5 Tips voor het schrijven van een goede biografie op je sociale media
1. Geef jouw bedrijf een gezicht
Vertel in eerste persoon en hou het menselijk. Gebruik in een biografie geen moeilijke terminologie. Praat over je bedrijf zoals je erover zou praten tegen je oma/vader/vrienden/… Geef jouw lezers een kijkje achter de schermen.
2. Schrijf luchtig
Humor en zelfrelativering zijn menselijke eigenschappen. Humer is een emotie en tekst met emotie werkt. Probeer niet teveel humor in jouw teksten te verwerken. Niet iedereen heeft evenveel, of hetzelfde gevoel voor humor.
3. Val met de deur in huis
Vertel onmiddellijk wat je wil dat mensen van je bedrijf weten. Online zijn mensen luie lezers waardoor ze veeleer jouw tekst zullen scannen. De belangrijkste informatie zet je daarom beter niet onderaan je tekst als je biografie schrijft.Denk eraan: Bij het lezen van een tekst op sociale media blijven je (potentiële) klanten maar 15 seconden plakken voor ze verder scrollen.
4. Speel met je tekst
Het je offline en online veel concurrentie dan kan het geen kwaad om boven je concurrenten uit te springen. Creëer woordgroepen aan de hand van hashtags (#) die nauw samen liggen met jou als merk. Door deze woordgroepen op te stellen kunnen bezoekers verder gaan zoeken naar wat jouw bedrijf nog allemaal in petto heeft. Tip : gebruik deze hashtags ook consequent op al je sociale media om de herkenbaarheid te behouden.
5. Kort, korter, kortst
Een goede bio moet zeker geen 50 pagina’s lang zijn. Hou het kort. Niemand neemt echt de tijd om deze biografie te bestuderen. Wanneer we het hebben over LinkedIn dan mag deze tekst gerust wat langer zijn. Op dit kanaal zijn mensen specifiek naar jouw bedrijf of diensten op zoek. Je beperken tot de essentie zorgt ervoor dat iedereen precies weet wat jij wil communiceren.
Tot slot
Zorg dat je bereikbaar bent! Het heeft weinig zin om je actief te profileren als mensen je niet snel en gemakkelijk kunnen bereiken. Voeg daarom altijd je contactgegevens én een link naar je website toe. Zo hoeven je (potentiële) klanten niet hopeloos op zoek te gaan naar je gegevens.Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen