Geld verdienen op de platformen van Meta? Dat gaan vanaf nu iets gemakkelijker.

Het is Creator Week bij Meta. Een heus event waar creators van over de hele wereld samenkomen om ideeën uit te wisselen, in contact te komen met andere creators en samen nieuwe functies, tips en tricks ontdekken. In kader van deze Creator Week kondigde Meta enkele nieuwe functies aan waarmee je op hun platformen geld verdiend. Een win-win voor zowel Meta, als de creators.

Fan van een creator op Instagram? Neem een abonnement!

Een nieuwe functie? Niet helemaal. Meta lanceerde deze functie al in januari bij een beperkte groep creators. Stap voor stap rolden ze het uit naar alle creators in de VS. De enige voorwaarde? Je moet meer dan 10.000 volgers hebben op jouw kanaal. Met deze abonnementen krijgen creators directe en voortdurende steun van hun community. De abonnementen werken met een maandelijkse bijdrage (tussen $0,99 en $99,99) met in ruil:

  • Exclusieve content voor de abonnees in de vorm van foto’s, video’s, Reels en live-streams.
  • Abonnee badge die getoond wordt naast jouw naam wanneer je een privébericht stuurt naar de creator of een opmerking plaatst op hun berichten.
  • Exclusieve chatgroepen waar je samen met andere abonnees in gesprek gaat met de creator.

Wanneer de optie wordt uitgerold naar creators buiten de VS werd niet gecommuniceerd.

Geef geschenken in Instagram Reels

Meta lanceert ook nieuwe geschenken in Instagram Reels. Hiermee sturen kijkers virtuele geschenken naar de creators van de Reel. Zij krijgen de kosten van dat geschenk toegewezen als een donatie. De geschenken zijn illustratieve, meer geanimeerde cadeaus. Het doel is om meer aandacht en betrokkenheid te creëren.

Meta test op dit moment de geschenken nog volop uit in de VS, er zijn nog geen plannen dit verder uit te rollen.

Uitbreiding van ‘Stars’ met de nieuwe ‘Stars Party’

Met ‘Stars’ kopen kijkers sterren die ze naar jouw sturen terwijl je live bent op Facebook. Het principe is dus hetzelfde als de geschenken bij Instagram Reels. Ze breiden dit uit zodat je op Facebook nu ook sterren kan toekennen aan foto- en tekst posts. Een laatste toevoeging aan ‘Stars’ is de ‘Star Party’. Meta beschrijft dit als volgt: 

"Stars Party is een feestelijk moment dat plaatsvindt wanneer een piek van Sterren wordt verzonden door je fans op live of reels. Wanneer de piek optreedt, verschijnt er een overlay met een countdown op het scherm die een voortgang naar een doel toont. Hierdoor worden fans aangemoedigd om Stars te sturen en het Stars-doel te halen."

Het maken en verkopen van NFT’s op Instagram

Als laatste nieuwtje wil Meta via een nieuw proces het mogelijk maken dat gebruikers zowel NFT's kunnen maken als verkopen binnen Instagram. Aan de hand van een toolkit zullen ze de creators helpen. Fans en verzamelaars zullen rechtstreeks binnen Instagram digitale verzamelobjecten kunnen kopen.

De nieuwe functies zijn enkele interessante en strategische zetten die bijdragen aan Meta's bredere strategie. Het is vooral afwachten of dit allemaal zal aanslaan en de gebruikers van hun platformen hiervoor openstaan.

Vorige
Vorige

Plan vanaf nu jouw berichten in rechtstreeks via de Instagram-app

Volgende
Volgende

Onze tips om engagement op sociale media te verhogen