’s and don’ts bij professioneel posten via Facebook.
Wat wel:
1. Post regelmatig
Ok, je wil gezien worden. En je wil uw organisch bereik verhogen. Het is zeker niet nodig om elk uur van de dag iets te posten maar 1 keer per week is ook veel te weinig. Een goed gemiddelde is tussen de 3 en de 5 posts per dag. Dan maak je het meeste kans om gezien te worden in de feed van uw volgers. Ga wel niet van de ene dag op de andere dag spammen. Bouw geleidelijk op en denk goed na over uw content. Hou de regel 80/20 in acht. 80% van wat je post mag niet over uw bedrijf gaan maar moet relevant genoeg zijn om uw volgers te blijven boeien.
2. A/B Test
Post verschillende types van berichten. Sommige fans zien liever video terwijl andere graag foto’s of interessante artikels willen lezen. Varieer en volg goed op wat er voor jezelf en je volgers het beste werkt.
3. Ken uw fans
Weet wie jouw doelgroep is. Stem uw pagina en content af op uw volgers. Niet op basis van uw eigen persoonlijke voorkeuren. Uw klanten geven niet om jou, uw klanten geven om wat jij voor hen kunt betekenen. Hou je daarom aan je verhaal en post content waarmee ze zich kunnen identificeren. Heb je een bakkerij, post dan recepten en andere tips en tricks. Geef eerst en de rest volgt vanzelf.
4. Blijf trouw aan uw merk
Zelfs al deel je geen promotie materiaal, alles wat je post moet gerelateerd zijn aan uw business. Zo leren volgers jou beter kennen en krijgen ze een beter beeld van wat je doet en wat je voor hen kunt betekenen.
5. Reageer op commentaren
Zelfs al plan je uw berichten op voorhand in dit betekent niet dat je nadien geen opvolging moet doen. Sociale media gaat volledig over converseren met uw publiek en interactie is heel belangrijk. Reageer je niet op vragen dan loop je een grote kans volgers en potentiële ambassadeurs te verliezen.
Wat doe je beter niet?
1. Ga niet constant zenden en verkopen
Het algoritme van Facebook heeft een ingebouwde filter voor promotionele berichten. Deze worden minder getoond in de feeds van uw volgers. Je fans hebben dus minder kans om deze te zien. Wil je dan toch een promotie sturen gebruik hier dan de Facebook adds voor. Facebook hecht heel veel belang aan waardevolle content en hoe meer interactie op een bericht hoe meer waarde en hoe vaker deze zal getoond worden.
2. Een persoonlijke pagina hebben voor uw bedrijf in plaats van een bedrijfspagina.
Volgens mij de grootste fout een bedrijf kan maken. Eerst en vooral mag het eigenlijk niet. Je kunt geen vriend worden met een bedrijf. En als het erop aan komt om gevonden te worden gaat dit enkel als je met uw bedrijf of organisatie een professioneel account hebt.
3. Negeren van negatieve commentaren
Alhoewel je het zou willen, je kunt niet iedereen tevreden stellen. Vroeg of laat heb je te maken met trollen of een ontevreden klant. Het slechtste wat je kunt doen is deze negeren. Het negeren of verwijderen van hun opmerkingen is slechts olie op het vuur en toont andere volgers dat je niet kunt omgaan met kritiek.
4. Teveel gaan automatiseren
Blijf betrokken en persoonlijk. Je verliest het persoonlijke contact met uw klant als je klinkt als een computer. Ok, het kan gemakkelijk zijn om een automatisch bericht te sturen maar wijzig dit bericht regelmatig en probeer zoveel mogelijk persoonlijk te reageren. Iedere vraag is anders en een klant of potentiële klant zal het zeer op prijs stellen om op een menselijke manier geholpen te worden.
5. Social Media is niet GRATIS!
Als bedrijf zal je al snel gaan beseffen dat Sociale Media op zich wel gratis aangeboden wordt maar het beheer ervan een vak op zich is. Het kost tijd en moeite om een kwalitatieve pagina op te zetten en het onderhoud ervan vergt evenveel inspanning, kennis en budget als elke andere vorm van marketing. Je kunthet beheer van uw bedrijfspagina toevoegen aan het takenpakket van één van uw medewerkers maar kan zonder begeleiding of extra training eerder een negatief effect geven. Misschien heb je al eens het verhaal gehoord van een bedrijf waarvan een medewerker iets ongepast of volledig ongehoord postte op de Twitter of Facebook account van het bedrijf.
KMO’s hebben meestal de vraag hoe ze het best starten met online conversatie. Door te investeren in kennis zijn ze al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van het bedrijf te verhogen. Contacteer ons als je hiermee geholpen wil worden.