De vier veranderingen binnen influencer marketing

Influencer marketing is here-to-stay, dat is intussen duidelijk. Of je er tegen bent of niet, het ontwijken lukt niet meer. De marketingwereld staat nooit stil en dat is met influencer marketing ook zo – het evolueert continue. We zien vier grote veranderingen binnen influencer marketing. Die delen we graag met jou.

Micro-influencers worden belangrijker

De tijd waar een influencer gelijkstond aan iemand met honderdduizenden volgers is gepasseerd. Het is al lang gebleken dat het aantal volgers niet altijd gelijk staat aan effectiviteit en succesvolle campagnes. Micro-influencers - profielen met tussen de 5000 en 20 000 volgers - hebben ook al de ‘kracht’ om invloed uit te oefenen. Je hoeft er dus geen 100 000 volgers voor te hebben.

Wat micro-influencers aantrekkelijk maakt voor merken (en hun volgers) is het feit dat hun inhoud authentiek en herkenbaar overkomt. Vroeger draaiden influencer campagnes rond het bereiken van een groot publiek, maar steeds vaker zie je dat dit grote publiek minder geëngageerd is. Bedrijven schakelen over naar micro-influencers met een trouwe poel volgers. Kwaliteit boven kwantiteit dus!

Influencers worden ook content creators

Influencers zijn creatievelingen en creëren vaak met een leuke twist content voor hun sociale media. Sommigen doen het zo goed dat ze content creëren waar je in professionele studio’s bakken geld voor moet leggen. Waar ze vroeger gewoon het product online plaatsten, denken ze nu na hoe ze de merkboodschap correct overbrengen en laten aansluiten bij hun persoonlijke overtuiging.

Dit betekent dat een influencer meer en meer een 'creator' voor een bedrijf wordt. 83% van de influencers vindt het prioriteit dat ze creatieve vrijheid hebben. Influencers die controle geven, is een win-win voor merken die op zoek zijn naar authenticiteit.

Short-form video is the way to go

TikTok, Reels, YouTube-shorts … hoe je het ook noemt: het komt op hetzelfde neer. Short-form video’s scoren immens goed op sociale media. Elk sociale media platform past zich hier ook op aan. De tijd van lange YouTube video’s waar ze het product unboxen en dan een uitgebreide review geven, is verleden tijd. Volgers willen ‘snelle content’, met andere woorden: ze willen zo snel mogelijk weten waarover het gaat en de mening van de influencer weten.

Influencers zijn een weerspiegeling van hun volgers

Hoe ziet een influencer eruit? Volgers willen niet meer de perfecte, opgetutte vlogger die een luxueus leven leidt. In de ideale influencer campagne lijken ze op jou, je kind, je opa, of de buurman. Ze moeten de maatschappij weerspiegelen en het gevoel wekken ze één van ‘ons’ zijn. Je moet vermijden dat fans van je product zich niet draaien tegen je bedrijf omdat ze zich niet vertegenwoordigd voelen.

 

Wil je met influencers samenwerken, maar geen idee hoe je er aan begint?

Geen nood! Wij helpen je graag. Met onze in-house kennis werken we een influencer campagne uit - volledig op maat. Van de influencer-research tot het uitwerken van de campagne en de rapportage. 

Vorige
Vorige

LinkedIn werkt aan functie om berichten in te plannen.

Volgende
Volgende

TikTok brengt hun eigen BeReal uit: hier is ‘TikTok now’