Wat krijg je voor €1 op Facebook?
Adverteren met €1 op Facebook?
Wie zijn bedrijf op Facebook ziet verschijnen, wil natuurlijk dat berichten zo snel mogelijk door zoveel mogelijk mensen worden gezien. Net zoals met de traditionele manier van adverteren, is bereik een drijfveer voor heel wat mensen. “Hoeveel mensen hebben mijn advertentie bekeken”, het is bijna een fetisj geworden voor beginnende marketeers. Facebook speelt hier handig op in door een snelle boost-knop aan te bieden. Met 1 druk op de knop kun je je bericht al gaan adverteren, meer nog .. het kan zelfs voor een habbekrats. Met slechts €1 kun je al aan de slag, een schitterende optie voor beginners. Of toch niet? Wat krijg je eigenlijk voor die 1€ die je investeert in je eigen, micro-marketing actie?
Facebook, it’s all about the numbers
Laat ons beginnen met er enkele cijfers bij te nemen.
Stel, je investeert €1 via de boost-knop en na het aflopen van de actie bekijk je je resultaten.
-
4 mensen bezochten je website
-
2 nieuwe mensen drukten op de like-button van je pagina
-
11 mensen gingen de interactie met je aan
-
117 mensen zagen je post, gewild of ongewild, op hun timeline passeren
Willen we die resultaten nu gaan vergelijken met een groter marketingbudget, €500 bijvoorbeeld, en een advertentiecampagne opgemaakt vanuit het advertentiebeheer. Dan kunnen de resultaten eenvoudig worden omgerekend.
-
2000 mensen bezoeken potentieel je website
-
1000 mensen kunnen op de like-knop van je pagina drukken
-
5500 mensen kunnen een interactie met je aangaan
-
58500 mensen zien de advertentie mogelijks op hun timeline voorbij komen
Slimme marketing of een loterij?
Indrukwekkende en op eerste zicht misschien positieve cijfers, maar stellen we ons wel de juiste vraag?
Door te adverteren aan €1 en vooral de eenvoud waarmee het kan gebeuren, vergeten we onszelf vaak de vraag te stellen “wat wil ik met die €1 bereiken”?
Wil je meer mensen naar je site krijgen? Wil je brand-awareness kweken? Wil je producten of diensten aanbieden of ben je op zoek naar nieuwe medewerkers?
Zonder het antwoord op die vragen te kennen, is het investeren van zelfs €1 eerder een lot uit de loterij dan een echte marketingcampagne. Laat je dan ook niet verleiden tot een snelle-hap-actie maar denk altijd 2 stappen vooruit, zo kun je die €1 maximaal laten renderen.
Ben je er niet van overtuigd dat je een degelijk plan kan gaan opstellen? Waarom neem je niet even vrijblijvend met ons contact? Op die manier kunnen we snaren van je marketing-piano gaan stemmen.
Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen