5 Voorkomende fouten op sociale media en hoe ze te vermijden
1. Overal en nergens aanwezig zijn
Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Pinterest, TikTok, … De lijst van sociale netwerken is eindeloos. Wanneer je een uitgebreid social media team voor de hand hebt, kan je op vele netwerken aanwezig zijn. Als dit echter niet het geval is, kan je er beter enkele netwerken uitkiezen en je daarop focussen.
Tip : kies de sociale netwerken die het meest gebruikt worden door je doelgroep. Zorg hierbij voor goede content en een goede service.
2. Inconsistentie is dodelijk
Zorg voor regelmatige updates op elk sociaal netwerk. Wanneer je lange tijd afwezig bent vergeten je volgers dat je pagina bestaat. Heb je de ene week meer tijd dan de andere? Plan je posts dan in zodat ze op een bepaalde datum verschijnen; zo kan je je continuïteit garanderen.
3. Veel blabla, weinig interactie
Meer praten dan luisteren is geen goed idee. Een groot voordeel van sociale media is immers dat je de dialoog kan aangaan met je (potentiële) klanten. Zorg dus voor een boeiende dialoog en bouw een social community op rond je merk. En vooral, spreek zoals een persoon, niet als een machine.
4. Niet reageren op negatieve commentaar
negatieve reacties op sociale media zijn onvermijdelijk. Maar de manier waarop je ermee omgaat is cruciaal. Negatieve reacties mag je nooit zomaar verwijderen. Wat je wel moet doen? Reageer kort, maar begripvol en vriendelijk dat je de persoon in privébericht hebt gecontacteerd. Doe dit altijd privé om geen verdere reactie uit te lokken bij andere volgers.
5. Niet meten
Sociale media zijn niet vrijblijvend. Van elke marketinginspanning wil je uiteraard duidelijke resultaten zien, en dat is met sociale media niet anders. Meten is weten!
Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen