Menu Sluiten

Nieuws en Tips

10 Instagram hacks om alles uit jouw stories te halen

Maak je als bedrijf geen gebruik van Instagram stories, dan loop je een enorme kans mis. Gelukkig helpt Social Lemon je vooruit aan de hand van 10 hacks.

Met meer dan 500 miljoen dagelijkse gebruikers zijn Instagram verhalen een fantastische manier om nieuwe potentiële consumenten te bereiken, een sterkere band op te bouwen met je bestaande klanten én jouw verkoopcijfers extra te doen stijgen. Met andere woorden: maak je als bedrijf geen gebruik van Instagram stories, dan loop je een enorme kans mis. Daarom delen wij hieronder 10 hacks om alles uit je Insta verhalen te halen.

Instagram stories zijn de afgelopen jaren voortdurend geëvolueerd. Zo bevatten verhalen vandaag de dag een pak engagementsverhogende functies die geweldig zijn voor het starten van gesprekken, het verpersoonlijken van jouw merk én het verwerven van feedback van je volgers/ doelpubliek. Bovendien verlenen Insta verhalen er zich perfect toe om als merk authentieke connecties op te bouwen, iets waar consumenten steeds meer belang aan hechten. Aan de hand van onderstaande hacks haal je binnenkort nóg meer uit je stories.

1. Deel je feed posts als stories

Krijgt een post minder engagement dan je verwacht had? Plaats de desbetreffende foto dan op je verhaal om de betrokkenheid te creëren waarnaar je op zoek bent. Daarbovenop kan het delen van een feed post nuttig zijn om jouw volgers te herinneren aan een belangrijk evenement, specifieke promotie of winactie.

2. Maak gebruik van de verschillende Instagram stickers

Instagram biedt een heleboel extra functies om jouw verhalen meer leven in te blazen, waaronder: hashtags, gifs, muziek, poll stickers, vragen stickers, countdown stickers, chat stickers, locatie en tijd stickers, enzoverder. Deze hulpmiddelen zijn perfect om de betrokkenheid van jouw klanten te stimuleren via je stories én om rechtstreeks met volgers te communiceren. Probeer de verschillende opties uit en kijk welke sticker het meest aanslaat bij je doelpubliek/ de beste resultaten oplevert.

3. Maak geweldige effecten met de Eraser Tool

De ‘Eraser Tool’ klinkt wellicht niet als een van de meest coole bewerkingstools, toch stelt de functie je in staat om allerhande fantastische effecten aan je Instagram stories toe te voegen. Zo kan je een aantal simpele lijnen (die je met de tekentool hebt toegevoegd) in 1,2,3 omtoveren tot een interessant ontwerp. Onderstaand voorbeeld toont een van de mogelijkheden aan.

4. Creëer opvallende achtergronden voor je verhaal

Benieuwd hoe je een eigen achtergrond aan jouw verhaal toevoegt bij het delen van een feed post? Je bent niet alleen! Steeds meer merken en influencers maken gebruik van opvallende story backgrounds, en dat leidt er natuurlijk toe dat iedereen wil weten hoe de hack precies in z’n werk gaat. Wij vertellen je alles aan de hand van een eenvoudig stappenplan.

  • Download een fotobewerking app als ‘Canva’ of Over’. Maakt niet uit welke, de bedoeling is dat je over een tool beschikt waarmee je de achtergrond van afbeeldingen kan verwijderen of transparant maken
  • Selecteer de juiste afmetingen voor een Instagram verhaal
  • Voeg jouw achtergrond naar keuze toe. Apps/ websites waar je leuke afbeeldingen kan terugvinden zijn onder andere Pinterest, Unsplash of Canva
  • Pas het formaat van de ingevoegde afbeelding aan zodat het de voorziene ruimte vult
  • Exporteer je afbeelding als een PNG-bestand

Vervolgens kopieer en plak je bij het delen van de feed post eenvoudigweg de achtergrondafbeelding uit je camerarol. De background zal dan als een sticker (op je verhaal) tevoorschijn komen. Tot slot sleep je de achtergrondafbeelding over het scherm en tik je via de voorziene cirkel op de feed post om hem op de voorgrond te plaatsen.

5. Maak Instagram Reels en deel jouw creaties via je stories

De nieuwe ‘Reels’ functie die Instagram aanbiedt, lijkt verdacht veel op het concept van de populaire TikTok app. Maar ondanks de gelijkenissen worden de korte video’s met open handen ontvangen op de photo sharing app. Dus: hoog tijd om ook aan de trend deel te nemen. Maak een filmpje van max. 15 seconden, voeg muziek, speciale effecten en stickers toe én deel jouw creaties via je Insta verhalen. Leuk en effectief, want meer videocontent zorgt ongetwijfeld voor een hogere betrokkenheid van volgers.

6. Gebruik Instagram story highlights

Instagram story highlights zijn verzamelingen van foto’s, video’s en posts die je in het verleden op jouw verhaal hebt geplaatst. Hoewel stories na 24 uur verdwijnen, blijven de story highlights permanent op jouw profiel staan. Op die manier kan je makkelijk verwijzen naar Insta verhalen uit het verleden of specifieke content blijvend in de kijker zetten. Daarbovenop kan je op elk moment stories toevoegen of verwijderen.

7. Ga live op Instagram en beantwoord vragen

Het beantwoorden van vragen (van volgers) tijdens een IG Live Story is een fantastische manier om jouw engagement op Instagram aanzienlijk te verhogen. Let wel: ben je van plan om live te gaan, dan dien je met onderstaande zaken zeker rekening te houden.

  • Stel vóór je Q&A/ Live Story vragen aan je publiek aan de hand van een vragen sticker
  • Zodra je Live Story is gestart, tik je op het vraagteken pictogram onderaan het scherm
  • Tik op de vraag die je wil beantwoorden, zo krijgt ook de kijker de vraag op het scherm te zien
  • Vragen die je reeds hebt beantwoord, worden in het grijs weergegeven

8. Bestudeer de Instagram story analytics & insights

Instagram verzamelt een pak gegevens betreffende de prestaties van van jouw gepubliceerde stories en posts, denk aan: saves, follows, impressions, enzoverder. Er is echter nog een nuttige metriek die je wellicht over het hoofd ziet, namelijk Story Reshares. Aan de hand van volgende stappen kan je deze gegevens raadplegen:

  • Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek van een post
  • Selecteer ‘View Story Reshares’ in het menu
  • Je krijgt nu een scherm met je publieke Reshares te zien

Heb je niet de optie om je Story Reshares te bekijken, dan betekent dit dat jouw Instagram verhaal niet wordt gedeeld. Zie je alle UGC (user-generated content) wel, dan kan je snel reposten wat je klanten over jouw merk denken, hoe ze reageren op je aankondigingen, productlanceringen, enzoverder.

9. Hashtags en mentions verbergen

Heb je een geweldige Instagram story, maar wil je de zichtbaarheid van dat verhaal nóg meer vergroten door hashtags en mentions toe te voegen zonder je foto te verpesten? Dan dien je die tags en vermeldingen te verbergen. Dat doe je aan de hand van onderstaande methodes:

Methode 1

  • Typ de hashtags en mentions die je wil gebruiken
  • Voeg een afbeelding toe uit je camerarol
  • Resize je foto om het scherm te vullen en plaats hem boven je tags en vermeldingen

Methode 2

  • Voeg een tekstvak toe aan je story en typ de hashtags en mentions die je wil gebruiken
  • Klik op het regenboogwiel bovenaan het scherm en tik op het eye dropper icoontje
  • Selecteer een plek op de foto om de tekst in dezelfde kleur te veranderen (en in de afbeelding te laten overlopen)
  • Wijzig indien nodig de grootte van het tekstvak

10. Bewaar de beste story effecten voor snelle toegang

Wist je dat je jouw favoriete story effecten kan opslaan? Hiervoor dien je eenvoudigweg de camera binnen Instagram stories te openen en door al je filters te swipen tot je een pictogram met de tekst ‘Browse Effects’ ziet. Klik je daarop, dan komt de effectengalerij tevoorschijn. Zie je vervolgens een effect dat je wil opslaan, dan tik je op de naam van het effect en kies je voor ‘effect opslaan’. Al jouw opgeslagen filters bevinden zich links van de opnameknop in je Insta stories camera.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen. Wil je inschrijven voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze nieuwste blogs? Dat doe je hier gemakkelijk.

Posted in Instagram, Marketing, Social Media

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.