Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Meta voegt nieuwe creatieve tools toe aan Spark AR Studio

Spark AR studio updates

Augmented Reality, of AR, lijkt een futuristische term die niet van toepassing is op het dagelijkse leven. Maar wist je dat meer dan 1 miljard mensen al een ervaring met AR hebben gehad? META (moederbedrijf van onder andere Facebook en Instagram) ziet daar potentieel in en breidt hun Spark AR Studio uit met nieuwe updates!

Wat is Spark AR Studio?

AR (augmented reality) is geen nieuwe technologie, maar is pas de laatste paar jaar in een stroomversnelling geraakt. Het verspreidde zich over tientallen industrieën en is vandaag de dag overal te vinden. Ook sociale media nemen deel aan de AR-golf. Een groot deel van dit succes is te danken aan de enorme populariteit van Instagram Stories.

Spark AR Studio is een augmented reality platform voor Mac & Windows waarmee je op een eenvoudige manier AR-effecten maakt voor mobiele camera’s.

Instagram heeft miljoenen actieve gebruikers en een uiterst gebruiksvriendelijke interface. Het is dus het perfecte medium om AR onder de grote massa te brengen.

Meta voegde een aantal nieuwe updates toe om het gebruiken van augmented reality effecten makkelijker te maken op Instagram en andere oppervlakken. Het bedrijf zei dat de nieuwe releases kunnen worden gecombineerd met hand- en lichaamstracking, die afgelopen november debuteerde, om makers te helpen meer meeslepende, realistische AR-ervaringen te bouwen.

De nieuwste updates van Spark AR Studio

Update 1: Nieuwe audiomogelijkheden

Als onderdeel van de update komt een nieuwe audio-engine die meer geavanceerde audio-integraties in de effecten mogelijk maakt. Dit omvat verbeteringen in de audioverwerking, waardoor je gemakkelijk meerdere audiobronnen samenvoegt om leuke audio-effecten te maken. Zo is het gemakkelijker stemeffecten, geluidseffecten en muziektracks samen te voegen en te gebruiken in Reels.

Meta brengt aansluitend twee nieuwe sjablonen uit, namelijk Piano Project en Audio Visualizer. Gebruik deze sjablonen en maak een vliegende start met je volgende effect.

Update 2: Maak diepte-effecten

Machinale waarneming is een fundamenteel onderdeel van moderne cameratechnologie, met name voor smartphones. Het helpt je telefoon bij het detecteren en interpreteren van eenvoudige scènes om een betere foto te maken. Met de toevoeging van LiDAR-sensoren zijn mobiele camera’s steeds beter in staat om ook diepte vast te leggen.

Met de nieuwe mogelijkheid, Camera Depth Texture, detecteer je de relatieve afstand van oppervlakken en objecten tot de camera. Deze gegevens extraheren als een textuur. De gegevens in deze textuur gebruik je vervolgens om een verschillende effecten te maken die reageren op diepte, zoals nabewerking en belichtingseffecten.

Update 3: Vereenvoudigde occlusieregeling

De laatste update is het gebruiken en aanpassen van een occlusie-functie. Hiermee mix je virtuele objecten in een fictieve ruimte. Als onderdeel van de update brengt Meta ook een nieuw sjabloon uit met de naam Depth Color Overlay, waarmee je een kleurrijk sonar-achtig pulseffect maakt.

De combinatie van verbeteringen in de dieptemapping en occlusiecontrole biedt een aantal spannende nieuwe mogelijkheden. Vooral als je een maker bent die graag meer wereldse AR-bouwvaardigheden wil ontwikkelen, waarmee je in de toekomst ervaringen voor AR-brillen wil maken.

Hoe als bedrijven Spark AR-effecten gebruiken op Instagram

Er zijn veel redenen waarom AR een krachtige marketingtool is voor bedrijven. De grootste is uiteraard de vrijheid en creativiteit. Het gebruik van Spark AR Studio voor bedrijven is een geweldige manier om in contact te komen met klanten, bekendheid op te bouwen en misschien viraal te gaan op Instagram! Als het op AR aankomt, ligt de wereld aan je voeten!

Wat de mogelijkheden zijn? Cosmeticamerken kunnen AR gebruiken om hun volgers virtueel make-up te laten passen. Meubelmerken kunnen AR gebruiken om te tonen hoe hun producten er bij mensen thuis uitzien, modemerken kunnen AR gebruiken om virtuele paskamers te creëren …

Of je nu besloten hebt om je eigen AR-filter voor je merk te maken of een aantal coole bestaande AR-effecten in je stories te gebruiken, het is een geweldige manier om je account te laten groeien.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen. Wil je inschrijven voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze nieuwste blogs? Dat doe je hier gemakkelijk.

Posted in Instagram, Social Media, Tools

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.