10 tips om overtuigende advertenties te creëren.

Overal waar we komen, worden we blootgesteld aan advertenties. Zowel on- als offline proberen bedrijven onze aandacht te trekken. Maar in die overvolle advertentiewereld gaat dat alsmaar moeilijker. Hoe maak je de dag van vandaag advertenties die blijven plakken en het vermogen hebben mensen te overtuigen? Hieronder alvast onze tien take-aways om overtuigende advertenties te creëren.

1/ Maak jouw aanbod onweerstaanbaar.

Maak het verschil. Zorg dat de ontvanger het gevoel heeft dat jij, en alleen jij, aanbiedt wat die nodig heeft. Het onweerstaanbaar maken van jouw aanbod doe je op verschillende manieren. Het begint al bij het gebruiken van simpele woorden zoals “exclusief” of “uitsluitend”. Hiermee hint je naar het feit dat de ontvanger het product of de dienst alleen bij jou kan verkrijgen.

2/ Gebruik een duidelijk kleurenpatroon.

Felle kleuren, grote contrasten of liever zwart-wit? De kleuren die je kiest, maken niet uit. Wat wel uitmaakt, is dat er eenheid is. De kleuren moeten aan de ene kant passen bij jouw merk, en aan de andere kant passen bij de boodschap die je overbrengt. Welke kleuren je gebruikt, hebben een invloed op de advertentie. Zo moet je complementaire of felle kleuren gebruiken om aandacht te trekken en een ‘stop-scrolling’-effect te creëren. Wil je het liever chique en eenvoudig houden? Gebruik dan een neutraal palet, met een witte achtergrond waardoor contrasten ontstaan. De rode draad doorheen het kleurenpalet? Het moet consistent zijn met jouw huisstijl. Het publiek moet dus jouw bedrijf erin herkennen.

3/ Communiceer hoe je doelpubliek je kan bereiken.

Niets is hatelijker dan een advertentie zien - waar je interesse hebt in het product of de dienst - maar niet weten hoe je het bedrijf contacteert of waar je het product vindt. Een goeie advertentie is een combinatie van sterke copy en een sprekende visual. In één van deze twee zaken vermeld je waar de ontvanger het product vindt of hoe die gebruikmaakt van jouw diensten, zonder dat de ontvanger moet doorklikken naar de website of jouw pagina.

4/ Zorg voor een originele insteek.

“Kies voor ons, want wij zijn de beste!”, dat gelooft niemand. Kies voor een insteek die meer tot de verbeelding spreekt en een gevoel van vertrouwen geeft. In plaats van “Met onze dienst bespaar je veel tijd”, probeer eens: “Wil je tijd besparen? Wij helpen graag.” De boodschap komt op hetzelfde neer, maar het wekt enerzijds vragen op en anderzijds een gevoel van: “Oh, dat wil ik wel.” in plaats van "Oh, weer de zoveelste die beweert de beste te zijn."

5/ Benadruk jouw unique selling point.

De ontvanger ziet je advertentie, maar die moet ook weten wat je nu eigenlijk te bieden hebt. Een advertentie zien en eigenlijk niet weten waarover het gaat? Dan is de advertentie gefaald. Om dit tegen te gaan is de combinatie van copy en visuals belangrijk. Zorg dat het beeld een aanvulling is van de copy en omgekeerd. Focus altijd op één unique selling point: te veel informatie delen is niet goed, dat onthouden ze toch niet. Herhaal jouw unique selling point ook meermaals in zowel de copy, als de visual.

6/ Maak gebruik van corporate hashtags.

Hashtags zijn er niet alleen om trends te starten. Ze worden ook ingezet in corporate advertenties om zo een community te creëren. De bedoeling is dat ontvangers, die het product kopen of de dienst gebruiken, hierover delen op hun sociale media en de hashtag gebruiken. Zo zie je als bedrijf ook wat er gedeeld wordt en dat is mooi meegenomen.

7/ Wees inclusief.

Inclusiviteit is geen buzzword meer, het is een heuse trend en beweging binnen sociale media. Het is eigenlijk heel simpel: gebruik in jouw advertenties mensen van alle genders, leeftijden, lichaamstypes, huidskleuren … om zo het grootste publiek aan te spreken die zich herkennen in één van deze personen. Koploper van inclusieve advertenties is Dove, zij gebruiken alle type vrouwen in plaats van alleen de perfecte modellen.

8/ Toon details.

Probeer je via advertenties een keuken te verkopen? Toon dan details van die keuken. Probeer je een telefoon te verkopen? Toon van dichtbij de afwerking. De ontvanger van je advertentie is niets met het totaalplaatje van de keuken. Ze willen het materiaal van het werkblad van dichtbij zien en kijken welke deurknoppen de keuken heeft. Zo overtuig je de ontvanger sneller om door te klikken op jouw advertentie.

9/ Gebruik afbeeldingen met een hoge resolutie.

Wees eerlijk: advertenties met sprekende afbeeldingen zijn vaak de advertenties die jou overtuigen. Wanneer je een advertentie ziet waarvan de afbeelding gepixeld is, oogt dit niet alleen amateuristisch, het is ook minder fijn om naar te kijken. Je advertentiebeelden moeten niet alleen een hoge resolutie hebben, ze moeten ook aanvulling zijn van de boodschap en bij de advertentie passen. Let op met stockafbeeldingen die je vindt op databanken zoals Pexels, Pixabay of Unsplash. Deze afbeeldingen zijn van goeie kwaliteit, maar ogen vaak fake.

10/ Denk out-of-the-box.

Heel cliché, maar daarom niet minder waar. Gebruikers van sociale media zijn heel vaak uitgekeken op advertenties. En al zeker op advertenties die er op het einde van de rit allemaal hetzelfde uitzien. Denk na over een leuk concept of idee, iets wat nog niet veel werd gedaan. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het zal jouw advertentie een flinke boost geven en je springt er tussen de massa uit. Wil je een gezichtscrème verkopen? Stap af van de traditionele voor- en na video waar we na 6 weken al een groot verschil zien. Probeer eens iets nieuws …

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen.

Vorige
Vorige

Met Twitter 'notes' krijg je de kans meer te schrijven op Twitter.

Volgende
Volgende

Ben jij designer? Dan moet je deze zes Google-extensies hebben!