Google kondigt updates aan voor zoekalgoritmes.

Google kondigde onlangs belangrijke updates aan omtrent hun zoekalgoritmes. Zo zal de zoekmachine resultaten van hogere kwaliteit in de kijker zetten. Het belangrijkste doel van deze updates is om minder zoekverkeer te lokken naar slecht scorende websites. Google zegt dat ze de focus willen leggen op kwalitatieve en diepgaande content. De update heeft dus het potentieel om de wereld van SEO voor altijd te veranderen.

Google wil af van oppervlakkige websites

Google deelt dat de update voornamelijk een effect heeft op sites van lage kwaliteit. Met andere woorden: websites die puur zijn gebouwd om op het algoritme in te spelen door specifieke trefwoorden en gegevens op te nemen die aansluiten bij de belangrijkste Google-zoektrends. Maak je dus oppervlakkige inhoud puur gebaseerd op populaire zoekwoorden om zo hoog te eindigen in Google? Dan eindig je binnenkort misschien wel een heel stuk lager.

Maak content gericht op je publiek

Zoals altijd wil Google dat haar gebruikers de meest relevante resultaten te zien krijgen. Dergelijke sites, die met zoekrangschikking in gedachten opgebouwd worden, zijn meestal niet de plaatsen waar gebruikers nuttige informatie terugvinden. De wijziging heeft volgens Google geen gevolgen op sites die echt nuttige, diepgaande inhoud over een specifiek onderwerp maken. Waar het dus op neerkomt, is dat het nu belangrijker dan ooit wordt om content te maken met je publiek op de eerste plaats. Hierbij worden sterke zoekresultaten een logisch gevolg. Niemand heeft echt een idee wat de exacte gevolgen zullen zijn van deze updates, maar het is geen overbodige luxe om jouw analytics de komende tijd goed in de gaten te houden.

Productrecensies en UGC

Naast deze update voor hun zoekalgoritmes, kondigde Google een tijdje terug ook aanpassingen aan voor hun review ranking proces. Daar leggen ze de focus op het naar boven brengen van kwaliteit en behulpzaamheid. Als je dus productrecensies en UGC (User Generated Content) in jouw website wil opnemen, moet je proberen meer diepgaande informatie op te nemen en niet gewoon citaten en oneliners.

De focus van Google blijft het leveren van hoogwaardige en informatieve zoekresultaten: resultaten die de vragen beantwoorden die zoekers hebben. Hoe beter je deze informatie aanbiedt, hoe beter jouw zoekprestaties in theorie zijn. Google bewijst keer op keer dat ze begaan zijn met hun zoekers en tonen aan dat ze van plan zijn de beste en meest populaire zoekmachine ter wereld te blijven.

Vorige
Vorige

LinkedIn test volop nieuwe functies uit.

Volgende
Volgende

Plan Instagram Reels in via de Meta Creator Studio App!