Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Inspireer én verkoop met Pinterest

Aan de slag met sociale zoekmachine Pinterest

Pinterest is een hard groeiend sociaal netwerk: wereldwijd telt het ondertussen 250 miljoen gebruikers. Ook in België telt het steeds meer gebruikers, al moet het de echt ‘grote’ sociale media zoals Facebook en Instagram nog steeds laten voorgaan. Toch zijn er een aantal aspecten aan het platform die het zeer interessant maken om er op in te zetten. In dit artikel bespreken we enkele kanten van Pinterest die het zeker een meerwaarde maken in jouw marketingstrategie.

Inspiratiekanaal Pinterest

Op Pinterest kunnen gebruikers ideeën pinnen op prikborden. Zie het als moodboards vol inspirerende content voor foodies, interieur- en lifestyle freaks, … noem maar op! Het verwondert je waarschijnlijk niet dat er vooral heel veel vrouwen op actief zijn – ongeveer 3 op 4 gebruikers is vrouwelijk. Toch groeit het aantal mannen ook steeds sneller, met vooral een focus op onderwerpen zoals auto’s, sport, herenmode, doe-het-zelf,…). Zie je niet meteen een voordeel in het grote aantal vrouwelijke gebruikers? Sta dan even stil bij het feit dat in vele gezinnen vrouwen de aankoopbeslissingen nemen…

Pinterest is een erg visueel platform. Bij elke ‘post’ hoort een afbeelding of video – al is deze laatste hier voorlopig nog niet zo hard doorgebroken als op andere sociale media. Als je als bedrijf wil inzetten op Pinterest, is het dus belangrijk om veel inspirerende, visuele content te voorzien. Zeker voor bedrijven die producten verkopen, mag het geen probleem zijn om deze te etaleren met enkele knappe beelden. Maar ook als je organisatie zich focust op diensten, kan je best wel wat boeiende content verzinnen. Denk aan leuke quotes en interessante infographics. Ook kan je als bedrijf gaan ‘repinnen’ – wat wil zeggen dat je content van anderen deelt op jouw borden – maar let erop dat je dit niet té veel doet. Een gezonde mix van eigen content en relevante repins is ideaal.

Is het als bedrijf wel echt de moeite om op Pinterest eigen content de delen? Meer dan 75% van de ideeën op Pinterest komt van bedrijven zoals dat van jou. Er hoeven maar enkele volgers jouw pin op hun prikbord te repinnen en het kan de start zijn van een virale pin, wat natuurlijk heel goed is voor je zichtbaarheid. De gemiddelde pin wordt trouwens maar liefst 11 keer ge-repind. Daardoor hebben pins een erg lange levensduur, zeker t.o.v. pakweg een tweet of Facebookpost.

Dus de boodschap is: zorg voor visuele content op Pinterest – zowel eigen pins als repins – waarmee je mensen die op zoek zijn naar ideeën en inspiratie weet te bereiken. Daarnaast kan het ook interessant zijn om je ook zelf te laten inspireren op Pinterest en te ontdekken wat de trends zijn.

Boost voor je websiteverkeer en e-commerce

Net als Instagram is Pinterest dus een erg visueel platform waar veel mensen komen om inspiratie op te doen. Maar op Pinterest kan je ook heel makkelijk doorlinken naar je website en zo meer websiteverkeer creëren. Dit in tegenstelling tot Instagram, waar je vaak moet foefelen met ‘link in bio’ etc. Het is dus heel interessant om je website of webshop te linken aan al jouw pins. Mensen bezoeken Pinterest heel vaak met een mindset om te kopen. Je kan het een beetje vergelijken met door een winkelstraat lopen en kijken naar de etalages. Ze zijn al op zoek en hebben een hoge betrokkenheid. Het principe ‘See it, like it, buy it’ is hier dan ook heel erg van toepassing. Zorg dus dat mensen je ontdekken, dat je zichtbaar bent.

Pinterest is een zeer efficiënt kanaal om doorkliks naar je website of webshop te genereren. Zo’n 80% van de gebruikers bezoekt Pinterest via een mobiel toestel. Let er dus wel op dat jouw website mobile responsive is, of je bent je bezoekers meteen weer kwijt. Nog een goeie tip: plaats bij de afbeeldingen op je website een ‘Pin it’ knop. Dit is een soort sharebutton waarmee bezoekers je product kunnen pinnen vanop je website rechtstreeks op hun eigen prikbord. Zo worden bezoekers en klanten ambassadeurs van je merk op Pinterest.

In de toekomst wil Pinterest zich nog meer focussen op e-commerce. Zeker wanneer je een webshop hebt, raden we je dus aan om er nu al op in te zetten. Zo is het o.a. in de Verenigde Staten al mogelijk om ‘buyable pins’ te gebruiken. Gebruikers kunnen zo een product pinnen en kopen zonder de Pinterest-app te verlaten. We zijn heel benieuwd wanneer dit ook in België mogelijk wordt, want dit zou de return on investment op Pinterest wel eens heel erg de hoogte kunnen doen ingaan. Zo wordt Pinterest steeds meer een e-commerceplatform en ligt de focus minder op het sociale netwerk.

Sociale zoekmachine Pinterest

Een andere sterkte van Pinterest, is dat het fungeert als een zoekmachine. Wist je dat er wereldwijd zo’n 2 miljard zoekopdrachten per maand zijn op Pinterest? Daardoor is het ook op Pinterest belangrijk om rekening te houden met SEO – Search Engine Optimization – om je vindbaarheid te verbeteren. Denk aan zoekwoorden die potentiële klanten mogelijks gebruiken. Zorg steeds voor een passende, relevante beschrijving bij je pins. Op Pinterest heb je een guided search met categorieën en zoekwoorden. Speel daarop in, zonder af te stappen van jouw merk en waar het voor staat. Bij advertenties op Pinterest kan je trouwens ook kiezen voor keyword targeting, een heel efficiënte manier die te vergelijken is met Google Adwords. 

Ook als zoekmachine zet Pinterest steeds meer in op het visuele aspect. Zo kan je met de Pinterest Lens je camera richten op iets – bv. een ingrediënt – en nieuwe ideeën ontdekken op basis daarvan – bv. recepten met het ingrediënt in kwestie. Met deze lens is Pinterest één van de eerste sociale media die succesvol inzet op visual search. Bij elke pin zie je ook steeds similar images of gerelateerde pins, die gebruikers heel erg helpen bij het ontdekken van nieuwe producten, recepten, … Tenslotte is het ook handig om te weten dat Google ook Pinterest indexeert. SEO bij je pins toepassen is dus niet alleen nuttig voor een betere vindbaarheid binnen Pinterest, maar ook om goed te scoren in de populairste zoekmachine ter wereld.

Advertentiekanaal Pinterest

We verwezen hierboven al enkele keren naar de mogelijkheid om te adverteren op Pinterest. Het gaat hierbij om promoted pins: pins die je tegen betaling laat zien aan jouw doelgroep op basis van demografische kenmerken, het gebruik van bepaalde zoekwoorden of eigen data (bv. bestaande klanten of websitebezoekers). Helaas is adverteren voorlopig nog niet mogelijk in België, tenzij je een heel groot bedrijf bent met veel budget. Er is zoals steeds wel een achterdeur: zo kan je tijdelijk bv. Verenigd Koninkrijk selecteren bij je account-instellingen. Of je hebt gewoon nog een klein beetje geduld. Volgens Frankwatching is het binnenkort mogelijk in Nederland om te adverteren via Pinterest. Duimen dus dat België ook snel volgt! 

Waarom is Pinterest zo’n interessant advertentiekanaal? Omdat mensen – vooral vrouwen maar ook steeds meer mannen – er al op zoek zijn en de betrokkenheid en aankoopintentie er dus heel hoog ligt. Pinterest is één van de weinige sociale media die een zéér hoog doorklikpercentage kan voorleggen. Bovendien hebben ze enkele efficiënte advertentiemogelijkheden, zoals keyword targeting en buyable pins.

Het is dus aftellen tot adverteren ook in België mogelijk is, maar los daarvan is het zeker aan te raden om Pinterest te gebruiken voor visual storytelling voor jouw bedrijf. Inspireer er potentiële klanten, zorg dat ze jou vinden en ontdekken, boost het aantal websitebezoeken én je verkoop! We helpen je daarbij graag. Neem contact op om meer te weten over hoe we jou van dienst kunnen zijn.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Posted in Pinterest

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.