Facebook verandert. Wat betekent dit voor jou?

Op 30 april en 1 mei was het weer tijd voor Facebook F8. De nieuwste updates en veranderingen van Facebook, Instagram en WhatsApp werden er gepresenteerd.  Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, kondigde eerder al aan dat Facebook een nieuwe weg inslaat. Wat er precies verandert lees je hier.

1. Facebookblauw maakt plaats voor meer wit

De meest opvallende verandering is het Facebook design. Sinds de oprichting in zag Facebook er grotendeels hetzelfde uit. De website en app kregen ondertussen een nieuwe look. Het ‘Facebook-blauw’ maakt plaats voor meer wit.

2. Evenementen en groepen

Zuckerberg doopte het nieuwe Facebook design als ‘FB5’. Hij ziet Facebook als hét platform om mensen in de ‘offline wereld’ bij elkaar te brengen. Je krijgt binnenkort meer updates op je tijdlijn van groepen waar je lid van bent. Facebook zal ook regelmatig interessante gemeenschappen en evenementen in je buurt voorstellen op basis van je interesses.

3. The future is private

De afgelopen jaren werd Facebook vaak door het slijk gehaald. Privacyschandalen haalden meermaals de voorpagina’s.  Met de nieuwe FB5 belooft daar een eind aan te maken.  “De toekomst is privé”, verklaart Zuckerberg. “Ik weet dat we niet de beste reputatie hebben als het hierop aankomt, maar ik wil iedereen verzekeren dat bij alle toekomstige functies van Facebook privacy voorop staat.” Berichten in Messenger worden  voortaan met encryptie beveiligd en zijn daardoor niet leesbaar voor mogelijke onderscheppers.

4. Meet new friends

Facebook lanceert ook een volledig nieuwe feature: Meet New Friends. Het doel? Je helpen om mensen nieuwe mensen te leren kennen via gedeelde interesses of een link in het echte leven. De nieuwe feature wordt ook geïntegreerd in de Facebook-groepen. Zo wordt het nog makkelijker om met mensen te connecteren.

De Android en iOS app is inmiddels al geüpdatet, maar de desktop versie laat nog even op zich wachten.

Enkele tips om Facebook FB5 optimaal te gebruiken:

  • Zorg ervoor dat je gemakkelijk te bereiken bent via Messenger. Deze berichtenapps worden vaak gebruikt om vragen te stellen. Bij sommige lokale handelaars kan je er zelfs een bestelling of reservering plaatsen.

  • Bouw een online community met een Facebook groep. Je brengt je klanten samen en presenteert hen relevante content. Geef hen tips, deel de laatste nieuwtjes of verwen hen met een korting of een giveaway. Laat je klanten vragen stellen en geef hen het gepaste antwoord of advies. Zo maak je van jouw klanten echte ambassadeurs.

    Een Facebookgroep scoort bovendien beter in de algoritmes dan een pagina, waardoor meer mensen de berichten zien. Wie lid is van een groep, krijgt een melding wanneer er nieuwe berichten geplaatst worden.

  • Adverteer lokaal. Dankzij de functie van “lokaal adverteren op Facebook”, kan je heel gericht een boodschap sturen. Op basis van interesses, demografische gegevens, tot zelfs op straatniveau. Nog niet overtuigd? Lees dan zeker dit artikel.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Vorige
Vorige

5 Tips voor professioneel Instagram gebruik

Volgende
Volgende

Brace yourself: Google for Jobs is coming