Waarom het niet erg is dat de like-knop verdwijnt

“Help, de like-knop van mijn Facebook-pagina is verdwenen!” Onzin? Nee hoor! Sinds enkele maanden zien we hier en daar Facebook-pagina’s opduiken die je niet langer kan liken, maar enkel nog kan volgen. En vooraleer je moord en brand gaat schreeuwen: we leggen je hieronder graag even uit waarom dat eigenlijk helemaal zo erg niet is.

Om de zoveel tijd brengt Facebook wijzigingen aan in haar user interface en da’s, vooral voor mensen zoals wij die er dagelijks mee bezig zijn, niet altijd even prettig. Eén van de zaken waar Zuckerberg en Co sinds enkele maanden aan sleutelen, is een nieuw design voor pagina’s van bekende personen en bedrijven. Waar je pagina’s op dit moment nog leuk vindt aan de hand van een klik op de ondertussen legendarische like-knop, zou de focus in de toekomst eerder liggen op het actiever ‘volgen’ van een pagina. Ben jij dus, net als vele andere bedrijven, trots op je eerste 1.000 likes, dan zit de kans er dik in dat je voortaan het aantal likes niet meer zal zien, maar enkel het aantal volgers.

Likes vs. volgers

De vraag is echter: is dat nu zo’n drama? Om tot een antwoord te komen op die vraag is het handig om het verschil te kennen tussen mensen die je pagina liken en mensen die je pagina volgen. Als iemand je pagina leuk vindt, dan laat die persoon zien dat hij of zij je bedrijf steunt en de inhoud van je pagina wil zien. Op het profiel van de persoon in kwestie, in het gedeelte info, zal je pagina ook weergegeven worden tussen de andere pagina’s die door hem of haar worden leuk gevonden. Als iemand een pagina volgt, dan houdt dat enkel in dat de persoon in kwestie (mogelijk) updates over jouw pagina ontvangt in zijn of haar nieuwsoverzicht. Enkele belangrijke kanttekeningen:

  • Mensen die een pagina leuk vinden, volgen de pagina automatisch.
  • Mensen die een pagina leuk vinden, kunnen ervoor kiezen de pagina niet meer te 'volgen', waardoor ze niet langer updates over je pagina ontvangen.
  • Mensen kunnen een pagina volgen, zelfs als ze de pagina niet leuk vinden.

Het verdict?

Iets wat we onze klanten vaak vertellen, is dat ze zich niet mogen blindstaren op het aantal likes van hun pagina. Toegegeven, hoe hoger de teller van je pagina, hoe meer mensen je KAN bereiken via je organische posts, maar ook dat is geen vanzelfsprekendheid. De laatste jaren zet Facebook namelijk veel meer in op adverteren – money, money, money! – waardoor het organische bereik van bedrijfspagina’s als maar meer daalt, maar da’s weer een ander verhaal.

Als bedrijf moet je je vooral ook afvragen wie je bereikt en niet alleen hoeveel mensen je bereikt. Kwaliteit boven kwantiteit, niet? Een pagina met een lager aantal likes kan precies door de juiste mensen geliket worden en is op die manier misschien waardevoller dan een pagina die duizenden likes heeft verzameld.

Het verdwijnen van de like-knop op Facebook is trouwens niet iets wat voor het eerst gebeurt op sociale media. Zo laat ook Instagram Stories publiekelijk geen likes zien en toch geniet deze feature ongekende populariteit. Dit toont nog maar eens aan dat, alhoewel likes bevredigend zijn, reacties veel meer waar zijn! Likes zeggen nu eenmaal niks over het uiteindelijke bereik of de betrokkenheid van volgers.

Laat ons ten slotte even eerlijk zijn: stiekem verandert er eigenlijk niet zo heel veel. Of Facebook het verbergen van de likes effectief gaat doorvoeren, is nog steeds niet zeker en mocht dat wel zo zijn, dan heb je ondertussen vast wel begrepen dat het aantal likes niet meer is dan een verheerlijkt waardegetal. Andere statistieken zoals betrokkenheid, interactie en bereik vertellen veel meer over je pagina!


PS: Geen zorgen, want de posts en foto’s van je vrienden zal je wel nog steeds kunnen voorzien van een duimpje, een hartje of een andere gepaste emoji aan de hand van de like-knop.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Vorige
Vorige

5 Manieren om merkbekendheid te verhogen en vertrouwen te bouwen

Volgende
Volgende

5 Tips voor het schrijven van een goede biografie op je sociale media