Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Pinterest, browsen, pinnen en kopen!

Pinterest pint je catalogus vast aan de klanten

Pinterest was lange tijd zowat de grootste vitrine ter wereld. Ieder merk die zichzelf iet of wat respecteert heeft een eigen Pinterest pagina. Vooral onderwerpen en producten gelinkt aan mode, kunst en craft vinden in Pinterest een gegeerde expositieruimte. Gebruikers smeekten al langer om een functie waarbij hun favoriete producten rechtstreeks via het platform konden worden aangekocht en hallelujah! Hun gebeden werden verhoord. Pinterest lanceerde vorige week de online shopping functie voor iedere gebruiker en wereldwijd werden bankkaarten boven gehaald.

Voor nieuwe gebruikers zal het misschien niet meteen opvallen, de doorwinterde Pinterest-gebruiker zal de shopping-tag naast de pins al wat sneller opmerken. Wie op de shopping-tag (in de rechterbovenhoek van de pin) klikt, krijgt meteen een overzicht van de meest cruciale info die we als shopper zoeken: prijs, aanbod en beschikbaarheid.

Klikken, kiezen en kopen, iets wat op zich niet meteen uniek is. Waarin zit het aparte van de Pinterest-shopping functie dan verweven en vooral, hoe kun je daar als retailer gebruik van gaan maken?

Gepersonaliseerde aanbevelingen via het Pinterest-algoritme

Advertenties en aanbieden wereldkundig maken, zonder een echte doelgroep te gaan bepalen is een beetje zoals schieten met een kanon op een mug. Het is altijd ergens wel raak maar het is vooral erg veel verloren energie. Pinterest beschikt over een uniek algoritme, waarbij rekening wordt gehouden met een gigantisch aantal factoren. Producten worden dan ook veel gerichter aangeboden waardoor je als retailer ook je aanbiedingen kunt gaan sturen. Iemand die Pinterest gebruikt om voornamelijk naar schoenen te zoeken, heeft geen baat bij advertenties over boekenkasten of leuke hoofddeksels. Meer nog dan bij Google, houdt Pinterest rekening met heel wat persoonlijke factoren, zoals voorkeuren naar merk, kleur en materiaal toe. Een geoptimaliseerde shopping-ervaring voor zowel kopers als verkopers.

Shoppen op merk

Gepersonaliseerd advies wil natuurlijk niet zeggen dat een potentiële klant niet geprikkeld kan worden om ook de rest van je aanbiedingen te gaan verkennen. Wie op zoek is naar een hippe broek, kan zich misschien wel laten verleiden tot het kopen van een bijhorende t-shirt of een paar schoenen. Het is voor de koper uitermate eenvoudig om, met 1 klik op de knop, de rest van je productengamma te gaan verkennen. Handig voor de surfende klant, een absoluut onmisbare functie voor de handelaar.

Eenvoudig uploaden

Feit: het aanbieden van een ruim productengamma verhoogt systematisch de kans op een verkoop maar het is natuurlijk ook een monnikenwerk. Product per product gaan invoeren is een taak die vaak uren of zelfs in beslag kan nemen, tijd die voor andere zaken kan worden gebruikt. Dankzij de vernieuwde business-account van Pinterest kun je, als handelaar, je volledige catalogus in 1 keer gaan opladen. Een handige functie die tijds- (en dus kostenbesparend) besparend is.

Pinterest promoot wat op voorraad is

Een ruime catalogus is prima maar het is natuurlijk des te aangenamer om eerst je huidige voorraad te verkopen. Slapende stock is een dooddoener voor heel wat bedrijven en het vergt vaak het uiterste van de marketingafdeling om hiermee aan de slag te gaan. Pinterest speelt hier handig op in door alle voorradige items EERST te gaan klasseren in de zoekopdrachten. Klanten worden door Pinterest zelf gestimuleerd om doorheen beschikbare voorraden te gaan bladeren alvorens een specifieke bestelling te gaan plaatsen.

Is het iets voor jouw onderneming?

Dat de Pinterest-shopping functie niet voor iedere retailer geschikt is, staat buiten twijfel. Wie echter actief is in de wereld van fashion, art & craft of de meer hands-on producten kan hier wel een meerwaarde uit halen. De unieke manier waarop Pinterest de producten naar voren schuift kan voor een frisse boost van je beschikbare inventaris zorgen.
Nog niet helemaal overtuigd of je weet niet meteen hoe je het moet aanpakken?
Waarom neem je niet even contact met ons op? We ‘pinnen’ graag een vrijblijvende afspraak met je vast, zodat we je wat wegwijs kunnen maken.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Posted in Pinterest

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.