De Instagram engagement trends van 2021
Benieuwd naar de belangrijkste trends en verschuivingen in de betrokkenheid van Instagram gebruikers? Dan ben je hier aan het juiste adres. Een nieuw onderzoeksrapport van Mention en Hubspot leverde een aantal waardevolle inzichten op die wij absoluut met jou willen delen. Want: begrijp je als bedrijf de nieuwste (online) tendensen, dan ben je in staat jouw strategie te herzien óf te experimenteren met nieuwe opties om zo je resultaten verbeteren.
In een recente studie analyseerden de teams van Mention en Hubspot meer dan 100 miljoen publieke Instagram posts van een miljoen gebruikers om de belangrijkste trends en verschuivingen in de betrokkenheid van Instagram users vast te stellen. Hieruit bleek onder andere het volgende:
- Carrousel posts scoren, in de meeste gevallen, beter dan enkele afbeeldingen en video's
- Onderschriften van maximaal 10 woorden verhogen voor bedrijven de betrokkenheid op Instagram
- Instagram Reels worden populairder dan ooit bij gebruikers
3 x Instagram engagement trends uitgelegd
Carrousel posts scoren beter dan enkele afbeeldingen en video's
Een van de vragen die op de lippen van elk merk ligt, is wat voor soort content ze moeten plaatsen om de betrokkenheid op Instagram te verhogen. Het antwoord op die vraag hangt af van verschillende aspecten. Zo heeft het aantal volgers bijvoorbeeld een grote invloed op je engagement. Volgende gegevens tonen dit aan:
- Voor profielen met minder dan/ ongeveer 5.000 volgers leveren carrousel posts de hoogste engagement rate op, namelijk 4,90%.
- Voor grotere profielen (die tussen 10.000 en 100.000 volgers hebben) zijn video's het type content die het best scoren.
- In het geval van profielen die meer dan 100.000 volgers hebben, winnen de carrousel posts het dan weer van enkele foto's en video's. Dit met een engagement rate per post van 1,40%.
Onderschriften van maximaal 10 woorden verhogen de betrokkenheid van volgers op Instagram
Er is vaak discussie over de invloed van de lengte van Instagram onderschriften op de betrokkenheid van volgers. Zoals bij elk goed debat, zijn er een aantal argumenten waarom de lengte van een onderschrift langer zou moeten zijn, of waarom net niet. Zo vertelt een langere Instagram caption in de meeste gevallen een verhaal, waardoor de klant wellicht makkelijker een connectie opbouwt met het merk. Dit gezegd zijnde, kan een lang bijschrift ervoor zorgen dat de lezer, nog voor hij de boodschap volledig begrepen heeft, de aandacht verliest. Uit het rapport van Mention en Hubspot blijkt dat onderschriften van maximaal 10 woorden het best scoren bij Instagram volgers.
- Bijschriften van maximaal 10 woorden zorgen voor de hoogste engagement rate, vooral in combinatie met een carrousel.
- Gebruik je meer dan 10 woorden in je caption, dan daalt de betrokkenheid van volgers lichtjes. In het geval van carrousels ongeveer 0,50%.
- Bovendien een interessant addertje onder het gras: onderschriften die meer dan 30 woorden bevatten, worden best gekoppeld aan een video.
Instagram reels worden populairder dan ooit
Toen Instagram de Stories-functie lanceerde, was het meteen een hit bij de gebruikers. Hetzelfde gebeurt nu met Reels. De korte video's zijn reeds populair bij een heleboel Insta users, maar zullen onze feeds het komende jaar écht beginnen domineren.
Ook als merk is het interessant om Reels in je contentstrategie op te nemen. De video's van maximaal 15 seconden kunnen de band met je publiek versterken én zijn cruciaal voor influencer marketing op het platform. Eén tip: houd je Reels steeds to-the-point en amusant!
Zo verbeter jij je aanwezigheid op Instagram
- Zorg ervoor dat jouw Instagram profiel compleet is. Dit betekent dat je 'bio' grondig moet ingevuld zijn met relevante trefwoorden voor je bedrijf. Een andere must is het creëren van Instagram story highlights. De hoogtepunten lichten vaak belangrijke informatie, acties of klantenreviews uit, wat ervoor zorgt dat jouw volgers je bedrijf aan de hand van enkele klikken meteen leren kennen.
- Wees responsief en ga de interactie aan met je community. Zorg ervoor dat je reageert op opmerkingen, direct messages en vermeldingen/ tags van volgers.
- Zorg voor verschillende soorten content. Zoek een goede balans tussen het posten van foto's, video's, Instagram stories, IGTV content, enzoverder. Op die manier ben je ervan verzekerd dat er voldoende afwisseling is én dat jouw berichten je publiek niet gaan vervelen.
Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen.