Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Zorg dat je Stories blijven plakken met Instagram Stickers!

Gebruik Instagram Stickers in jouw Stories!

Wist je dat er 500 miljoen personen de Instagram Stories functie dagelijks gebruiken? Dat zijn er heel wat, en het aantal stijgt in sneltempo. Instagram blijft de Stories dan ook verder ontwikkelen zodat deze er steeds beter uitzien. Denk maar aan nieuwe filters of video-effecten. Er wordt ook steeds meer ingezet op de mogelijkheid tot interactie. Een goed voorbeeld daarvan zijn de Instagram stickers. Ze helpen je niet alleen je Story op te fleuren maar geven je ook de mogelijkheid om andere personen te taggen of je volgers te laten reageren. In dit artikel vertellen we je meer over hoe je 10 verschillende soorten Instagram stickers gebruikt om de interactie en betrokkenheid met je volgers een boost te geven.

De hashtag sticker

Hashtags in Stories werken op dezelfde manier zoals ze dat doen op andere plaatsen. Ze zorgen ervoor dat je verhaal verschijnt bij andere content met dezelfde #tag. Sinds een tijdje kan je niet enkel gebruikers maar ook hashtags volgen op Instagram. Het is dus interessant om eens te kijken welke relevante hashtags veel volgers hebben en deze te gebruiken bij passende content. Een hashtag in je Stories gebruiken kan ook helpen om je boodschap sterker naar voor te brengen of je merk beter uit te lichten.

Hashtag stickers zetten een merk, thema of onderwerp extra in de kijker en zorgen voor meer bereik.

De locatie sticker

De naam zegt het zelf: deze Instagram sticker gebruik je om je locatie te taggen in je verhaal. Wanneer je erop klikt, krijg je meer foto’s en video’s te zien vanop dezelfde plaats, en wordt het ook weergegeven op een kaart. Een voorbeeld: je bent eigenaar van een feestzaal. Door je locatie te taggen in je Stories, kunnen volgers doorklikken op deze sticker en meer content zien die door jou en je bezoekers gepost is geweest. Ideaal om te laten zien welke fantastische feestjes er al hebben plaatsgevonden in je feestzaal! 

Een meer algemene locatie gebruiken kan helpen om door meer mensen ontdekt te worden. Wanneer je feestzaal bijvoorbeeld in Kortrijk ligt, kan je Kortrijk als locatie toevoegen in je Story. Je komt dan terecht in een soort compilatieverhaal met alle Stories die deze locatietag kregen. Zo kan je meer mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in wat er leeft in Kortrijk en krijg je er misschien wel een nieuwe feestganger bij!

Locatie stickers helpen om makkelijker ontdekt te worden.

De mention sticker

Met de mention of vermelding sticker kan je andere gebruikers taggen in je verhaal. Door op de mention sticker te klikken, worden gebruikers doorverwezen naar het profiel van de vermelde gebruiker. Deze laatste krijgt ook steeds een melding wanneer hij of zij getagd wordt. Recent werd daar ook de mogelijkheid aan toegevoegd dat zij dit verhaal waarin ze vermeld zijn heel eenvoudig kunnen delen in hun eigen Stories. Dit kan interessant zijn voor meer bereik, want ook hun volgers krijgen je Story dan te zien.

Voor bedrijven kan deze Instagram sticker ook user-generated content opleveren. Klanten die je bedrijf taggen in hun Story zorgen voor mooie authentieke content die je zelf ook kan delen in jouw verhaal.

Dankzij deze mention sticker konden wij deze foto ook delen op ons verhaal!

De GIF

Waarschijnlijk de leukste der Instagram stickers: de GIF. Deze sticker komt vooral van pas wanneer je fun en humor wil toevoegen aan je verhaal. Terwijl de content die je post in de feed misschien heel zorgvuldig uitgekozen is, kan je GIFs gebruiken om wat meer entertainment te creëren voor je volgers op een minder conventionele manier. Zo toon je dat jouw merk ook gewoon plezierig kan zijn.

Gif stickers zorgen voor wat extra animatie en leven in de brouwerij.

Met de muziek sticker zorg je voor een passende soundtrack bij je verhaal.

De muziek sticker

Deze Instagram Sticker zorgt voor de soundtrack van jouw Story. Je hebt keuze uit een bibliotheek van liedjes. Neem één van de populaire nummers van het moment, of ga op zoek volgens je stemming of een specifiek genre naar het nummer dat past bij jouw verhaal. Je kan previews beluisteren en het exacte stukje uit een nummer selecteren dat je wil gebruiken. Ook deze sticker kan je gebruiken om je merk meer persoonlijkheid te geven en te zorgen voor entertainment en emotie. De muziek sticker zorgt er bovendien voor dat je gratis muziek bij je content kan gebruiken zonder je zorgen te maken over auteursrechten.

De poll sticker

Met deze interactieve sticker stel je een simpele vraag aan je volgers, die snel en eenvoudig kunnen stemmen op 1 van de 2 mogelijke antwoorden. Nadat ze gestemd hebben, kunnen ze zien hoeveel procent van alle stemmers voor welke optie gekozen heeft. Het is een hele leuke manier om je volgers te betrekken en een diepere band te creëren. Twijfel je bv. of je dat nieuwe product in het blauw of in het rood moet lanceren? Vraag gewoon even snel de mening van je volgers! Zo kan jij niet alleen beter beslissingen nemen, je toont je volgers ook dat je geïnteresseerd bent in hun opinie en dat je om hen geeft.

Vraag de mening van je volgers met behulp van een poll sticker.

De vraag sticker

Net als bij de poll sticker stel je met deze Instagram Sticker een vraag aan je volgers. Het verschil is dat je volgers zelf een antwoord kunnen typen in een tekstvak en niet beperkt zijn tot de 2 opties die jij gekozen hebt. Deze sticker wordt vaak gebruikt voor een AMA (Ask me anything). Je geeft je volgers de mogelijkheid om je te vragen wat ze altijd al wilden weten over jou of je bedrijf. De reacties van je volgers op de vraag sticker kan je opnieuw delen in je Story. Zo krijgen ook je andere volgers te zien welke vragen je kreeg en kan je jouw antwoord met iedereen delen.

Dergelijke Q&A’s zijn een goeie manier om te ontdekken wat er leeft bij je publiek en waar ze graag meer over willen weten. Net als de poll sticker kan je de vraag sticker ook steeds gebruiken om te polsen naar feedback of de mening van je volgers.

Vraag stickers zijn ideaal voor een Q&A

Aftellen naar het nieuwe jaar werd nog wat eenvoudiger met de countdown sticker.

De countdown sticker

Met de countdown sticker tel je af naar een datum en tijdstip die je zelf gekozen hebt. Je volgers zien een aftelklok die toont hoeveel dagen/uren/minuten/seconden het nog duurt op het exacte moment dat zij naar de Story kijken. Lanceer je binnenkort een nieuw product? Of staat er een bedrijfsevent aan te komen? Dan is de countdown sticker een goeie manier om er wat momentum rond te creëren.

Nog enkele handige extra’s aan deze sticker: volgers kunnen zich abonneren op jouw countdown event, waardoor ze een reminder krijgen wanneer de countdown is afgelopen en het dus eindelijk zover is. Ook kunnen ze de countdown delen met hun volgers, waardoor je boodschap meer bereik krijgt.

De emoji slider

Nog een andere manier om een vraag te stellen aan je volgers, is met behulp van de emoji slider. Door een door jou gekozen emoji te verschuiven op een balk, geven je volgers aan hoe leuk (of niet leuk) ze iets vinden. Het is een soort schaal om een bepaalde hoeveelheid aan te duiden.

Net als bij de poll sticker is het een heel toegankelijke manier voor je publiek om hun mening te geven en zo interactie en betrokkenheid te creëren. De emoji slider maakt het allemaal wat speelser.

Hoeveel koffie heb jij nodig op maandachochtend? Antwoorden kan met de emoji slider.

Shopping tags

Nadat shoppable tags eerst beschikbaar waren in de Instagramfeed, kan je deze nu ook gebruiken in je Stories. Met deze sticker tag je jouw producten die online te koop zijn. Door erop te klikken, krijgen mensen meer productinfo te zien en kunnen ze doorklikken om het product meteen te kopen. Voor wie een webshop heeft, is deze sticker echt een aanrader! Je hoeft niet langer te verwijzen naar ‘link in bio’, vanuit je Story kunnen volgers meteen winkelen. Meer over deze shopping tags en hoe je ze gebruikt lees je hier.

Met de shopping tags winkelen je volgers vanuit je stories.

Binnenkort nieuwe Instagram Stickers?

Met deze 10 Instagram Stickers kan je al heel creatief aan de slag om zowel het bereik van je Stories als de interactie erop een boost te geven. Natuurlijk blijft Instagram verder ontwikkelen en gezien het steeds groter wordende succes van Stories mogen we zeker nieuwe stickers verwachten in de toekomst. We houden je op de hoogte!

Meer weten over hoe je Instagram inzet voor jouw bedrijf? Dan is onze workshop Instagram iets voor jou! Schrijf je snel in, want de plaatsen zijn beperkt. Wil je graag je sociale media uitbesteden? Neem gerust contact met ons op om te zien hoe we jou kunnen helpen.

Inspiratie voor dit artikel werd gevonden op: socialmediatoday.com

Posted in Instagram

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.