Onze tips om engagement op sociale media te verhogen

Content maken voor sociale media is jammere tijd als je weinig reactie krijgt op je posts. Wil je betrokkenheid creëren? Dat vraagt een proactieve aanpak. Gelukkig heeft elk sociale media platform hun eigen kenmerkende methodes om die betrokkenheid te verhogen. We zetten ze graag voor jou op een rijtje.

Wat is betrokkenheid op sociale media?

Betrokkenheid op sociale media kanalen omvat elke vorm van interactie die een post, story, video of het profiel in het algemeen op sociale media kanaal heeft. We kunnen betrokkenheid gaan meten aan de hand van:

  • Vind-ik-leuks
  • Reacties
  • Volgers
  • Deelacties
  • Click-throughs
  • Direct messages

3 tips om betrokkenheid op
Instagram te verhogen

  1. Carrousels hebben de meeste betrokkenheid op Instagram. Dat bewijst een onderzoek van Social Insider en Sked Social. Gebruik carrousels om producten te promoten, een verhaal te vertellen of getuigenissen te delen.
  2. Video kent een serieuze stijging op Instagram, onder andere door Reels. Het algoritme boost hierdoor videocontent. Durf dus in te zetten op (short form) video op Instagram.
  3. Maak gebruik van Instagram stories om vragen te stellen, je volgers te laten stemmen of met stickers naar jouw website te verwijzen.

2 tips om betrokkenheid op
TikTok te verhogen

  1. TikTok is gekend om hun ‘trends’. Het algoritme boost dan ook content die gebruik maakt van trending sounds. Inspelen op deze trends en het gebruiken van trending sounds kan jouw content een flinke boost geven.
  2. Sinds kort kun je op TikTok je content onderverdelen in series en afleveringen. Maak hier gebruik van. Dit zijn afspeellijsten die je creëert en waar kijkers snel door kunnen navigeren als ze meer gelijkaardige content willen zien.

3 tips om betrokkenheid opFacebook te verhogen

  1. De doelgroep van Facebook mag je niet over dezelfde kam scheren als die van Instagram of TikTok. Pas je copy, visuals en posts aan om deze ‘oudere’ gebruikers aan te spreken.
  2. Gebruik Facebook Live. Maak er bijvoorbeeld een wekelijkse gewoonte van om live te gaan op Facebook. Volgers kijken hier naar uit waardoor je een community creëert. Live-video’s op Facebook hebben gemiddeld meer dan het dubbele aan reacties dan standaard Facebook-videoposts.
  3. Facebook-groepen zijn nog steeds booming en hebben veel interactie. Het opzetten van een Facebook-groep voor je merk waar je exclusieve content belooft, is ook een manier om betrokkenheid te vergroten en het gevoel van een community te creëren.

2 tips om betrokkenheid op
LinkedIn te verhogen

  1. Veel bedrijven vergeten hun bedrijfsprofiel up-to-date en on-brand te houden. Dit is van belang zodat volgers correcte informatie zien en het ‘de moeite’ vinden om de pagina te volgen.
  2. Zet werknemers en klanten in de kijker en gebruik hun getuigenissen. Het gebruik van ‘echte mensen’ zorgt voor een menselijk element dat op LinkedIn geapprecieerd wordt.
  3. Maak gebruik van de poll-functie. Een vraag stellen in je posts, en achteraf de resultaten en uw opinie delen, zorgen voor veel betrokkenheid.
Vorige
Vorige

Geld verdienen op de platformen van Meta? Dat gaan vanaf nu iets gemakkelijker.

Volgende
Volgende

Instagram kondigt 'Creator Portfolio' aan